For en ikke IT-nørd er der noget befriende og beroligende ved at sidde bag rattet i den nye Suzuki S-Cross. Ingen trykfølsom skærm med besværlig menu for at betjene selv den enkleste funktion.
Trykknapperne er til styring af klimaanlægget, og temperaturen bliver reguleret med velfungerende drejeknapper. Lydanlægget har nærbetjening på rattet sammen med den elektroniske fartpilot og fartbegrænser. Nemt og enkelt.
Bag rattet er der velkendte stilkkontakter til de sædvanlige funktioner. Skulle man beklage sig lidt over indretningen er det den lave placering af varme og ventilation i midterkonsollen.
Til gengæld kan man glæde sig over en glimrende kørestilling med teleskopisk indstilling af rattet foruden højderegulering. Speedometer og omdrejningstæller indtager en prominent plads og er nemme at aflæse.
Topmodellen GLX AllGrip er valget
Den valgte prøvebil er en topudstyret 1,6 GLX AllGrip 4×4 med en 120-hestes turbodiesel motor, der leverer et drejningsmoment på 320 Nm ved 1750 omdrejninger i minuttet.
Motoren stammer fra Fiat Punto, hvor den hedder JTDM, der bliver til DDiS i Suzuki regi. Det er en smart genvej til en relativt moderne turbodiesel med direkte indsprøjtning. På trods af teknik med variabel turbogeometri virker motoren dog en lille smule træt for ikke at sige træg.
Gadehjørner skal tages i andet gear ud af de seks til rådighed og ikke i tredje som i de fleste konkurrenter. Drejningsmomentet træder igennem ved 1750 omdrejninger, og det føles som om, motoren pænt venter på de omdrejninger.
Der sker ikke meget fra 1000 – 1500 omdrejninger.
Man vænner sig til denne tøven, men ikke i samme grad til en fremtrædende dieselknurren ved de højere omdrejninger. Der er rød streg ved 5000 omdrejninger, men 4000 rækker. Derover er der ingen fordel at hente, kun støj.
Avanceret træk på alle hjul
Motoren trækker alle fire hjul, når der er behov for det, gennem en velfungerende sekstrins gearkasse. Suzukis AllGrip har automatisk elektronisk kontrolleret fordeling af trækkraften, men en drejeknap bag gearstangen giver chaufføren tre andre muligheder.
Drej knappen mod venstre for at vælge Snow, hvor spinnende hjul bliver dæmpet ned ved at reducere motorkraften. Drej knappen mod højre for at vælge Sport, der fordeler lidt mere trækkraft til baghjulene. Derved får forhjulene bedre styrekræfter. Samtidig bliver speederreaktionen mere spontan.
Et tryk på Lock låser firehjulstrækket med hovedvægt på baghjulene og ESP funktionen programmeret til at kontrollere eventuelt hjulspin. Motorens drejningsmoment opretholdes hele tiden for at give maksimal trækkraft.
Den automatiske fordeling bliver genvalgt ved at trykke på Auto – alt i alt et enkelt og effektivt firehjulstræk, der er til at forstå og nemt at regulere.
Overraskende behagelig kørestilling
En lang chauffør bemærker straks, at der er god plads bag rattet til at indrette sig efter behag. Ved at ”ofre” 5-10 centimeter af varerummets længde er der i S-Cross frihed til at regulere ryglænets vinkel og køre sædet tilbage, så afstanden til pedalerne passer. Det er ikke altid tilfældet i biler ombygget til varebiler.
Den behagelige kørestilling giver et godt greb om bilen, der kører sporsikkert med et præcist styretøj, der har elektrisk servostyring. Hjælpen aftager gradvist fra 60 km/t og over 80 km/t er styringen mærkbar tungere, hvilket øger fornemmelsen af præcision.
Ombygningen til varebil er sober og rummet regulært i indretningen. Længden er 135 cm og bredden 127 cm på det bredeste sted og 102 cm på det smalleste. Rummålet er på 1200 liter.
Højt grundniveau
Prispaletten er omfattende fra 129.990 kr. excl. moms (23.881 kr.) for 1,6 Gl benzin med 120 hk til testbilen 1,6 GLX AllGrip 4×4 til 193.990 kr. excl. moms (35.696 kr.). Med GL udstyr, dieselmotor og forhjulstræk er prisen 142.990 kr. excl. moms (28.527 kr.).
Udstyret er righoldigt selv på første trin GL. Her er stop/start, tilbageløbsbremse, klimaanlæg, varme i sæder, fartpilot med begrænser, ratbetjening, el-ruder og spejle med varme – og en del mere. På GLX niveau er der tilføjet xenon forlygter, nøglefri adgang, 2-zonet automatisk klimaanlæg, 17-tommer fælge, parkeringshjælp for og bag, bluetooth og håndfri betjening af mobiltelefon for bare at nævne det væsentligste.
Testbilen er oplagt som personbil på papegøjeplader, hvis ikke der er behov for bagsæder. Her er alt ønskeligt udstyr til små 230.000 kr. Det får man ikke i mange andre biler af denne type.