TEST: Kort rækkevidde ødelægger det for Mercedes-Benz eSprinter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Kort rækkevidde ødelægger det for Mercedes-Benz eSprinter

af Thomas Schiermacher Jensen
8. marts 2022
i Elektriske varebiler, Mercedes-Benz, Test

Der er et stort og stadigt voksende marked for elektriske varebiler. Miljøzoner i de store byer og stigende fokus på bæredygtighed og mindre emissioner gør, at kunderne vil have dem og bilfabrikanterne laver dem. Vi har testet Mercedes-Benz eSprinter.

Mercedes-Benz er en hæderkronet bilfabrik – også når det kommer til varebilerne. Håndværkere, bude og entreprenører har kørt i Mercedes i mange år og nu skal de skifte diesel-modellerne ud med elektriske versioner, hvis de vil leve op til kunder og samfunds krav om at være ”grønne”. I den store varebilsklasse, hvor Sprinter hører til har Mercedes-Benz nu smidt et elektrisk bud på en varebil på markedet. Mød Mercedes-Benz eSprinter.

Der er to varianter af Mercedes-Benz eSprinter. En med en lillebitte batteripakke og en med en lille. Den største af de to små giver en rækkevidde på 140 km. Det står i bilens display, da jeg sætter mig bag rattet i den fuldt opladede bil. 140 kilometer. Jeg har 30 kilometer hjem fra afhentningsstedet og kan ikke lade hvor jeg bor. ”Det skal nok blive en underholdende uge i e-Sprinter,” når jeg at tænke inden jeg sætter i gear.

Skrabet som få

Trenden i varebiler generelt går mod mere og mere udstyr, bedre komfort og masser af personbilsagtige træk. Men ikke i eSprinter. Den er decideret skrabet udstyret. Instrumentbrættet er designet til lækre skærme og stort infotaintmentsystem, men i testbilen er der monteret en dab-radio i DIN-størrelse. Telefonen kan tilkobles og så er det slut. Ingen navi, ingen lækre features med Apple Carplay eller andet lir.

Der er noget standardudstyret i Mercedes-Benz eSprinter. Man får bl.a. nøglefri start, kørelysassistent og elektrisk servostyring og til ekstraudstyret hører også et armlæn på førersædet, hurtig-opladning, blindvinkel-assistent og bakkamera med monitor og lidt andet. Bakkameraet skal have et par ord med på vejen. For efter moderne standarder er det simpelthen sølle, at det der er monitoren, er et skærmbillede på størrelse med en halv Iphone-skærm placeret i venstre side af det i øvrigt meningsløse bakspejl. Altså … hvorfor ikke løfte det lidt og lave en løsning, der fylder hele spejlet. Det kunne have givet lidt lækkerhed.

Spartansk – selv for en varebil.

E-sprinter har- som elbiler flest – automatgear. Dertil kommer en relativt smart feature med tre forskellige trin af ”motorbremse”. Systemet sender energi tilbage til batteriet, når du slipper speederen og på grund af den korte rækkevidde får du brug for alt den energi, du kan opspare, når du kører e-Sprinter. Jeg kørte i det mest opsparende trin det meste af tiden. Det er ret smart. Når man har vænnet sig til det, bliver det en vane at bruge motorbremsen og køre (næsten) uden at træde på bremserne. Det giver en god strømspare-fornemmelse.

Bag rattet er det let at finde sig til rette. Kørestillingen er fin. Sæderne er gode og der er fin aflæggeplads i kabinen, blandt andet på hylden over forruden, hvor der er plads til masser af rod. Der er knager til jakkerne på kabinens bagvæg og små rum til telefon og den slags. Alle de detaljer er i orden. Men det er jo også en Sprinter, der har fået elmotor. Og Sprinter er en virkelig god og praktisk varebil og materialerne i kabinen virker holdbare.

Ud og køre

Mercedes-Benz eSprinter kører godt. Den kører som en Mercedes og det er godt. Der er ingen problemer med at følge med trafikken og både i by og på motorvej går det som det skal. Der er en ting, der hele tiden står klart i tankerne. Rækkevidden. En omvej på 20 kilometer eller et par friske overhalinger med 120 km/t og du kan se ”strøm-o-metret” bevæge sig nedad hurtigere end en faldskærmsudspringer, der har glemt at trække i snoren. Det er ikke befordrende for blodtrykket, hvis man har travlt og arbejdsdagen byder på omstilling eller uventede kundebesøg.

