Nissans varebiler lever en stille tilværelse på det danske marked.
Måske er det ikke helt retfærdigt. Japanerne har netop frisket deres NV300 op og lancerer den nu i en ny version med dobbeltkoblings automatgear og to-liters motor.
At Nissan ikke fylder meget med sin NV300 er egentlig underligt. For ovre hos Renault sælger de en del Trafic. Reelt er bilerne identiske, bortset fra emblemerne.
Som praktisk varebil lever NV300 op til de flestes krav. Testbilen er ’rå’ omme i varerummet. Der er ingen beklædning og det ser ikke pænt ud. Men med en god varerumsindretning eller blot plader på gulv og sider er man langt for få penge og så stiger anvendeligheden betragteligt.
Der er masser af surringskroge i bilens varerum og testbilen var udstyret med den smart luge, der går fra lastrum og ind under passagersædet. Endnu smartere end selve lugen er, at den bliver holdt på plads med magneter på kabinens bagvæg. En let løsning, der virker.
Standardbelysningen i varerummet er ikke meget værd. Her skal man nok bruge lidt penge på en opgradering, hvis man skal kunne finde en æske skruer deromme.
Så’n meget pæn
Der er ikke meget at sige om udseendet. Det er en traditionel kassevogn, men fronten er nydelig, med LED-lys.
I kabinen sider man godt. Desværre kan rattet kun justeres en vej, men det er alligevel til at finde en god kørestilling. Et slagnummer hos Nissan-sælgeren er, at der er masser af aflæggeplads i NV300. Det er rigtig. Det er bare ikke rigtig god aflæggeplads. Der mangler et sted til pung og telefon. Der er ganske vist et rum til venstre for rattet, men der skal man åbne og lukke. Så er der et stort rum oven på instrumenteringen. Der ligger alting og kurrer rundt. Og så en ting, der gælder Nissan NV300, o g Renault Traffic. Kopholderne. De er simpelthen ringe. Dem, der er ovenpå instrumentpanelet er placeret så almindelige flasker står op ad ruden. Personen i midten sidder lige ved knæet på passagersædet og er i øvrigt ubrugelig, fordi den ikke er dyb nok til at holde på en flaske.
Man kan folde en del af passagerbænken ned og omdanne det til et lille arbejdsbord. Så er der plads til frokosten eller til at ordne lidt fakturaer eller andet kontorarbejde, der skal af vejen, mens man er på farten.
Passagersæderne rummer plads til to. Ham (eller hende) på det midterste sæde skal ikke have for lange ben og siddestillingen er ret op og ned.
At indretningen er lidt bedaget, ser man også på de digitale funktioner i instrumenter og den efter min mening megatrælse Renault-fartpilot. Den er simpelthen så dum at betjene. Og så er det ikke muligt med adaptiv fartpilot, som ellers er ved at være på alle udstyrslister. Men ikke her – endnu.
Er jeg for hård ved NV300 (og Renault Trafic)?
Der er også kun én (1!) udgang til USB. Det betyder, at man hele tiden skal slås med lærlingen om, hvem, der skal lade sin telefon. I 2020 skal der være mere end én usb-port i en bil. Især i en bil, der skal fungere som arbejdsredskab.
Dab+-radio er rart. Det fås i visse udstyrsvarianter og det samme gør indbygget navigation. Den sidder i en relativt lille skærm, men funger udmærket.
Motor og gear
Til gengæld er der meget godt
at sige iom testbilens drivlinje.
Den 2-liter stor 145 heste stærke dieselmotor i NV300, som vi kørte i er en
ganske fin motor. Sammen med dobbeltkoblingsgearkassen er især by- og kølkørsel
blevet meget let. Det fungerer og umiddelbart er der efter Alt Om Varebilers
vurdering ingen grund til at bruge ekstra penge på at få en stærkere 170 hestes
model, medmindre man skal slæbe på trailer og tunge ting hele tiden. Som
servicebil eller pakketransport eller lignende er de 145 heste rigeligt.
Under kørslen er der ingen kvaler. NV300 er kvik, trækker godt og lydniveauet i kabinen er ganske fint.
En anden fordel hos Nissan er en garanti, dr slår de fleste konkurrenter – også søsterbilerne fra Renault og Fiat. 5 års (eller 160.000 km) garanti giver Nissan og det er flot.
Nissan NV300 er ikke en luksus varebil. Det er en arbejdsbil og som sådan fungerer den rigtig godt. Garantien er værd at huske, når man skal vælge. Selv om Nissan NV300 virker til at være i en pæn samlekvalitet, så kan der jo altid opstå et eller andet problem.
DATA: Nissan NV300 145 hk:
Pris: Den testede version koster ex. moms fra 230.286 kr. Billigste NV300 koster 184.636 kr. ex. moms.
- Motor: 4. cyl. turbodiesel
- Slagvolumen: 2 liter.
- Ydelse: 145 hk v. 3.500 omdr.
- Moment: 350 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
- Gearkasse: 6 trins automatgear med dobbeltkobling
- Brændstofforbrug: 13.5 km/l. (WLPT)
- CO2 udslip: 188 g/km.
- Egenvægt: 1.815 kg.
- Totalvægt: 3.050 kg.
- Lasteevne: 1.235
- Trailervægt: u. bremser 750 / m. bremser 2.000 kg.
- Varerum: 6 km3