Tesla åben for samarbejde med Mercedes om elektrisk varebil | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Elon Musk forestiller sig, at han leverer batterier, drivlinje og "compute tech" og at Mercedes står for resten af bilen

Tesla åben for samarbejde med Mercedes om elektrisk varebil

Elon Musk skriver i en tweet, at Mercedes Sprinter er en fantastisk varebil, og at et samarbejde kunne være interessant

af Jess Ulrik Verge
21. november 2018
i Kommentar

I den senere tid er der kommet ytringer fra såvel Tesla som Mercedes-Benz, som kunne antyde muligheden for et fremtidigt samarbejde mellem de to. Ifølge online-magasinet thestreet.com er Daimler-chef Dieter Zetsche åben for muligheden.

Det var på biludstillingen i Paris, at han kom med formuleringer, der holder muligheden åben. Han sagde, at Daimler ikke havde fortrudt at have solgt sine aktier i Tesla i 2014, men at salget ikke udelukker et muligt samarbejde i fremtiden.

En fantastisk varebil

Nogle uger senere var det Tesla-chef Elon Musk, som bidrog til at holde tråden lun. På Twitter udtrykte en af hans følgere behovet for at få udviklet en arbejdsduelig og langtrækkende elektrisk varebil.

Til dette svarede Musk: “Det kunne være interessant at arbejde sammen med Mercedes/Daimler om en elektrisk Sprinter. Det er en fantastisk varebil. Vil vil spørge dem ad.”

Med Daimler eller solo

I et opfølgende Tweet forklarede Musk, at han kunne forestille sig to scenarier: Et partnerskab med Mercedes, hvor Tesla bidrager med batterier, drivlinje og “compute tech”, mens Mercedes står for resten af den fysiske bil.

Sprinter-klon med kinesiske batterier på vej til Europa

I det andet scenarie kører Tesla solo-løb med udvikling og produktion af sin egen varebil. Skulle dette scenarie blive en realitet, er det nok ikke for spekulativt at sige, at en sådan varebil har lange udsigter.

Længere eller kortere udsigt

Elon Musk har nemlig mange ting i støbeskeen og på tegnebrættet. I øjeblikket ser den prioriterede liste således ud: Model Y, Solar Roof, Tesla Pickup, Tesla Semi og Roadster.

Som bekendt har Mercedes allerede udviklet en el-drevet Sprinter, og man må antage, at de vil være lidt lede ved at se denne investering være spildt. Men ret beset er det ikke nogen imponerende rækkevidde, Mercedes disker op med. Generelt er europæisk udviklede 3,5-4,2-tonnere kendetegnet ved kort rækkevidde.

Ingen bøllebank til Model S

Hvad der også godt kunne være befordrende for tilnærmelser mellem Stuttgart og Palo Alta er, at både Teslas økonomi og produktion ser ud til at fortsætte sin positive udvikling. Bliver Tesla et sundt økonomisk forehavende, øger dette sandsynligheden for, at Mercedes – og andre – ønsker at samarbejde.

Sandsynligheden taler også for, at Tesla stadig har noget knowhow at byde ind med, når det gælder om at omsætte batteristrøm til rå fremdrift. Det virker nemlig ikke som om, at de tyske luksusmærkers udviklingsafdelinger endnu har overgået tech-nørderne i Californien.

R&D-budgetterne hos Mercedes, Audi og BMW må antages at være en del større end Teslas. Alligevel har ingen af de tre mærker endnu formået at sætte Model S, X og 3 til vægs. Nok er Porsche Taycan, Mercedes EQC og Audi E-tron kraftfulde, langtrækkende og smukt designede luksusbiler, men de har ikke ligefrem givet Model S bøllebank.

Jo flere stik des bedre

Desuden sidder Musk som bekendt på et proprietært netværk af superladestationer. Ganske vist er der store kræfter i gang med at opbygge netværk af hurtigladere i Europa, men med adgang til Teslas ladestik ville de tyskproducerede motorvejslokomotiver for alvor få strøm til hjulene, når de skal krydse landegrænserne.

Nye krav til varebiler på topmøde i Bonn

Måske er det den europæiske bilindustri, der mest har brug for hjælp udefra. EU-kommissionen påpegede på et klimatopmøde i Bonn sidste år, at både USA’s og Kinas bilindustrier gør store fremskridt i udviklingen hen mod moderne lavemissionsøkonomier. Mellem linjerne kunne man næsten læse ordene: “Og I er lidt bagefter.”

Elektrificering er vejen frem

På klimatopmødet satte kommissionen tommelskruerne på bilindustrien med forslag om, at nye vare- og personbiler, der sælges i 2030, i gennemsnit skal udlede 30 procent mindre CO2 end i 2021. Målet for 2021 er, at køretøjerne i gennemsnit skal udlede maks. 95 g CO2 pr. km. I 2015 var den gennemsnitlige udledning 118,1 g CO2 pr. km.

Lars Aagaard, der er administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Energi, sagde i den forbindelse: – Forslaget betyder et farvel til den klassiske forbrændingsmotor. For det her mål kan producenterne kun nå ved at elektrificere vores biler.

Og det er producenterne selvfølgelig godt i gang med, men det kan vel kun gå for langsomt?

Tags: Elon MuskeSprinterMercedes-Benz SprinterTesla
Tidligere Artikel

Svindelsigtet Ghosn i en tynd tråd

Næste Artikel

Ghosn slagtet af Nissan

Næste Artikel
Carlos Ghosn er blevet anholdt i sin celle for nye anklager om svindel fra 2008

Ghosn slagtet af Nissan

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Elon Musk forestiller sig, at han leverer batterier, drivlinje og "compute tech" og at Mercedes står for resten af bilen

Tesla åben for samarbejde med Mercedes om elektrisk varebil

21. november 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering