Seat Ateca FR skal kapre SUV-kunder til Seat. Konkurrencen er hård i klassen og den største konkurrent er (måske) fra VW’s egen Tiguan. Men Ateca FR er, trods slægtskabet, sin egen.
Seat står altid lidt i skyggen af ’moderskibet’ Volkswagen’ og i Danmark har også søstermærket Skoda bedre fat end Seat traditionelt har haft. Det handler nu om dage mest om prestige og mærket ude på køleren, for kvalitetsfornemmelsen de tre mærker i mellem er der ikke den store forskel på og det er der heller ikke på prisen.
FR har kant
Når Seat sætter FR-emblemet på Ateca betyder det, at modellen er ’pumpet’’ lidt. Den ser mere rå ud end resten af modelrækken og FR-emblemerne går igen flere steder, så du bliver mindet om det.
En usædvanlig lækker detalje i FR er de alcantara-beklædte sportsæder, der er ualmindelig gode på langtur. Støtten en fin, sædehynden fast og selv om det ikke er racersæder, så er sidestøtten glimrende, når det år stærkt i svingene.
Andre FR-detaljer e aluminium på pedalerne og indstigningslisterne, LED-lys, læderrat og – gearknop og tonede ruder. Den nye 1,5 liters benziner med 150 hk gør det godt, selv om den ikke gør Ateca FR til en racerbil, så er den glimrende afstemt og sammen med de 7-dsg trin i automatkassen er det et rigtig godt valg. Og det er ikke kun som pendlerbil landevej at Ateca FR gør det godt. Den klarer også lange stræk på motorvej og selv på store alufælge gør den det også glimrende på hullede villaveje og i bytrafik. Vil du have mere power er der kommet både en 2 liters benziner og en 2 liters diesel i programmet med hhv. 190 hk og 150 hk.
Der er flere køreprogrammer at vælge i mellem og du skal bare sætte den i ’Sport’, så bliver du gladest.
Godt og direkte styretøj
Ateca FR står på store lækre alufælge. Det og en ret stram dynamisk undervogn for en SUV gør, at Seat Ateca kører virkelig godt. Man mærker vejen, men det bliver aldrig for meget. Ateca FR er både sjov at køre og komfortabel. En årsag er styretøjet, der har direkte udveksling. Det giver virkelig gode styreegenskaber og en sjov bil. Også selv om det er en SUV. Det kunne nogle af konkurrenterne lære af.
Tæt på toppen
Seat Ateca byder på god plads, tyst og hurtig transport og gode køreegenskaber. Seats mellemklasse-SUV Ateca konkurrerer med et væld af andre mærker. Men den klarer sig godt i kampen og selv om Ateca ikke topper salgslisten så fortjener den succes, for det er gennemgående en god, komfortabel og velkørt SUV. Pladsen er god og kvaliteten i top – og Ateca FR ser også godt ud. Med andre ord er Seat Ateca FR tæt på toppen i sin klasse.
Data: Seat Ateca FR
1,5 TSI 150HK DSG
Pris på gule plader:
Seat Ateca FR koster fra 292.264 inkl moms / 249.825 ex. moms
Seat Ateca fås fra: 168.750 kr. ex. moms / 199.708 kr. inkl. moms
- Motor:1.5 liter – 4 cyl.
- CO2 udledning: 160 g/km
- Effekt: 150 hk
- Moment: 250 Nm
- Topfart: 198 km/t.
- Acc. (0-100) – 8,6 sek.
- Køreklar vægt: 1.370 kg
- Maks. påhængsvægt: 1.800 kg
- Bagagerum: ca. 1.600 l.