Det forjættede land er fyldt med elektriske varebiler. Ingen støj, ingen røg og ingen møg. ’Nemlig’-buddet kommer med varerne og du har alligevel god samvittighed. Alt er godt.
Der er et stykke vej til det forjættede elbil-land, men Nissan prøver at køre i den retning med Nissan e-NV200. Den ligner en kassevogn, der har fået en kogevask. Jeg har en svaghed for små varebiler. Den er faktisk lidt sød at se på, fordi den er klejn.
Længden på Nissan elektriske varebil er 473 cm og bredden er 173 cm. Det er nogenlunde det samme som en VW Caddy, Mercedes Citan eller en Peugeot Partner. Eller endda Nissans egen NV250.
Som noget særligt er der mulighed for at få anhængertræk og køre med en lille anhænger på 450 kg.
Fordi den elektriske Nissan er designet mere som en kassevogn så er varerummet forbløffende stort. Der er 4,2 m3 og det giver plads til to Europa-paller. Og som på ’de store’ varebiler er bagdøren hængslet, så de kan åbne helt op. Så hvis du er dygtig med gaffeltrucken, så kan du laste med den. Men pallen skal ind med skohorn, for der er ikke meget plads at give af. Lastevnen er 742 kg. det er ikke alverden, men alligevel rigeligt til de fleste.
Den lille varebil er høj og smal. Som allerede skrevet, så synes jeg godt om udseendet, men især ’smal’ lægger man mærke til i kabinen, der ikke er ret stor. Der er rimelig plads til to, og man sidder anstændigt i sæderne. Jeg havde svært ved at sidde rigtig godt, fordi mine arme åbenbart er for korte til at nå rattet i en Nissan e-NV200. Der er i midten af instrumentbrættet en 7” str skærm med god tydelig grafik. Skærmen giver adgang til navigation og kan finde ladestandere og selvfølgelig oplyse om rækkevidde og ’live’-opdatere dig på, hvor god (eller dårlig) du er til at køre langt på en liter strøm. Eller hvad man siger.
Kvalitetsindtrykket af materialerne i kabinen er ikke godt. Det virker gennemgående som om, der er sparet på nærmest alt. Når det regner er som at sidde i et busskur med bliktag, så meget larmer det når dråberne trommer på det nærmest uisolerede tag og af en eller anden årsag, som jeg ikke kan forklare, så er der dårlig aflæggeplads. Der er steder at smide nøgler og pung mv., men i en varebil, skal der være så meget som mulig aflæggeplads.
En sidste ting i kabinen er placering af kontakter, der er så ulogisk som den næsten kan blive. Nogle kontakter er dækket af rattet, andre sidder bare underligt. Det må de japanske designere simpelthen kunne gøre bedre.
Rækker det batteri
Nissan e-NV 200 er udstyret med et batteri på 40 kWh. Det
skal ifølge WLPT-normen give en rækkevidde på 300 km. Det oplevede jeg ikke at
komme i nærheden af.
Motorvejskørsel tager virkelig strøm ud af cellerne og har du læs på og samtidig
brug for aircondition, så er den reelle rækkeidde nok nærmere 180-200 km. Husk
at slå ’Eco’-funktionen til og sluk for aircondition. Så kommer du længst.
Når det er skrevet, så er det vigtigt (meget vigtigt) at skrive, hvad sNV200 så er god til. Størrelsen er praktisk i byer med tæt trafik. Her udmærker den sig jo også med nul-emmision og lavt støjniveau. Og skal du køre rundt med pakker eller vinduespudseudstyr i en storby, så har du ikke brug for at køre 300 km. 200 er nok. Måske endda 50 km. er nok.
Og så bliver du glad for at køre en væver forhjulstrukken el-bybil med god plads til lasten. Vendediameteren er også ganske fin og med bakkamera, så kan man komme ud fra steder og ind i porte uden skrammer.
Komforten i e-Nv200 lader noget tilbage at ønske. Den bumper afsted over ujævnhederne og imponerer ikke på den front. Måske det ville blive bedre, hvis der kom lidt last på. Uden vægt i kassen bagude er den i hvert tilfælde ikke særlig tilgivende overfor huller og bum, der bliver sendt direkte op i rygraden.
Summen af Nissan e-NV200 er, at den egentlig klarer det den skal. Den skal være en bybudbil. Stille og ikke-ildelugtende. Det kan den og tanken appellerer til min grønne fornuft.
Tanken om en støj- og emissionsfri varebil er nobel, og elbilen har den fordel, at den er decideret kvik i byen. Desværre er prisen lidt i den høje ende for så klejn en varebil og rækkevidden begrænser anvendelsesmulighedern.
DATA:
Nissan e-NV200
Pris fra 227.990 kr.
- Motortype: Elektrisk
- Topfart: 123 km/t
- Maks. Effekt: 109 hk/254 Nm
- Rækkevidde (WLPT): 300 km
- Batterikapacitet: 40 kWh
- Batteriteknologi: Lithium ion
- Totalvægt: 2.220 kg
- Køreklar vægt: 1.558 kg
- Anhængervægt m. bremse: 430 kg
- Anhængervægt u. bremse: 430 kg