Ford Ranger er Europas mest solgte pickup. Ford Ranger Raptor er den vilde udgave af den og med en hævet og forstærket undervogn, en kraftig motor og en dækmontering, der vil frem på alt slags underlag er den ikke til at stoppe.
Den står foran Ford-forhandleren, hvor jeg henter ugens testbil. Ford Ranger Raptor. Den er ikke til at overse, for den rager en halv meter op over alle de andre parkerede biler.
Og så snart jeg får øje på den, så smiler jeg af forventning. Den er STOR. Jeg får nøglerne og stiger op (ja, man stiger op i den), sætter mig til rette, trykker på startknappen og hører den store 4 cylindrede dieselmotor knurre, parrer telefonen og indstiller sædet og rattet og er klar til at køre.
Men inden vi kommer til det med at køre, tager vi lige et kig på Raptor udefra. Den er brutal. Fronten er høj og det store sorte frontgitter er med til at understrege, at Raptor er for alvor. De enorme hjul hæver hele bilen og gør faktisk at bilen bliver så høj, at trinbrættet på siden er en nødvendighed for at komme ind. Du åbner døre, træder op på trinbrættet og sætter dig ind. Testbilen er en doublecap, men på gule plader, så der er alstå ikke sæder bag forsæderne, men et ’bagagerum’. Det gør ladet lidt kortere, end på versioner uden, men klæder bilen.
I sædet, bag rattet er Raptor mindre overvældende, en den er udefra. Den er faktisk overraskende personbilsagtigt og alt er, hvor det skal være. Ford rigtig gode til at indrette førerpladser i disse år. Det gælder også i Raptor, der er udstyret i denne version med elektrisk justerbare sæder og, fartpilot (dog ikke adaptiv) og Ford’s Sync-infotainmentsystem.
Der er masser af aflæggesteder til telefon og nøgler og selvfølgelig også god plads bag sæderne, der hvor bagsæderne burde være, hvis ikke de danske afgiftsregler så havde sendt prisen på himmelflugt. På hvide plader, med sæder og plads til ungerne, så koster Ford Ranger Raptor svimlende tæt på 700.000 kr. Så er der ingen årlig misundelsesafgift på 6.000 kr. Til gengæld er det god 200.000 kroner mere end på papegøjeplader. Det er mange penge.
Oven i kommer så ejerafgiften – i alt ender det ifølge FDM på godt og vel 17.000 årligt i afgift.
Hvordan kører den?
Raptor er topudgaven af Ranger-serien. Den er veludstyret og når startknappen er trykket i bund og dieselmotoren snurrer, så sker der noget. For alt det rå uden på er matchet fint under hjelmen og i undervognen.
Den er udstyret med en toliters dieselmotor med 213 hestekræfter. Men nok så vigtigt er momentet. Den er bomstærk og har bundtræk som bare pokker. 500 Nm er der til rådighed og det er rigeligt.
Under kørslen blev jeg overrasket over, hvor stille den store bil var. Indtil jeg kom i tanke om, at Ford har lagt en 10-trins automatgearkasse i Raptor. Det er mange. Og måske unødvendigt. Men det gør, at daglig kørsel bliver mere tyst. Og selv om pickup’en har store grove terrændæk monteret er rullestøjen ikke markant.
Der er flere køresprogrammer og man bliver hurtigt fristet til at vælge ’Sport’. Hvorfor? Fordi den store stærke pickup kan slå et kæk slag med bagenden, når man giver lidt gas i sving og rundkørsler og fordi speederrespons og programmeringen af gearkassen bae gør det lidt sjovere, når den står i ’S’ og baghjulstræk.
Men det er programmerne. Det vigtige for det arbejdende folk og dem, der skal slæbe noget med Ranger Raptor er knappen mellem sæderne, hvor man kan indstille, om bilen skal køre med baghjulstræk eller firehjulstræk. Men der kan også vælges firehjulstræk med reduktionsgear, så man kan komme til at køre rigtigt off-road.
