TEST: Jeep Renegade - retro-SUV uden bid | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Jeep Renegade – retro-SUV uden bid

af Thomas Schiermacher Jensen
30. december 2022
i Jeep, Nyheder, Test

Jeep Renegade er en af den slags biler, der vækker opsigt. På den gode måde? Eller åp den anden måde?
Selv er jeg ikke vild med biler, der skal bruge fortidens meritter i looket for at sende bestemte signaler. Slet ikke når de ikke lever op til det, og det er hele problemet med Jeep Renegade, som vi har testet i en 1.0 liters version med 120 hestekræfter. Den er med manuelt gear. Der findes også en 150 hestes version med automatgear og dobbeltkobling. Begge har turbo, som det sig hør og bør i små motorer nu om dage.

Synes du den motor lyder som noget fra en Fiat og ikke som noget fra en ærke-amerikaner? Du har ret og det er det, der er min hovedanke ved denne type biler.
Det er en Fiat. Jeep Renegade er i bund og grund en Fiat 500 X og det gør ikke noget godt for Jeep-mærket i min optik.

Skal man se bort fra det et øjeblik, så er Jeep Renegade en offroad-lignende SUV, der er som skabt til storby-junglen og en familie med ikke alt for store børn. Den er skabt til dem, der gerne vil skille sig ud og køre i noget som naboen ikke har.

Renegade er en forhjulstrukket vogn og designet trækker, som allerede nævnt, på detaljer fra den ’ægte’ jeep. Du ved – den der indtog Europa og førte til Hitlers fald. Sådan da.

Veludstyret, men …

Jeep Renegade er godt proppet med udstyr. Limited-versionen er en udgave med ekstra meget udstyr. Her får man 2- zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot og DAB-radio, samt komfortudstyr som ratvarme og parkeringssensorer både foran og bagved. Men, der er et men, for skærm og betjening er ikke supergodt lavet. Skærmen er lille og infotaintment-systemet drillede flere gange i testugen.

Pladsen er fin nok

På forsæderne kan man som chauffør og passager sagtens finde sig til rette. Man sidder lidt hævet over det hele (det er jo en SUV) og det er rart. Kontakter og greb er lidt ulogisk placeret, men det vænner man sig sikkert til, hvis man kører i den hver dag. Lastrummet rummer næsten 1300 liter. Det er godkendt.

Hvordan kører den?

Jeep Renegade er langt fra en køremaskine. Den lille 3-cylindrede motor er ikke imponerende og der er det med tre cylindre, at det larmer lidt. Også i Jeep. Undervogn og styretøj er som sådan ok, men nogen køredynamisk vidundermaskine er det ikke. Den er omgængelig og hyggelig og blød. Ved høj fart er den lidt sidevindsfølsom. Altså når det blæser.

Jeep Renengade er al show og no go, som man siger på næsten amerikansk. Der er masser af alternativer i klassen. Også bedre. Men er man hooked på at få en bil, der sender tankerne tilbage på den ’rigtige’ Jeep, stålhjelme og 2. verdenskrig, så er den rigtig. Så må man gå på kompromis med resten.

Jeep Renegade 1.0 120 hk Limited

  • Pris: Jeep Renegade fås fra 186.000 kr. ex. moms/ 218.000 kr. inkl. moms.
  • Motor: 3-cylindret benzinmotor på 1,0 liter.
  • Ydelse: 120 hk
  • Max. moment: 190 Nm
  • Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
  • Tophastighed: 185 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t.: 13,5 sek.
  • Forbrug: 13,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
  • CO2-udledning: 144 g/km
  • Køreklar vægt: 1.320 kg
  • Plads i lastrum: 1.297 liter
  • Anhængervægt m. bremse 1.250 kg
  • Anhængervægt u. bremse 600 kg

Tidligere Artikel

Nu skal varene transporteres med London-taxi

Næste Artikel

Mercedes-Benz klar med eldrevet MPV

Næste Artikel

Mercedes-Benz klar med eldrevet MPV

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Jeep Renegade – retro-SUV uden bid

30. december 2022
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...