Ford Focus blev Årets Bil ved den store kåring først på året i år. Sejren var fortjent. Siden er der væltet Focus-varianter ud fra fabrikkerne og en af de senest tilkomne varianter er Ford Focus Active.
I Ford-termer betyder ’Active’ en lidt større frihøjde. 3 centimeter helt præcis og det er ikke meget, men det appelerer sikkert til de af køberne, der ellers trækker i retning af en SUV. I tilgift til øget højde har Ford også monteret plastikskærmkanter, for at understrege det aktive i ’Active’.
Bortset fra skærmkanterne er der ikke særlig forskel på ’Active’ og den almindelige stationcar-udgave af Focus. Og heldigvis, for det er en ret flot bil i forvejen. Om man kan lide skærmkanterne, er en smagssag.
Som det skal være
Bag rattet er alt som det også er i de øvrige Focus-modeller. Det er godt, for førerpladsen er velindrettet, instrumenterne sidder hvor de skal og Ford’s infotainmentsystem er ret velfungerende. Eller det plejer det at være, for i testbilen oplevede Alt Om Varebiler en del problemer med skærmen. Det er måske uheldigt og periodisk. Det var i hvert tilfælde irriterende.
Men resten af interiøret i Ford Focus Active er eksemplarisk. Man sidder godt, sæderne støtter fint og er komfortable. Det er let at finde en god kørestilling og pladsen foran er rigelig.
På gule plader er der også god plads i lastrummet bag sæderne, men det er en ombygget personbil, så adgangsforhold og så videre er jo ikke som i en ’rigtig’ varebil.
Den bedste, der er
Ford Focus blev kåret af de danske motorjournalister som Årets Bil 2019. Jeg skal være ærlig – det var fuld fortjent og jeg stemte selv på bilen.
Køreegenskaberne i ’Active’-udgaven er lidt blødere end i den ordinære udgave. Men styretøj og affjedring, kombineret med de gode Ecoboost-motorer og – i testbilens tilfælde – en glimrende automatgearkasse er simpelthen den bedste kombination af sport og komfort i klassen. Så betyder det noget for dig, så kig efter en Ford Focus.
Om du skal vælge en ’Active’? Hvis du gerne vil have en lidt højere bil end stationcarudgaven og du godt kan lide ’fritids-looket’, så er det. JA!
DATA: Ford Focus SW Active
Ford Focus SW Active fås fra 148.000 kr. (ekskl. moms) og 178.000 kr (inkl. moms). Testbilen kostede 212.840 kr. (eksl. Moms) og 180.905 kr. (inkl. moms)
- Motor 3 cylindret benzin – 1,5 liter
- Ydelse 150 hk
- Max. Moment 240 Nm v. 1.600 omdr./min.
- Gearkasse 8-trins automatgearkasse
- Km/l 14,1/ CO2-udslip: 158 g/km.
- Tophastighed 210 km/t
- 0-100 km/t. 8,8 Sekunder
- Anh.vægt m/u bremser 1.500 kg/750 kg
- Varerum: ca. 1.550 liter