Den nye Kia Xceed er en meget vellykket bil. Men er det den bedste Kia indtil nu?
Vi har testet XCeed VAN 1,6 CRDI i en Comfort model med Edition Pakke. Den har 136 hk og koster 209.999 kr. ex. moms og 253.127 kr. inkl. moms.
Lad os starte udefra. Designet er godt. Den er rigtig pæn. Med sine coupé-agtige linjer ser den mellemstore hatchback smart ud og efter min mening er den nye XCeed den mest harmoniske i Kia-programmet. I forhold til ophavet uden X, Kia Ceed, så er Xceed en større og højere bil.
Jeg oplevede, at flere var henne og kigge på XCeed på p-pladser. Det er ikke set før i andre Kia’er end den brutale Stinger.
Frihøjden er øget med til 18 centimeter. Det er mest for udseendet og udsynets skyld. Den øgede frihøjde ændrer næppe noget, hvis snestormen rammer landet. Men det klæder bilen og giver bedre overblik og lettere indstigning.
Forbedret indeni
Åbner man døren og sætter sig til rette er historien den samme. Materialerne er i god kvalitet og alt er pænt. Det er det ikke altid i denne prisklasse, hvor man godt kan møde billig plastik. Det kunne man også tidligere hos Kia, men det er heldigvis forsvundet.
Sæderne er til den behagelige side, og heldigvis for det. Komforten er god i det daglige og på langtur er der heller ikke noget at komme efter. Der, hvor man kunne ønske sig lidt mere, er i sidestøtten. Når det går hurtigt rundt om hjørnerne, så skal man klamre sig lidt til rattet. Det er der råd for. Man kan sætte farten lidt ned.
Rat og knapper virker bekendte fra andre Kia-modeller. Der er heller ingen grund til at lave (alt for meget) om på noget, der virker. Og det gør det hele. Jeg er glad for, at man stadig kan skrue op og ned på en knap i midterkonsollen, ligesom klimakontrollen også er fysiske knapper. Det er meget lettere, end at betjene en trykskærm.
Skærmen er ikke genbrug fra tidligere generationer. Her har Kia oppet sig og har sat en lækker velfungerende og 10,25 tommer stor skærm ind. Den har en god opløsning. Det ser man især, når bakkameraet er i funktion. Der er alt tydeligt og det er let at se, hvor man bakker hen.
Lidt irriterende adaptiv
Den adaptive fartpilot fungerer udmærket sammen med automatgearet. Den havde dog et par gange en skræmmende tendens til at lade som om den ikke havde tænkt sig at bremse, når jeg kørte frem mod rødt lys. Jeg havde ikke nerver til at teste systemet og bremsede selv. Det skal man selvfølgelig være klar til, men alligevel er det en irriterende detalje, der gør, at man ikke 100 procent stoler på systemet. Der er også ’linjevogter’ eller Lane Assist i XCeed. Den tager godt fat i rattet, når den korrigerer, hvilket til tide er lidt overraskende. Det vænner man sig dog til. Og det er en sikkerhedsfeature, der er god at have.
Lydniveauet er nogenlunde behageligt. Man hører motoren især i de lave gear og ved acceleration. Det er meget naturligt. Ved landevejs- og morotrvejshastigheder er der lydt og man skal tale højt, hvis man skal bruge telefonens hands free funktion, når man kører stærk.
Den nye Kia XCeed er en godmodig og rigtig flot crossover-suv. Jeg oplevede, at der kom folk hen for at se, hvad det var for en bil jeg kørte i. det er man ikke vant til i en familie-Kia, men Xceed har udseendet med sig. Sikkerhedsudstyret er omfattende og ombygningen er til van er lavet utrolig pænt. Varerummet er ikke til pakketrans, men det er regulært. Bredden er fin, 103 cm på det smalleste sted og dybden er 150 cm. Heldigvis sikrer bagdørene, at man ikke skal kravle ind og hnte pakker eller værktøj, der er gledet op mod førersædet.
XCeed giver dig meget bil for pengene og et flot udseende. Den er ikke sporty, men komfortabel – og det er godt nok. Knapper, greb og infotaintment virker godt og når der dertil kommer en flot ombygning til varebil, så er XCeed en bil, der scorer topkarakter i min bog. Jeg har testet mange Kia’er de seneste år og faktisk vil jeg vove pelsen og påstår, at XCeed er den bedste Kia indtil nu.
Fakta:
Kia XCeed VAN 1,6 CRDI Comfort m/Editionpakke.
Pris: 209.999 kr. ex. moms og 253.127 kr. inkl. moms.
- Motor: 1,6 liter, 4-cylindrig diesel på
- HK: 136 hk.
- Moment: 329 nm
- Topfart: 198 km/t
- Km/l. 18.9
- Acc. (0-100): 10,1 sek.
- Køreklar vægt: 1.440 kg
- Maks. påhængsvægt: 1.500 kg / 650 kg
- Bagagerum: anslået ca. 1.378 liter
- Akselafstand: 2.650 mm
- Mål: længde: 4.395 mm, bredde: 1.826 mm, højde: 1.495 mm