TEST: Er XCeed den bedste Kia indtil nu | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Er XCeed den bedste Kia indtil nu

af Thomas Schiermacher Jensen
4. marts 2020
i Kia, Nyheder, Test

Den nye Kia Xceed er en meget vellykket bil. Men er det den bedste Kia indtil nu?

Vi har testet XCeed VAN  1,6 CRDI i en Comfort model med Edition Pakke. Den har 136 hk og koster 209.999 kr. ex. moms og 253.127 kr. inkl. moms.

Lad os starte udefra. Designet er godt. Den er rigtig pæn. Med sine coupé-agtige linjer ser den mellemstore hatchback smart ud og efter min mening er den nye XCeed den mest harmoniske i Kia-programmet.  I forhold til ophavet uden X, Kia Ceed, så er Xceed en større og højere bil.

Jeg oplevede, at flere var henne og kigge på XCeed på p-pladser. Det er ikke set før i andre Kia’er end den brutale Stinger.

Frihøjden er øget med til 18 centimeter. Det er mest for udseendet og udsynets skyld. Den øgede frihøjde ændrer næppe noget, hvis snestormen rammer landet. Men det klæder bilen og giver bedre overblik og lettere indstigning.

Forbedret indeni

Åbner man døren og sætter sig til rette er historien den samme. Materialerne er i god kvalitet og alt er pænt. Det er det ikke altid i denne prisklasse, hvor man godt kan møde billig plastik. Det kunne man også tidligere hos Kia, men det er heldigvis forsvundet.

Sæderne er til den behagelige side, og heldigvis for det. Komforten er god i det daglige og på langtur er der heller ikke noget at komme efter. Der, hvor man kunne ønske sig lidt mere, er i sidestøtten. Når det går hurtigt rundt om hjørnerne, så skal man klamre sig lidt til rattet. Det er der råd for. Man kan sætte farten lidt ned.

Rat og knapper virker bekendte fra andre Kia-modeller. Der er heller ingen grund til at lave (alt for meget) om på noget, der virker. Og det gør det hele. Jeg er glad for, at man stadig kan skrue op og ned på en knap i midterkonsollen, ligesom klimakontrollen også er fysiske knapper. Det er meget lettere, end at betjene en trykskærm.

Skærmen er ikke genbrug fra tidligere generationer. Her har Kia oppet sig og har sat en lækker velfungerende og 10,25 tommer stor skærm ind. Den har en god opløsning. Det ser man især, når bakkameraet er i funktion. Der er alt tydeligt og det er let at se, hvor man bakker hen.

Lidt irriterende adaptiv

Den adaptive fartpilot fungerer udmærket sammen med automatgearet. Den havde dog et par gange en skræmmende tendens til at lade som om den ikke havde tænkt sig at bremse, når jeg kørte frem mod rødt lys. Jeg havde ikke nerver til at teste systemet og bremsede selv. Det skal man selvfølgelig være klar til, men alligevel er det en irriterende detalje, der gør, at man ikke 100 procent stoler på systemet. Der er også ’linjevogter’ eller Lane Assist i XCeed. Den tager godt fat i rattet, når den korrigerer, hvilket til tide er lidt overraskende. Det vænner man sig dog til. Og det er en sikkerhedsfeature, der er god at have.

Lydniveauet er nogenlunde behageligt. Man hører motoren især i de lave gear og ved acceleration. Det er meget naturligt. Ved landevejs- og morotrvejshastigheder er der lydt og man skal tale højt, hvis man skal bruge telefonens hands free funktion, når man kører stærk.

Den nye Kia XCeed er en godmodig og rigtig flot crossover-suv. Jeg oplevede, at der kom folk hen for at se, hvad det var for en bil jeg kørte i. det er man ikke vant til i en familie-Kia, men Xceed har udseendet med sig. Sikkerhedsudstyret er omfattende og ombygningen er til van er lavet utrolig pænt. Varerummet er ikke til pakketrans, men det er regulært. Bredden er fin, 103 cm på det smalleste sted og dybden er 150 cm. Heldigvis sikrer bagdørene, at man ikke skal kravle ind og hnte pakker eller værktøj, der er gledet op mod førersædet.

XCeed giver dig meget bil for pengene og et flot udseende. Den er ikke sporty, men komfortabel – og det er godt nok. Knapper, greb og infotaintment virker godt og når der dertil kommer en flot ombygning til varebil, så er XCeed en bil, der scorer topkarakter i min bog. Jeg har testet mange Kia’er de seneste år og faktisk vil jeg vove pelsen og påstår, at XCeed er den bedste Kia indtil nu.

Fakta:
Kia XCeed VAN  1,6 CRDI Comfort m/Editionpakke.

Pris: 209.999 kr. ex. moms og 253.127 kr. inkl. moms.

  • Motor: 1,6 liter, 4-cylindrig diesel på
  • HK: 136 hk.
  • Moment: 329 nm
  • Topfart: 198 km/t
  • Km/l. 18.9
  • Acc. (0-100): 10,1 sek.
  • Køreklar vægt: 1.440 kg
  • Maks. påhængsvægt: 1.500 kg / 650 kg
  • Bagagerum: anslået ca. 1.378 liter
  • Akselafstand: 2.650 mm
  • Mål: længde: 4.395 mm, bredde: 1.826 mm, højde: 1.495 mm
Volkswagen viser (lidt mere) af den nye Caddy
Ny Seat Leon: Nu er der plug in -hybrid i den tyske spanier
Elektrisk Hummer på vej: 0/100 på 3 sek. og 1.000 HK
Ny Seat Leon: Nu er der plug in -hybrid i den tyske spanier

Tidligere Artikel

Bildekoration; en professionel måde at gøre reklame på

Næste Artikel

Coronavirus skyld i prisfald på benzin og diesel

Næste Artikel
Omkring en spandfuld additiv hældes i hver tankvogn, men benzin og diesel får vidt forskellige miksturer

Coronavirus skyld i prisfald på benzin og diesel

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

TEST: Er XCeed den bedste Kia indtil nu

4. marts 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...