TEST: Seat Ateca FR er blandt de bedste SUV'er | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Seat Ateca FR er blandt de bedste SUV’er

af Thomas Schiermacher Jensen
28. september 2019
i Seat, Test

Seat Ateca FR skal kapre SUV-kunder til Seat. Konkurrencen er hård i klassen og den største konkurrent er (måske) fra VW’s egen Tiguan. Men Ateca FR er, trods slægtskabet, sin egen.

Seat står altid lidt i skyggen af ’moderskibet’ Volkswagen’ og i Danmark har også søstermærket Skoda bedre fat end Seat traditionelt har haft. Det handler nu om dage mest om prestige og mærket ude på køleren, for kvalitetsfornemmelsen de tre mærker i mellem er der ikke den store forskel på og det er der heller ikke på prisen.

FR har kant

Når Seat sætter FR-emblemet på Ateca betyder det, at modellen er ’pumpet’’ lidt. Den ser mere rå ud end resten af modelrækken og FR-emblemerne går igen flere steder, så du bliver mindet om det.

En usædvanlig lækker detalje i FR er de alcantara-beklædte sportsæder, der er ualmindelig gode på langtur. Støtten en fin, sædehynden fast og selv om det ikke er racersæder, så er sidestøtten glimrende, når det år stærkt i svingene.

Seat Ateca FR

Andre FR-detaljer e aluminium på pedalerne og indstigningslisterne, LED-lys, læderrat og – gearknop og tonede ruder. Den nye 1,5 liters benziner med 150 hk gør det godt, selv om den ikke gør Ateca FR til en racerbil, så er den glimrende afstemt og sammen med de 7-dsg trin i automatkassen er det et rigtig godt valg. Og det er ikke kun som pendlerbil landevej at Ateca FR gør det godt. Den klarer også lange stræk på motorvej og selv på store alufælge gør den det også glimrende på hullede villaveje og i bytrafik. Vil du have mere power er der kommet både en 2 liters benziner og en 2 liters diesel i programmet med hhv. 190 hk og 150 hk.

Der er flere køreprogrammer at vælge i mellem og du skal bare sætte den i ’Sport’, så bliver du gladest.

Godt og direkte styretøj

Ateca FR står på store lækre alufælge. Det og en ret stram dynamisk undervogn for en SUV gør, at Seat Ateca kører virkelig godt.  Man mærker vejen, men det bliver aldrig for meget. Ateca FR er både sjov at køre og komfortabel.  En årsag er styretøjet, der har direkte udveksling. Det giver virkelig gode styreegenskaber og en sjov bil. Også selv om det er en SUV. Det kunne nogle af konkurrenterne lære af.

Instrumentering Ateca FR

Tæt på toppen

Seat Ateca byder på god plads, tyst og hurtig transport og gode køreegenskaber. Seats mellemklasse-SUV Ateca konkurrerer med et væld af andre mærker. Men den klarer sig godt i kampen og selv om Ateca ikke topper salgslisten så fortjener den succes, for det er gennemgående en god, komfortabel og velkørt SUV. Pladsen er god og kvaliteten i top – og Ateca FR ser også godt ud. Med andre ord er Seat Ateca FR tæt på toppen i sin klasse.

Data: Seat Ateca FR
1,5 TSI 150HK DSG

Pris på gule plader:
Seat Ateca FR koster fra 292.264 inkl moms / 249.825 ex. moms
Seat Ateca fås fra: 168.750 kr. ex. moms / 199.708 kr. inkl. moms

  • Motor:1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning: 160 g/km
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 250 Nm
  • Topfart: 198 km/t.
  • Acc. (0-100) – 8,6 sek.
  • Køreklar vægt: 1.370 kg
  • Maks. påhængsvægt: 1.800 kg
  • Bagagerum: ca. 1.600 l.

Tags: Seat AtecaSeat Ateca FR
Tidligere Artikel

TEST: Renault Trafic har gavn af nye motorer

Næste Artikel

Varebilsalget er stabilt viser ny opgørelse

Næste Artikel
Fiat Ducato

Varebilsalget er stabilt viser ny opgørelse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

TEST: Seat Ateca FR er blandt de bedste SUV’er

28. september 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...