Hjemme på p-pladsen, hvor jeg bor er der ind i mellem fyldt op. Og når der er det, så kan man se, at langt de fleste danskere køber biler, der ligner hinanden. De er mørkeblå og sorte, det er SUV’er og det er … lidt kedeligt.
Vil du gerne være en, der skille der ud på din p-plads så har DS (der er Citroëns luksusmærke) lavet en bil. DS 7 Crossback.
At DS teknisk lægger sig tæt op ad søstermærket Citroën er tydeligt. Kontakter og greb kender man igen og idet hele taget er store dele af teknikken i bilen adopteret. Det skal man ikke tænke over, når man vælger en DS. For så vælger man ikke en DS.
Det gør man fordi man vil have fransk luksus. Og det får man. Udefra er DS 7 Crossback en flot vogn, der designmæssigt skiller sig ud fra de blå og sorte biler på p-pladsen og i kabinen især, får du helt andre (fine franske) fornemmelser, end hos Citroën.
Lædersæderne i testbilen er syet med lækkert mønster, kontakterne i midterkonsollen er i flot aluminium og i det hele taget bliver man en smule betaget af detaljeniveauet bag rattet. En gimmick er det analoge ur i instrumentbrættet, der vender rundt og bliver synligt, når man trykker på startknappen og som skjuler sig igen når man slukker motoren. Unødvendigt? Ja! En detalje, man smiler af? Ja!
Førerpladsen er veldesignet og spækket med smart teknologi og design. Noget er måske lige smart nok. Elruderne styres eksempelvis fra kontakter rundt om gearstangen. Det er svært at vænne sig til og de første 100 gange sider man og roder efter knapperne i dørsiden indtil man kommer i tanke om, at der er de ikke. Det er prisen for, at dørsiden skal se lækker ud.
Den store skærm i midten styrer de fleste af bilens funktioner. Det er som i de fleste moderne biler. Bakkameraet skuffer lidt. Det er ret utydeligt og i regnvejr og halvmørke er det langt fra godt nok. Et sted, hvor man kan kende PSA-kontakterne er den lidt irriterende placering af kontakten til fartpiloten. Den gemmer sig bag rattet og kræver en hel del tilvænning. Det er desuden af samme type, som sad i min 2006 Peugeot 206. Måske er det på tide, at finde en ny løsning.
En smart detalje (ekstraudstyr) er Night Vision. her kan radar-systemet spotte mørke trafikanter, når man kører. Det er smart. Man kan simpelthen se en cyklist uden lys på som en lysende silhuet i instrumentpanelets midte.
Genialt sikkerhedsfeature.
DS 7 er en stor bil. En SUV med rigelig plads både foran til de langbenede og der er god plads til pakker og grej i rummet bag forsæderne, når du køber en som varebil. Beholder du bagsæderne er der plads til fem voksne og en pæn portion bagage.
Med træk på kan den slæbe 1.550 kg med bremser og 750 kg uden. Ikke det helt store, men du skal ike vælge DS 7 Crossback, fordi du skal bruge en trækhest. Det er den for ‘fin’ til. Den skal du tage, hvis du har brug for komfortabel transport og du IKKE har brug for bagsæderne og en gang i mellem har brug for at fragte lidt gods.
Der er frit valg mellem en benzinmotor eller dieselmotor – begge med 180 hk. Vi har testet dieselversionen med automatgear og den kører ganske enkelt som den ser ud. Godt. Nuvel, DS 7 Crossback er en høj SUV og det betyder, at der aldrig kommer banerekorder ud af den, men det som DS 7 gør, er at være fransk på den fede måde. Affjedringen er blød og behagelig og den store SUV svæver herligt og ubesværet på langfart. Dieselmotoren trækker godt og der er kræfter nok uden det bliver prangende.
Hører du til dem, der ikke gider køre i det samme som alle de andre, så er DS 7 Crossback et godt bud. Den er sig selv og det er dejligt.
DS 7 Crossback Van
2.0 BlueHDi Prestige 180 Aut.
Pris inkl. levering:
309.428 kr. ex moms/ 362.642 kr. inkl. moms.
Motor: 4 cylindret diesel
Ydelse: 180 HK
Max. Moment: 400 Nm
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
Km/l: 15,1
Tophastighed: 218 km/t
0-100 km/t.: 9,4 Sekunder
Køreklar vægt: 1.702 kg
Totalvægt: 2.135 kg
Anh. m/u bremser: 1.550 kg/750 kg