Jeep Renegade er en af den slags biler, der vækker opsigt. På
den gode måde? Eller åp den anden måde?
Selv er jeg ikke vild med biler, der skal bruge fortidens meritter i looket for
at sende bestemte signaler. Slet ikke når de ikke lever op til det, og det er
hele problemet med Jeep Renegade, som vi har testet i en 1.0 liters version med
120 hestekræfter. Den er med manuelt gear. Der findes også en 150 hestes
version med automatgear og dobbeltkobling. Begge har turbo, som det sig hør og
bør i små motorer nu om dage.
Synes du den motor lyder som noget fra en Fiat og ikke som
noget fra en ærke-amerikaner? Du har ret og det er det, der er min hovedanke
ved denne type biler.
Det er en Fiat. Jeep Renegade er i bund og grund en Fiat 500 X og det gør ikke
noget godt for Jeep-mærket i min optik.
Skal man se bort fra det et øjeblik, så er Jeep Renegade en offroad-lignende SUV, der er som skabt til storby-junglen og en familie med ikke alt for store børn. Den er skabt til dem, der gerne vil skille sig ud og køre i noget som naboen ikke har.
Renegade er en forhjulstrukket vogn og designet trækker, som allerede nævnt, på detaljer fra den ’ægte’ jeep. Du ved – den der indtog Europa og førte til Hitlers fald. Sådan da.
Veludstyret, men …
Jeep Renegade er godt proppet med udstyr. Limited-versionen er en udgave med ekstra meget udstyr. Her får man 2- zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot og DAB-radio, samt komfortudstyr som ratvarme og parkeringssensorer både foran og bagved. Men, der er et men, for skærm og betjening er ikke supergodt lavet. Skærmen er lille og infotaintment-systemet drillede flere gange i testugen.
Pladsen er fin nok
På forsæderne kan man som chauffør og passager sagtens finde sig til rette. Man sidder lidt hævet over det hele (det er jo en SUV) og det er rart. Kontakter og greb er lidt ulogisk placeret, men det vænner man sig sikkert til, hvis man kører i den hver dag. Lastrummet rummer næsten 1300 liter. Det er godkendt.
Hvordan kører den?
Jeep Renegade er langt fra en køremaskine. Den lille 3-cylindrede motor er ikke imponerende og der er det med tre cylindre, at det larmer lidt. Også i Jeep. Undervogn og styretøj er som sådan ok, men nogen køredynamisk vidundermaskine er det ikke. Den er omgængelig og hyggelig og blød. Ved høj fart er den lidt sidevindsfølsom. Altså når det blæser.
Jeep Renengade er al show og no go, som man siger på næsten amerikansk. Der er masser af alternativer i klassen. Også bedre. Men er man hooked på at få en bil, der sender tankerne tilbage på den ’rigtige’ Jeep, stålhjelme og 2. verdenskrig, så er den rigtig. Så må man gå på kompromis med resten.
Jeep Renegade 1.0 120 hk Limited
- Pris: Jeep Renegade fås fra 186.000 kr. ex. moms/ 218.000 kr. inkl. moms.
- Motor: 3-cylindret benzinmotor på 1,0 liter.
- Ydelse: 120 hk
- Max. moment: 190 Nm
- Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
- Tophastighed: 185 km/t.
- Acc. 0-100 km/t.: 13,5 sek.
- Forbrug: 13,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
- CO2-udledning: 144 g/km
- Køreklar vægt: 1.320 kg
- Plads i lastrum: 1.297 liter
- Anhængervægt m. bremse 1.250 kg
- Anhængervægt u. bremse 600 kg