TEST: Nyt fjæs på Trafic. Men motoren er esset i ærmet | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Nyt fjæs på Trafic. Men motoren er esset i ærmet

af Thomas Schiermacher Jensen
28. december 2019
i Nyheder, Renault, Test

Renault Trafic fik et facelift i sommeren 2019. Det trængte den til. En af de ændringer, der er lettest at lægge mærke til, er at der med faceliftet blev skiftet ud i motorrummet, hvor Renault droppede den gamle bi-turbo motor og i stedet lagde en ny 2-liters motor med kun en turbo i motorrummet.

Testbilen havde en potent udgave af motoren. Nemlig 170 hk og et moment på 380 nm. Sammen med  nye motor og automatgear med dobbeltkobling giver det en smidig og stærk varebil, der ikke kommer i bekneb, selv om der er læs på eller trailer efter bilen. Der er sikkert pakkebude og andre, der kører med mindre vægt, der kan klare sig med færre kræfter, men det er nu rart, at der er overskud, når man kører langt på motorvej eller skal trække rundt på et tungt læs.

Renault har også fået et system, de kalder ’Extended Grip’ som standard. Den teknologi  er et traktionskontrolsystem, dre forbedrer vejgrebet. Hvis drivhjulene begynder at skride ud, sporer systemet, at  vejgrebet er dårligt og så skrider systemet ind og reducerer motoreffekten. Jeg har ikke i praksis prøvet det, men Renault lover at man lettere bevarer vejgrebet.

Helt overordnet kører Renault Trafic rigtig godt. Den er rigeligt motoriseret og kører godt (og hurtigt). Der er lidt vindfølsomhed uden læs, men sådan må det være, når man kører i en varebil af denne type. Med læs er retningsstabiliteten rigtig god. En anke vedrørende styringen har jeg. Den er tung ved langsom kørsel, efter in smag og ved parkeringer er det irriterende.

I testbilen var der læderrat og fartpilot, lige som der også er info-skærm og andre bekvemmeligheder. Her halter Trafic lidt efter. Skærm og multimedie-system hører ikke til de nyeste og betjeningen er lidt bøvlet. Der er touchskærm, men den minder mest om noget fra en tidlig GPS og det er altså under dagens standard.

Til gengæld er der i kabinen gode muligheder for at komme af med papirer og mobiltelefon mv. Der er ganske god aflæggeplads oppe på instrumentbrættet, god plads i dørsiderne og et hulrum under passagersæderne, hvor der kan stå en taske eller en kasse med ‘rod’.

Førersædet er let at indstille og det kan også indstilles i højden. Desværre kan rattet kun justeres op/ned og ikke ind/ud. Det gør at siddestillingen bliver noget opret og undertegnede kan ikke læne sig tilbage og nyde turen. Så kan jeg ikke nå rattet.  Når det er sagt er det heller ikke værre og de fleste vil kunne finde en behagelig kørestilling. Automatgearet gør venstre fod arbejdsløs under kørslen, men heldigvis er der en plade hvor den kan hvile under kørslen.

Sædevarme og klimaanlæg gør også godt for komforten. Det sidste koster dog godt 12.000 kr., men skal man sidde lang tid bag rattet hver dag. Så er det næsten ikke til at undvære. Efter min mening.

Små ændringer udefra

For at få plads til ny tor er der ændret lidt på frontens design på den nye Renault Trafic. Den er blevet mere opret og mere ’truck-agtig’. Det giver plads til en større kølergrill og det klæder den franske varebil ganske godt, hvis man går op i udseendet.

En anden ting, der gør godt på den franske varebil er de nye forlygter. De er med LED-lys og re-designet, så de er i tråd med resten af Renault-familiens udseende.

I lastrummet er der grund til begejstring. Der er også plads til det. Kassen er rummelig og der er hængslede døre, der åbner helt op, så en truck kan placere godset let og elegant. En anden skøn ting er den gode belysning i lastrummet. Der er god knald på pærerne og man kan se, hvad man laver. Renault har pgså sørget for surringsøjer, så kasser og værktøj ikke skøjter rundt i varerummet.

Der er mange kassevogne på markedet og konkurrencen er hård. Det er vel sagtens også grunden til at Renault har opdateret Trafic, så den kan følge med. Det gør den ganske fint. Det skulle være muligt at finde en version, der passer. Renault har 100-vis af opbygninger af deres varebiler. Der er tre motorvarianter. Den mindste på med 1,6 liter og 90 hk er irrelevant for de fleste. Den er nok mest til udlejningsfirmaerne.
De to større 2.0 liters med hhv. 145 og 170 hk er de rigtige valg. Begge kører godt, men den testede version med 170 hk er (selvfølgelig) den bedste, hvis der skal læs på traileren. Kun 2-liters versionerne fås med automatgear. Om man vil vælge det itl og betale de godt 22.000 kr det koster er en smagssag. Det er behageligt, men også dyrt.

Alt i alt har Renault med Trafic bygget en gedigen varebil, der nok skal få succes hos flådeejere og pakkebude.

DATA: Renault Trafic 170 hk L2H1:

  • Pris: Billigste Renault Trafic koster 166.400 kr. ex moms
    Den testede version koster 230.147 kr. uden ekstraudstyr.
  •  Motor
    4 cylindret turbodieel – 2.0 liter
  • Ydelse
    170 hk
    Max. Moment 380 ved 3.500 o/min
  • Topfart: 175 km/t
    0-100 km/t: 9.9 sek.
  • 6-trins automatgearkasse
  • Km/l
    13.7
    CO2-udslip: 197 g/km.
  • Anhængervægt m/u bremser: 2.000 kg/750 kg
  • Totalvægt: 3.500 kg
    lasteevne: 1.120 kg.
TEST: Ford Ranger Raptor – Et vildt dyr med charme
TEST: Mercedes-Benz Vito 119 CDI – Uperfekt trækdyr
TEST: Hidsigprop fra Ford: Focus ST sætter standarden
Nissan Navara vinder pris – Årets Pick-up 2020
FUSO eCanter leverer el-lastbiler til danske kunder
Femstjernet Ford Kuga
Intelligente trafiktavler skal hjælpe trafikanterne
Femstjernet Ford Kuga

Tidligere Artikel

Jeep Gladiator får premiere i en sandkasse

Næste Artikel

Smugkig på næste generation Caddy – verdenspremiere i februar 2020

Næste Artikel

Smugkig på næste generation Caddy – verdenspremiere i februar 2020

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

TEST: Nyt fjæs på Trafic. Men motoren er esset i ærmet

28. december 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering