BMW 320D er ikke den typiske varebil. Men heldigvis for dem, der godt kan bruge en komfortabel og sportsligt kørende bil, med plads til hund og papkasser og en enkelt passager, så leverer BMW også 3-serien på gule plader.
Og hvorfor er der grund til at begejstre sig over det? Det er der fordi BMW 32oD – eller 3-serien i det hele taget – er en bil, der for manden eller kvinden bag rattet, ganske enkelt er blandt de bedste på markedet.
Hvorfor er den så det? Det er BMW’s måde at bygge biler på. Førerpladsen er koncentreret omkring chaufføren og så snart man sætter sig i sædet fornemmer man at her er kræset for én. Det kræver lidt at komme ned i sædet, for BMW ‘en er lav. Det gør ind- og udstigning besværligt, hvis man som jeg indimellem har lidt stive ben efter en fodboldkamp. Men det er anstrengelserne værd.
Sæderne er faste og støttende og med mulighed for at ’forlænge’ sædehynden. Det giver den helt rigtige kørestilling. Selv kørte jeg til Bremen/retur fra det nordlige Sjælland og turen blev tilbagelagt uden at hverken ryg eller ben blev trætte og irriterede.
Medvirkende til den gode køreoplevelse er Meget sikkerhedsudstyr alt udstyret. Og der var meget i testbilen. En del af det er desværre ret dyrt BMW-ekstraudstyr. Den velfungerende adaptive fartpilot med lina-assist koster omtrent 15.000 kr ekstra. Det er en af de udstyrsdetaljer jeg ville prioritere. LED-lys, læderrat og head-up display, klimaautomatik og andre lækkerier koster også kassen.
Indretningen af kabinen er lækker. Materialerne er af høj kvalitet og det generelle indtyk af instumenter, sæder mv er overordentligt godt.
Aflæggepladsen i kabinen er OK, selv om det gode sted at ’tømme lommerne’ ikke er der. Der mangler et sted hurtugt at smide nøgler, pung og mobil.
Indfødt autobahn-bil
Den testede BMW 320D Touring er udstyret med en 190 hestes 4-cylindret dieselmotor. Det gør den ikke til den hurtigste bil ved lyskrydset, men med et drejningsmoment på 400 Nm, der er til stede allerede ved mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger giver præcis de kræfter, der er brug for til overhalinger på landevej, lydefri langturskørsel og høj fart på autobahn. Det sidste klarer 320D simpelthen til topkarakter. Vi kørte stærkt på vej til og fra Bremen og BMW’en lå som kørte den på skinner.
På de mere snoede veje er den baghjulstrukne BMW også ganske adræt. Det præcise og faste styretøj drejer bilen hen, hvor du peger rattet og med motoren foran og træk på baghjulene er vægtfordelingen ganske god. Det betyder nok ikke så meget for de fleste, men det betyder noget for, hvor dynamiske køreegenskaberne er – og her klarer BMW 320D sig rigtig godt. Det hjælper også, at testbilen var udstyret med M-sport pakke, der indeholder en optimeret M-undervogn og andre detaljer, der giver bedre køreegenskaber og sikrer at de brede lavprofiler får fastere greb i asfalten.
Smooth operator
Nogle vil sige at en BNM skal have manuelt gear. Det skal den bare ikke. I testbilen var der BMW’s otte trins Steptronic automatgear. Det fungerer silkeblødt og lækkert og efter at have rodet lidt med forskellige køreprogrammer (Sport, Comfort, Eco) endte den hurtigt med konstant at stå i ’Sport’, hvor speederresponsen er lidt mere kontant og gearskiftene kommer lidt senere til gavn for accelerationen.
Kørslen er komfortabel, affjedringen fast uden at være hård og gearkassen skifter blødt og næsten umærkeligt. Det er lækkert på langtur, såvel som i tæt trafik og kø. Vil man selv skifte er der mulighed for det, for BMW’em har skiftepaler bag rattet. Det kan være nyttigt i dårligt føre eller, hvis man skal trække noget tungt. Men der er ingen grund til at vælge manuel gearkasse i en bil af denne type, medmindre det er fordi, man vil spare penge.
Plads nok til en tur i grænsebutikken
Uden bagsæder i varebil-udgaven er der omtrent 1.500 liter at pakke dåsesodavand og lakridspiber fra grænseshoppen. Der er også plads til lidt i et rum under gulvet i bagagerummet.
Skal man have det helt store læs med hjem, så kan BMW 320 D godt trække en trailer. Op til 1.800 kg med bremser. Så har du vist også fået fyldt kælderen med Slots Pils.
Bilen koster ex. moms som Van 332.731 kr. (inkl. moms 415.914 kr.) men dertil kommer ganske meget ekstraudstyr.
BMW 320D er ganske enkelt en glimrende bil. Men, men, men … godt 500.000 kroner ex. moms er en ordentlig bid ud af budgettet. Man kan så glæde sig over, at den som varebil er næsten en kvart million billigere, end hvis du skal have den på hvide plader.
Har du råd og vil da have en lækker bil på gule plader, så er det værd, at tage et kig på den nye 3-serie.
DATA: BMW 320d Touring M Sport:
Pris: 358.537 kr. ex moms – inkl. moms 415.914 kr. eksl. Ekstraudstyr.
Den testede model var med ekstraudstyr for over 120.000 kr ex. moms.
- Motor: 4. cyl. turbodiesel
- Slagvolumen: 2 liter.
- Ydelse: 190 hk v. 4.000 omdr.
- Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
- Topfart: 229 km/t.
- Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
- Gearkasse: 8 trins aut. Steptronic.
- Brændstofforbrug: 17,9 km/l. (WLPT)
- CO2 udslip: 146 g/km.
- Køreklar vægt: 1.660 kg.
- Totalvægt: 2.190 kg.
- Trailervægt: 750/1.800 kg.
- Varerum: Cirka 1.510 liter.