TEST: Opdateret Transporter 6.1 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Opdateret Transporter 6.1

af Thomas Schiermacher Jensen
10. september 2020
i Nyheder, Test, Volkswagen

Volkswagen Transporter 6.1. VW bruger selv sloganet ”Ikonet. Opdateret”, når de skal sælge bilen. Og de har ret. Transporter er et ikon inden for varebiler og version 6.1 er en opdatering. Men det siger jo ikke så meget om bilen.

Ved præsentationen i Holland i efteråret prøvede vi flere varianter og der er ingen tvivl om at opdateringen har gjort VW Transporter 6.1 bedre og flottere. En grundigere test på dansk jord har givet et generelt godt indtryk. Volkswagen transporter hører til i front med et hav af sikekrhedssystemer og godt udseende.

Et nyt design på front og LED-forlygter klæder den og kabinen har også fået en ordentlig overhaling. VW har fundet plads til (mod betaling) at installere infotainment-systemet og digitale cockpit, der også er kendt fra personbilerne. Det giver en dejlig stor skærm med opkobling til telefon og mulighed for navigation og – ikke uvæsentligt for flådeejere – også nye måder at opkoble centralt og styre og monitorere chauffører og ansatte og øge effektiviteten.  Det er der ikke så meget brug for i en testsituation, som den jeg er i. Kabinens opdatering byder også på bedre aflæggeplads, end i forgængeren. Det er dog ikke standard med den lækre digitale instrumentering. Der skal man sætte krydser på udstyrslisten, hvis man vil have digitale instrumenter foran føreren med en 8″ med navigation og en stor 9,2″ i midten. I testbilen var instumenterne af den analoge slags. Det fungerer aldeles udmærket.

Kvaliteten i kabinen føles god. Overfladerne er lidt rå, men det skal de være, for de skal holde til nogle tæsk i en bil som transporter 6.1.

Personbilsfornemmelser

Køreegenskaberne i VW’s Transporter 6.1 er forbilledlige. I testugen kørte Alt Om Varebiler i en 150 hestes diesel med 7-trinas DSG-gearkasse. Den kombination er ganske enkelt den rigtige. Det gør bilen utrolig letkørt, ikke at skulle ’røre i gryden’ hele tiden i kø- og bykørsel. Det må tiltale fragtmænd især, at få automatgear. Selv om det koster godt 28.000 kr. + moms at få DSG.

Styringen er elektrisk-mekanisk og varebilen er både præcis i styringen og stabil ved høj fart. Jeg mærkede kun en smule sidevindsfølsomhed i testperioden og det skyldes til dels, at varerummet var tomt og bilen kørte helt uden læs. Lidt gods i kassen ville uden tvivl sikre at Transporterne lå fast – også i blæst. Det hjælper sidevinds-assistenten også på. Det er et system, der sikrer retningsstabilitet i blæst. Det virker, men med en tom bil, i høj fart og kraftige vindstød blev det en enkelt gang for meget.

Instrumentering og kørsel er altså ret personbilsagtigt. Det er kørestillingen desværre ikke. Man sidder ret op og ned i Transporter 6.1. Det er et generelt problem, som bagvæggen i kabinen bærer en del af skylden for, men det kunne være bedre og det gør det svært at finde hvile i en komfortabel kørestilling, hvis man skal langt.

Varerummet

Der er ikke så meget at sige om varerummet i 6.1. der er reelt, det skal det være, lyset er blevet bedre, end det var i forgængeren og der er mulighed for at tilkøbe en lem ind under passagersædet, så så der bliver plads til (lidt) længere gods eller til at gemme det allermest dyrebare værktøj fra lærlingen.

Konkurrencen er hård i markedet for mellemstore varebiler, som Transporter. Vito er der, Renault har Trafic, Peugeot, Citroen og Opel tilbyder sig også og de fleste lokker med leasingtilbud, der er attraktive.

Når dette er sagt, så er Transporter 6.1 et rigtig godt bud på din næste varebil. Der er utallige muligheder for at kombinere motorer og opbygninger, hvis man ikke kan nøjes med et varerum. Den kører godt og er behagelig. Den er måske lidt dyrere, end de billigste konkurrenter, men så får man også, hvis man betaler, muligheden for at tilkøbe den lækre DSG-gearkasse, Trailer-assist og en række sikkerhedssystemer og flådestyringsredskaber. På de punkter er Volkswagen førende i varebil-segmentet Transporter 6.1 er et sikkert køb, der ikke skuffer.

DATA: Volkswagen transporter 6.1
2.0 Tdi Bmt 150 Kassevogn Lang Dsg :

Pris: 258.501kr. ex moms – inkl. moms 307.766 kr. eksl. ekstraudstyr.
Transporter 6.1 fåes fra 178.377 kr. ex moms – inkl. moms 3213.074 kr

  • Motor: 4. cyl. turbodiesel
  • Slagvolumen: 2 liter.
  • Ydelse: 150 hk.
  • Topfart: 181 km/t.
  • Gearkasse: 8 trins aut.
  • Brændstofforbrug: 18,9 km/l. (WLPT)
  • Køreklar vægt: 2.080 kg.
  • Totalvægt: 3.000 kg.
  • Trailervægt: 2.500/750 kg.
Så er der priser på Toyota Proace City

https://altomvarebiler.dk/wp-admin/post.php?post=25503&action=edit

Corona-krisen lukker bilfabrikker
Håndsrækning til travle chauffører

Tags: TransporterTransporter T 6.1Volkswagen TransporterVolkswagen Transporter 6.1
Tidligere Artikel

Så er der priser på Toyota Proace City

Næste Artikel

Varebilsalget i frit fald

Næste Artikel

Varebilsalget i frit fald

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Opdateret Transporter 6.1

10. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...