Den nye Renault Master står snart klar hos landets forhandlere. I denne uge fløj altomvarebiler.dk til Portugal for at testkøre Renaults store varebil.
Renault har med Master en stærk trumf. Under sydligere himmelstrøg end vores er den store varebil ultrapopulær. Og med den seneste aftapning af modellen, ser det ud som om, at konkurrenterne skal skærpe sig, hvis ikke de skal tabe andele til Renault.
Den nye Master er blevet lidt mere ’butch’ at se på. Fronten er stejlere, der er krom i grillen og lygterne har fået LED i C-form. Men det er ikke det udvendige, man skal dømme den nye Master på.
Plads til det meste
Før testruten gik vi bilerne igennem. Altomvarebiler.dk var også med på den statiske præsentation for et par måneder siden, men på turen til Portugal var der bedre mulighed for at komme tæt på. Vi starter i kabinen.
Instrumenteringen er opdateret og Renault Master har fået et mere personbilsagtig look. Ifølge franskmændene er sædebetrækket opgraderet i kvalitet. Det føles slidstærk og kan uden tvivl holde til at blive brugt – også med arbejdstøj på. Blandt de bedste nyheder er, at Renault har gjort en dyd ud af at skaffe masser af aflæggeplads. Det største rum er handskerummet. Der kører ud som en skuffe og som rummer 10,5 liter. Der er med andre ord plads til både rod og en stor madpakke. I alt er der op til 105 liter opbevaringsplads i kabinen fordelt på rum oven på instrumentpanelet, skuffen med de 10,5 liter, dørlommer og så videre. Lækkert og perfekt til fakturaer, værktøj, telefoner, madkasser og pc’en. Over handskerummet i passagersiden er der også et lille bord, der glider ud ved et let tryk. Det forvandler Master til en bil, hvor der også er plads til at lave de kontor-ting, der bare ikke kan vente. Eller man kan side i bilen og spise, uden at skulle have madpakken på sædet. Endnu en praktisk detalje.
Frokostbord Bakkameraet leverer overblik Bakspejlet er en skærm
Som det er i moderne biler, så er der også en skærm på 3,5 tommer. Der er mulighed for at integrere med Renaults R-LINK Evolution eller Media Nav Evolution.
Kørestillingen er udmærket. Pladsen er rigelig. Selv er jeg ’kun’ 175 cm høj, men jeg tog Renaults godt 2 meter høje pressemedarbejder med ud og køre og ham var der også plads til uden han stødte imod med knæ, skuldre eller hoved.
Renault har installeret en skærm i stedet for bakspejl. Det giver mening. Kameraet sidder bag på bilen og giver et godt overblik over, hvordan trafikken forløber bagude. Der er også assistentsystem ved bakning.
Ny motor til nye normer
I Master er der også blevet plads til en ny række nye 2.3 dCi motorer, der er kompatible med de seneste nye europæiske miljøstandarder (Euro 6d-temp / Euro 6d). Alle sammen er udstyret med Twin Turbo-teknologi.
Der er kommet flere kræfter og som du kunne læse andetsteds i testen er største motor på 180 hk med 400 Nm. Den mindste har 130 hk.
men en væsentlig ting mangler. Det er en automat-gearkasse som Renault af uransaglige årsager har undladt at udstyre Master med.
Sikkerhed er top of mind
Renault – og alle andre fabrikanter af varebiler – har stærkt fokus på sikkerhed. Master har advarsel mod kørebane skift, sensorer for og bag og automatisk nødbremse, hvis uheldet er ude og man ikke selv bremser hurtig nok. Dertil kommer sidevinds-assistent, der hjælper med at stabilisere den store varebil i blæst.
Solid arbejdsbil
Master kan fås i et har af versioner. Vi testede flere versioner – først en baghjulstrukket kassebil med tvillingemontering som det første. Den testede bil havde den store motor med 165 hk og et moment på 380 nm.
Testbilerne var lastet med 640 kg. For at give et realistisk bilede af bilen og selv om det til tider gik pænt meget opad på de portugisiske bjergveje var oplevelsen, at der på intet tidspunkt manglede kræfter. Den baghjulstrukne version er noget mere ’rå’ i affjedringen end den forhjulstrukne søster. Huller og bump slog ret hårdt igennem, men det skal også siges, at de portugisiske veje er i noget sløjere forfatning, end dem vi kender herhjemme. Heldigvis. Det overordnede indtryk af den baghjulstrukne Master er godt. Den virker stærk og kan leveres i et hav af versioner tilpasset individuelle behov. Der blev blandt andet vist versioner med tiplad, fast lad med nedfældelige sider og selvfølgelig kassevognen, som vi kørte i.
Let kørt forhjulstrækker
I den forhjulstrukne test-Master lå samme motor som i den baghjulstrukne. Begge leveres i øvrigt med seks manuelle gear. Og selv om det umiddelbart ser ud til at være den samme bil (bort set fra tvillingemonteringen), så er køreoplevelsen i den forhjulstrukne meget anderledes. Her er tale om en meget mere letkørt bil, der også virker kvikkere i accelerationerne. Affjedringen er heller ikke ligeså hård som i søstermodellen. Det er forskellige behov, der dikterer, hvad man vil vælge, men med træk foran, er køreoplevelsen af den store bil i hvert fald positiv.
Et hav af muligheder
I alt fortæller Renault, at der kan bestilles 350 kombinationer af længder, højder, motorer og chassiser i den nye Master-serie. Det burde tilfredsstille de fleste. Volumensælgeren i Danmark bliver formentlig L1H2 og L2H2, altså kort og mellemlange modeller med mellemhøjt tag. De er velegnede både til håndværkere og pakkebude mv. Og deromme, hvor værktøj og pakker skal ligge er der også sket forbedringer. Der er kommet bedre lys i lastrummet. LED-lamper lyser op, når dørene åbner. De bagerste døre kan åbne hel op og der er plads til en euro-palle i rummet. Siderne er blevet mere lodrette, hvilket gavner arbejdsvilkårene omme i ’kassen’.
Renault vil med Master erobre markedsandele. Det skal nok komme til at ske, hvis priserne – også leasing – bliver skarpe. Men Master mangler automatgearet. Det har konkurrenterne – og det vil chaufførerne have.