Der kører efterhånden mange Renault Trafic rundt på gader og stræder, både som budvarebiler og håndværkervogne. Nu kommer den velkendte Renault Master i en faceliftet udgave. Vi har testkørt den ved et pressearrangement i Portugal.
Den vigtigste nyhed er den nye motorer på hhv. 1,6 liter og 2-liters – begge med turbo – der fås med 6 manuelle gear eller automatgear. Vi testede automatgearkassen og den fungerer aldeles fremragende. Motorerne har godt bundtræk og det er en ubetinget gevinst i forhold til den de afløser.
Man kan vælge mellem versioner på 120, 145 og 170 hk og få op til 380 Nm. Vi kørte i den version med 145 hk. Den gjorde det godt og overbevisende på de portugisiske veje, selv med 480 kg i lastrummet, som testbilerne havde, fulgte den med i by og på landevej. Også når det gik op ad i bjergene.
Pyntet uden på
Udefra er Renault Trafics design mere udtryksfuldt. Der er mere kant og ful LED-forlygter er blandt de nye detaljer, lige som der er kommet mere krom på bilen.
God plads inden for
I kabinen er kvalitetsfornemmelsen god (nok) plastkvaliteten er ikke prangende, men alt er i orden og det hele virker til at kunne tage de tæv, der kommer af at blive brugt i hverdagen.
Renault har opgraderet mulighederne for infotaintment og der er touchskærm med tilkobling til Android Auto og Apple CarPlay).
Der er også tænkt på dem, der telefonerer i bilen. Mikrofonen er forbedret – det bliver mange glade for. Der er god aflæggeplads I kabinen. Renault oplyser, at der er plads til 90 liter I diverse rum. De 54 af dem er under passagersædet. Her kan man gemme det mest værdifulde uden det kan ses udefra. Smart.
Der er god komfort for chaufføren. Passagerer sidder ikke ligeså godt på bænksædet og de allermest langbenene vil nok finde pladsen i passagersiden lidt trang. Men overordnet er pladsen god.
Pladsen bagi
Der er ikke ændret på varerummet i den opdaterede Trafic. Men der er lavet lidt forbedringer i varebilens lastrum. Der er kommet LED-lys.
Sikkerheden er også opgraderet en smule. Der er kommet automatisk nødbremse, ligesom der er alarm for vognbaneskift, der brummer, hvis man overskrider vejstriberne. Desværre er der ikke adaptiv fartpilot – det kan man håbe Renault snart kan tilbyde. Det er næsten et ’must’ nu om dage.
Et hav af muligheder
Renault leverer Trafic i to forskellige højder og to længder, men sammen med Renault Tech, der står for op- og ombygninger af Renaults varebiler er der utallige muligheder for at ombygge til alt fra ambulancer over kølebiler til rullende værksteder.