TEST: Design og dynamik imponerer i Evoque | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Design og dynamik imponerer i Evoque

af Thomas Schiermacher Jensen
4. februar 2020
i Nyheder, Range Rover, Test

Range Rover er lig med overklasse-offroadere. Først var det godsejere, senere blev det nyrige russere og professionelle fodboldspilleres førstevalg.

Og Range Rover er ikke i nærheden af at være hvermandseje. Den mindste Range Rover er Evoque. Og den ligner ikke noget en godsejer vil køre ned at et mudret spor og gennem et vandløb, mens hunden sidder bagi og savler. Men selv om de fleste købere nok bruger bilen på asfalt, så er der bare en fed detalje ved Range Rover Evoque. Det er, at den faktisk kan køre ad et mudret spor og gennem et vandløb, mens hunden sidder bagi og savler, hvis det skal være.

For med indbygget luftaffjedring kan man øge frihøjden, og på den store trykfølsomme skærm kan man vælge mellem flere køreprogrammer, der hjælper i terræn. Når det er gjort, så indstiller bilens computer resten. Og det gør terrænkørsel til en leg – selv for nyrige russere og professionelle fodboldspilleres koner.

Mere plads, mere lækker

Den nye Range Rover Evoque er efter min mening en flot bil. Og bag rattet er der en god fornemmelse. Interøret virker dyrt og eksklusivt og der er to store skærme i midterkonsollen, hvor alverdens oplysninger om alt fra varmen til firehjulstrækket er at finde.

Evoque er (heldigvis) blevet mere rummelig end sit ophav og det gør, at den er blevet meget mere anvendelig end forgængeren. Pladsen på bagsædet er god og skal man ikke bruge den, men vælger at købe Evoque som varebil på gule plader er der rigelig plads til pakkenellikerne bag forsæderne.

Sporty og comfy

Det er ikke alle SUV’er, der kører godt. Altså, hvis man ved godt forstår sportsligt og uden krængning og på en måde, hvor chaufføren kan mærke undervogn og styretøj. Det gør Evoque. Den kører virkelig godt. På lande- og motorvej er den nye mindste Range Rover en fornøjelse. Hurtig og tyst. Komfortabel som få og med fartpilot og automatgear er det bare at stryge afsted.

Motoren er en 2-liters diesel. Den klarer det godt og det eneste tidspunkt, hvor man ønsker sig noget andet er ved hårde accelerationer, hvor den giver lige lovligt meget dieselknurren fra sig.

Affjedringen er derimod som den skal være i en SUV. Den er nemlig, som tidligere skrevet, ikke særlig SUV-agtigt og bag rattet føles den store SUV faktisk mest som en stram stationcar.

Interiøret er et glansnummer og de store skærme er gode. De ser godt ud og fungerer godt. Men, jeg synes stadig det er besværligt at manøvrere på en trykfølsom skærm, mens man kører bil. Jeg savner knapper.

En smart detalje i Evoque er det digitale bakspejl, der fungerer ved hjælp af et kamera, der fra taget filmer bagud. Så spejlet er slet ikke e spejl, men en skærm.

Det giver et bredere perspektiv i spejlet og det gør det lettere at se fodgængere eller andet bag bilen. Alternativet havde været at kigge ud gennem den ret klejne bagrude i et konventionelt spejl. Det kunne godt fungere, men løsningen med skærm og kamera er langt bedre – og mere sikkert.

Evoque til rimelige priser

De fleste bliver skræmt ved tanken om at bestille en ny Range Rover hos forhandleren. Men Evoque er ganske fornuftigt prissat. Billigste version på hvide plader koster fra 568.000 kr., som varebil fås den samme 412.680 kr. Men du skal passe på med krydserne på ekstraudstyrslisten, for det er her, at det virkelig kan komme til at koste penge.

Alt i alt er en Range Rover Evoque en fed bil. En BMW 320 diesel med godt udstyr koster 750.000 kr. Skal du have træk på alle fire, så er Volvo XC 60 et andet alternativ i samme prisklasse. Men Evoque har altså ægte off-roadegenskaber, et design, der skiller sig ud og en kabine, der blærer sig med skærme og lir. I den prisklasse kunne den sagtens friste.

DATA:
Range Rover Evoque D180 AWD HSE aut.

Pris: Den testede version eks, udstyr koster 556.000 kr. som van.

Motor: 2.0 liter – 4 cyl.
CO2 udledning:176 g/km
Effekt:180 hk
Moment: 430 Nm
Topfart: 205 km/t.
Acc. (0-100): 9,3 sek.
Køreklar vægt: 2.060 kg
Maks. påhængsvægt: 2.000 kg
Bagagerum: 1.156 liter
Akselafstand: 268 cm
Mål: længde:437 cm, bredde:199 cm, højde:165 cm
 

Elektrisk Hummer på vej: 0/100 på 3 sek. og 1.000 HK
Ny Seat Leon: Nu er der plug in -hybrid i den tyske spanier
Volkswagen viser (lidt mere) af den nye Caddy
Toyota afslører ny vild Yaris
EL:CON sender 25 nye el-varebiler på gaden

Tidligere Artikel

Elektrisk Hummer på vej: 0/100 på 3 sek. og 1.000 HK

Næste Artikel

Logistikvirksomhed satser på elektriske varebiler

Næste Artikel

Logistikvirksomhed satser på elektriske varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Design og dynamik imponerer i Evoque

4. februar 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...