Suzuki har det med at smide små hittere på markedet med jævne mellemrum. De første Vitara med åben himmel, de senere Grand Vitara på gule plader til 30 procent afgift var den rene guldgrube for de danske forhandlere, indtil afgiften satte en prop i rørledningen for snart ti år siden.
Så kom Swift i anden generation og fejede benene væk under alle dem, der ikke havde råd til den nye Mini.
Og nu er der noget, der tyder på at de gør det igen med den nye generation af Vitara. En helstøbt lille bølle med sin helt egen personlighed.
Lidt ’umf’
Og det bliver ikke værre af at nærstudere specifikationsarket. På papiret er Vitara godt med i kampen. 23,8 km/l og et CO2-udslip på kun 111 g/km er jo ganske enkelt fænomenalt for en firehjulstrukket mellemklasse i den lille ende.
Benzineren har et slattent drejningsmoment på 156 Nm, som man kan forvente det af en 1,6-liters sugemotor. Den er ok til en hverdags-forhjulstrækker, men til firehjulstræk og en lejlighedsvis tur i sneen eller mudderet på en byggeplads vil man bare gerne have det der ekstra moment. Lidt ’umf’ hedder det vist på moderne dansk.
Fra papir til virkelighed
Heller ikke prislisten kan forværre det gode indtryk på papiret. Vitara er rigtigt meget bil for pengene, og det er den fordi, man med alt udstyret og priserne i baghovedet bliver rigtigt positivt overrasket over, hvor godt den egentlig fungere.
Undgå højresvingsulykker med bevægelsessensor
Faktisk er det meget lig de tidlige Vitara, som slog sig op på sin ungdommelighed og frisind.
Den nye kabine indeholder detaljer, som helt tydeligt er inspireret af noget mere bekostelige konkurrenters design. Det lille analoge ur mellem de midterste luftdyser er en klassiker, som Suzuki rammer perfekt med sin simple stil.
Valgknappen
Valgknappen til firehjulstrækket er en anden klassiker – omend af nyere dato. Da firehjulstræk forlod de mange gearstænger til fordel for elektriske vælgere, var der en periode med almindeligt kaos, indtil producenterne i uformel enighed lagde sig fast på drejeknappen.
Det er no nonsens på et plan, der rammer lige ned i essensen af Vitara.
Skidplates og T. Hansen
Testbilen er den dyreste Exclusive AllGrip (187.000) med alt trimmet i form af underkørselsskjolde i begge ender, 17-tommer alufælge og meget andet godt. Sorte sidelister, sorte lister ved kørelys, kofangerbeskytter bag samt sølvfarvede ’skid-plates’ for og bag er en del af Country-pakken til 8000 kroner.
I Jantelovens hjemland er det måske lidt modigt, men man må tage hatten af for Vitaras dejlige uimponerede tilgang til tingene. Og skal man have fat i nakkeskindet på drengene på papegøjeplader, må der nødvendigvis være plads til lidt store armbevægelser, så T. Hansen ikke render med hele forretningen.
AllGrip
Suzukis AllGrip 4WD system kan fås til både benzin- og dieselmodellen for en merpris på kun 30.000 kroner. Systemet er udviklet af Suzuki og giver både øget aktiv sikkerhed og en god fremkommelighed under de fleste udfordrende forhold.
Systemet arbejder sammen med bilens ESP, TCS og ABS system, ligesom der også måles på og justeres på speederrespons, styring og motorkarakteristik. AllGrip systemet er så let, at det kun har en marginal indflydelse på bilens brændstofforbrug. En forhjulstrukket diesel går 25 på literen – med AllGrip falder det kun til 23,8.
Max 10 km/t
Merprisen er beskedne 15.000 kroner plus moms, og det er selvfølgelig fordi, det ikke just er hverken en Range Rover eller en Subaru.
Suzuki AllGrip er i familie med Nissan Qashqais automatiske firehjulstræk. Men der er et par finesser at tage med i betragtningen. I samarbejde med Hill Descent vælger du ”Snow” og ”Lock” og med bilen i første gear sørger systemet for en hastighed på max 10 km/t ned af en skråning.
Velovervejede løsninger
Overordnet kan man uden at skamme sig anføre, at Vitara virker lidt klein i både fysik og kørefornemmelse, men på den lange bane er den en charmerende og tillidsvækkende transport-kammerat. Måske mest fordi man lader sig overraske af de mange velovervejede løsninger, det imponerende lave diesel-forbrug og stærkt forbedrede køreegenskaber.
Automatgear på vej
Men om den kan tage kunder fra Renault Captur og andre designer-crossovere er så en anden sag. Det vil tiden vise.
Tiden vil i øvrigt også give os Suzukis nyudviklede automatgearkasse med seks trin til både for- og firehjulstrukne benzinmodeller fra august.
Suzuki Vitara Exclusive All Grip Diesel:
Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 120hk / 320 Nm
0-100 km/t: 12,4 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 111 g/km
Forbrug: 23,8 km/l
Pris: 187.990 kroner plus moms (25.157)
Billigste: 124.990 kroner plus moms (23.374)