Kabinen er stor. Og dere r højt til loftet. Det bliver man glad for, hvis man har parkeret lidt tæt på nabo-bilen. For der er plads til at man kan rejse sig og benytte døren i den modsatte side, hvis det er det, som skal til.

Masser af plads

Fordi e-Sprinter er en Sprinter på strøm, så er lastrummet præcis som det skal være. Stort og reelt. Det måler 1.787 mm i bredden og 3.272 mm i længden. Det giver plads til 11 m3 gods. Det er mange flyttekasser!

Der er trinbræt både ved bagdørerne og sidedøren. Det gør det let at komme ind i lastrummet. Selve rummet har surringsringe i gulvet og du kan selvfølgelig få Sortimo eller andre til at indrette det til præcis dit behov. Det er kun dig (og pengepungen), der sætter grænser der. Testbilen var udstyret med god belysning i lastrummet.

Men desværre er eSprinter hæmmet på lastevnen. Kun 790 kilo kan man køre med, når du vælger den store batteripakke. Lidt mere – 944 kilo – med den lille. Det er batteriernes skyld, for de vejer godt til og gør indhug i lastevnen.

Hvem skal købe den?

De to eSprinter-modeller vi har i Danmark, har begge en elmotor, der yder 116 hestekræfter. Det er ikke meget, men nu er det, at man skal begynde at tænke over, hvad man kan bruge en e-Sprinter til. Det er udelukket at anvende den for en tømrer, murer eller elektriker, der skal køre ind til byen fra provinsen. Det rækker rækkevidden ikke til. Og du kan i øvrigt heller ikke få den med anhængertræk, så grus og gravemaskine må blive hjemme.

Let adgang til godset

Hvad med Nemlig-chaufføren? Næppe. Der er e-Sprinter alt for dyr med en startpris på 431.515 kr. u/moms for udgaven med den lille batteripakke og for den store er prisen 496.990 kr. u/moms. Nemlig-vognmanden vil helt sikkert kigge efter en billigere kassevogn – med dieselmotor og rækkevidde til hele dagen.

Så hvem skal så køre en stor elektrisk kassevogn med masser af plads? Måske et firma i byen, der indimellem skal køre store ting? Måske … helt ærligt. Jeg kan ikke regne ud, hvem der kan leve med den korte rækkevidde.

Jeg plejer at lede efter positive ting, når jeg tester varebiler. Men jeg må indrømme, at det har været svært med eSprinter. Alt i alt er bilen skidegod. Jeg har kørt den før. Altså med dieselmotor og her er der ikke en finger at sætte på funktionaliteten. Det skulle da lige være på priserne, hvor Mercedes-Benz hører til i den dyre ende. Ikke uden grund, for man mærker kvaliteten i kabinen, i designet og måden bilen er skruet sammen.  

Men elektrificeringen trækker den ned. Rækkevidden er for kort. Du kan ikke køre med trailer. Lastevnen er begrænset og det er topfarten også (til 120 km/t). Og det gør, at Mercedes-Benz e-Sprinter bare ikke dur til en håndværker, som jeg ser det. Ikke medmindre man er virkelig dedikeret til grøn omstilling. Er du det, så er der mulighed for ”Try&Buy”, der giver dig lov at leje en eSprinter i 1-6 måneder. Så kan man teste af om man kan leve med el-versionen, inden du leaser eller køber den.

Jeg håber, at el-varebilerne kommer rigtigt på banen. Vi skal have færre partikler i luften og bruge vindmøllestrøm, når vi kan og lægge os i selen for en grønnere planet. Men det bliver ikke Mercedes-Benz e-Sprinter, der redder verden.

Mercedes Benz eSprinter 312 mellemlang (A2) 4pack H2

Pris: 496.990 kr. u/moms.
Hestekræfter: 116
Km/t 140
Rækkevidde: ca. 150 km
Lastevne: 790 kg. (+ 150 kg på taget, hvis du har husket stigen)
Ingen mulighed for anhængertræk


  • Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk
  • Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil
  • Den nye Iveco eDAILY vinder pris
  • Toyota udvider garanti med 25.000 km
  • B2B platform til handel med brugte biler

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Varebilsalget er tilbage på sporet

Næste Artikel

Elektriske varebiler vinder frem til pakkelevering

Næste Artikel

Elektriske varebiler vinder frem til pakkelevering

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Kort rækkevidde ødelægger det for Mercedes-Benz eSprinter

8. marts 2022
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...