Differentialet på bagakslen kan også låses og alt i alt giver det den store pickup virkelig gode terræn- og slæbeegenskaber. Raptor må trække 2.500 kg, hvilket er pænt.
Vælger man den 100.000 kr. billigere Ranger Wildtrak, får man lov at trække op til 3.500 kg., hvilket er vigtige for nogle, end det brutale ydre og det righoldige udstyr.
Meget lidt bybil
Min ’jomfrutur’ i Ranger Raptor, hvis man ser ort fra turen hjem fra importøren, var fra Hillerød til Islands Brygge i morgentrafikken. Altså ind af landevej, til motorvej, ned i fart, tværs gennem Købehavn og ud til kontoret. Allerede da jeg steg ind tænkte jeg på de steder omkring Rådhuspladsen, hvor der er vejarbejde og snævre kørebaner.
Raptor klarer skærene på de lange lige veje elegant. Den er kvik, trods størrelsen, men i byen kommer den om ikke til kort, så på prøve.
Den er bred og fylder kørebanen ud, så det er om at holde tunge lige i munden, når man skal undgå cyklister og andre trafikanter i den over fem meter lange og to meter brede bil. Det går.
Parkeringen var værre. Det var svært at finde et hul stort nok til Raptor. Da det lykkedes, var den kun lige inden ofr stregerne på grund af bredden. Men igen. Det gik.
Lad og varerum
Varerum. Kan man kalde det det? Rummet bag sæderne. Det er mere et bagagerum og størrelsen svarer til hvad man kan losse ind på bagsædet af en familiebil. Det er fint til værktøj og købmandsvarer og hvad der eller skal i tørvejr hurtigt. Det mere beskidte grej kan komme på ladet. Det er beklædt med plastik og der er monteret stik med strømudtag til håndværktøj og lignende og der er øjer til surring af gods.
Der er også højt op og umuligt at nå tingene, hvis de er gledet helt op bagerst i ladet. Som standard er der monteret et ’Mountain top’ jalousilåg, der kan låses. Det er godt. Det kørte ikke helt let og glidende i testbilen, men det kan skyldes, at det er blevet testet hårdt. Det er i hvert tilfælde praktisk. Selv ville jeg nok bruge lidt ekstra og montere en decideret hardtop, men det kommer jo an på, hvad formål bilen skal bruges til.
Konklusion: Ny firmabil på redaktionen?
Ford Ranger Raptor appellerer til det bedste og værste i mig. Jeg holder tilbage for mikrobiler i trafikken, fordi det r lidt synd for dem, der skal køre i den slags småtterier. Jeg får også lyst til bare at pløje ud over en mark og måske køre langsomt op bag en veganer på ladcykel og trykke hornet HELT i bund. Det er det, den Raptor gør ved dig.
Nøgternt set er den mindre Ford ranger Wildtrack rigeligt. Især set i lyset af, at der må være mere på trækkrogen, men når det er sagt, så er Ford’s Ranger Raptor bare fed. Den kører godt, kan slæbe en masse, er klar til terræn. Og der er plads til hunden bag forsædet. Jeg drømmer om en på hvide plader. Den bliver svær at sælge ind til Fru Jensen.
DATA:
Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-turbo 4×4
Pris: 373.390 eksl. moms og 452.540 inkl. moms.
I den testede nedvejede version er prisen 499.000 kr. inkl. moms
- Motor: 2.0 liter – 4 cyl.
Effekt: 213 hk
Moment500 Nm - Brændstofforbrug: 9,3 km/l
CO2 udledning: 281 g/km - Topfart: 170 km/t.
Acc. (0-100): 10,5 sek. - Køreklar vægt: 2.510 kg
Maks. påhængsvægt: 2.500 kg - Mål: L537 cm B:203 cm H:187 cm
Akselafstand: 322 cm