Suzuki vil banke Nissan Qashqai af tronen som den bedst sælgende softroader. Det automatiske firehjulstræk, All Grip, har mange af de samme kvaliteter som konkurrentens. Og havde vi været i Sverige eller Norge, hvor firehjulstræk bliver standard, ville jeg måske fordybe mig i detaljerne. Men i Danmark vælger vi qva vores priser firehjulstrækket fra. Under 10 procent trækker på alle fire. Vi skærer alt unødvendigt fra og vælger luksus for resten.
Så uanset hvor meget ørken, sne og mudder, Suzuki fylder i reklamefilmene, er det lige vilkår med alle de andre familiebiler i det voksende mini-MPV-segment, de kommer til at slås med i Danmark.
Og dermed også de gul-og papegøjeplade-egnede med lodret bagsmæk og højt til loftet i varerummet.
Moderne Suzuki
SX4 S-Cross er vokset betragteligt i forhold til forgængeren SX4.
Den er 16 cm længere, bagagerummet er vokset fra 270 til 430 liter, varerummet fra 1045 til 1269, og akselafstanden giver med sine ekstra ti centimeter en mere rolig køreoplevelse.
Men Suzuki har alligevel formået at barbere 60 kilo af vægten ved at hugge en hæl, klippe en tå og bruge stærkere, lettere materialer.
Og pludseligt tager den lidt billige discountbil et skridt over imod den store, etablerede masse – som en lillebror, der bliver konfirmeret og begynder at blande sig ved snakken om de voksnes bord.
Nu vokser træerne jo ikke sådan bare lige helt ind i himlen på den blå mandag. Køreegenskaberne fejer stadig ikke just benene væk under. Vil du have en Suzuki med sjov og ballade, er det stadig Swift, der er kong køretur.
Masser af billigt udstyr
S-Cross appellerer med sit nye og omfattende udstyrsniveau til de luksus-hungrende danskere med sparekniven trukket. Aircon og fartpilot er standard. Det samme er de unødvendige beskyttelsesplader under bilen til offroad-kørsel, dæktryksovervågning, automatisk stop/start, multijusterbart rat, hillholder, fire elruder og elspejle med varme.
Man bliver med andre ord godt kørende i indgangsmodellen til 220.000 kroner eller 132.000 kroner plus moms for benzinmodellen og 253.000 henholdsvis 148.000 plus moms for den dieselmotor.
Varebilsombygningen er en af de bedre, vi har set. En skjult hylde under gulvet ved sidedørene, intakt skjult rum under den bageste meter gulv og udnyttet plads på gulvet bag forsæderne giver mange ekstra liter aflægningsplads, som ikke er synlige for nysgerrige blikke.
Super diesel
Du kan vælge mellem en 1,6-liters med 120 hk og en 120-hestes 1,6’er, så det er forholdsvis overskueligt. Om det skal være en benzin eller diesel er straks sværere.
Den nye diesel, som Fiat har leveret, kan køre i ottetaller omkring den stakåndede benziner. Med sine 320 Nm ved 1750 omdrejninger har den mere end dobbelt så stærkt drejningsmoment at gøre godt med. Den leverer et fantastisk bundtræk, og køreoplevelsen er umiddelbart mere tilbagelænet end i benzineren, selv om benzineren på papiret er hurtigere fra 0-100. Brændstofforbruget er opgivet til 18,5 km/l for benzinmotoren og 23,8 for dieselmotoren.
Sjovt nok er det benzinmotoren, der må nøjes med fem manuelle gear, mens dieselen altid har seks.
Der er dansk premiere på SX4 S-Cross i weekenden den 5.-6. oktober.
Sjovt nok er både våbenskab under bunden og varerums adskillelse med extra rum op mod forsæderne direkte ‘stjåldet’ fra Nissan Qashqai van-versionerne..
Stjålet er nok lige at stramme den, men du har ret i, at Nissan længe har opereret med våbenskab og alternative løsninger til varerumsadskillelsen. Men her er det bestemt ikke nogen skam at lade sig inspirere af andre. Der er alt for meget spildplads i mange ombygninger.