SUV'erne er det nye sort i bilernes verden | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 19 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

SUV'erne er det nye sort i bilernes verden

Shanghais motorshow var en eksplosion af Sports Utilty Vehicles fra nær og fjern

af Morten Dam
5. maj 2013
i Baggrund, Nyheder

Har du nogensinde hørt om en BYD S7, en Chery Beta 5 eller for den sags skyld en MG CS? Hvis du synes, at det lyder kinesisk, er du på sporet, for det er betegnelsen på nogle af de mange SUV-modeller, som blev afsløret ved åbningen af Shanghais motorshow fornylig.
Med de kinesiske bilproducenters ambitioner in mente, kan nogle af dem meget vel finde vej til de europæiske bilkøbere, der har ligeså stor appetit på SUV-modeller som i Kina.
BYD, Chery, MG/SAIC, Geely, Great Wall, og flere andre kinesiske producenter har travlt med at byde sig til på såvel det hjemlige som på potentielle eksportmarkeder. Der udvikles og kopieres på livet løs, og kan samarbejde med vestlige konkurrenter gavne de kinesiske interesser og ambitioner ryddes vejen for eventuelle hindringer.
Endnu er det ikke for alvor lykkedes Kinas bilindustri at få hjulene på det europæiske vejnet, men med en flodbølge af billige kopi-modeller og et minimum af indbygget sikkerhed og miljøbeskyttelse kan den dag komme før end siden.

Byder ind med nye koncepter

BYD’s 4.840 mm lange og 1.720 mm brede S7 med en 205 hk turbomotor på 2,0 liter og et drejningsmoment på 320 Nm koblet til en 6-trins gearkasse er af de mange eksempler på SUV-modeller, der arbejdes med.
Det er en luksuriøst udstyret model med airconditionering og luftrensning.
S7-modellen er en opgraderet version BYD’s hidtidige S6-serie, og bærer præg af at være designet med stærk skelen til Lexus. Den væsentligste ændring er dog 2,0 motoren, der erstatter de hidtidige, forældede motorer på 2,0 og 2,4 liter.
MG CS er et SUV-koncept med sigte på et marked i hastig vækst såvel på den østlige som på den vestlige halvkugle. Bag konceptet står SAIC Motor Group, som har overtaget resterne af det hæderkronede britiske MG, og den ansvarlige for designet er ligeledes europæisk, nemlig Anthony Williams-Kenny.
Tidligere har SAIC præsenteret koncepter som MG6 og MG Zero, som banede vejen for produktionsmodellen MG3. Siden begyndte spekulationer om muligheden for en SUV-model. CS-konceptet viser, at disse spekulationer ikke var helt grundløse.
Chery Beta 5er også et SUV-koncept baseret på samme platform som fabrikkens Tiggo 5, men indretnings- og udstyrsmæssigt på et meget højere niveau end denne. Der tales om to benzindrevne motorvarianter, en 156 hk kompressordrevet maskine på 1,6 liter og en 132 hk sugemotor på 2,0 liter.
Chery er et af de kinesiske selskaber, som har bevæget sig uden for Kinas grænser, f.eks. til Australien, hvor selskabet bl.a. sælger en SUV-model kaldet J11.

Konkurrenterne holder sig ikke tilbage

Den SUV-baserede magtdemonstration i Shanghai var ikke overladt til Kinas bilproducenter alene, for de vestlige konkurrenter glimrede med tilsvarende koncepter og færdige modeller. Shanghai-showet var ikke en ren østerlandsk forestilling. Ford, Cadillac, Jeep, Audi og BMW var iblandt de producenter fra den vestlige halvkugle, som glimrede ved deres nærvær.
Vi har tidligere rapporteret om Citroëns Wild Rubis, Mercedes-Benz’ GLA og VW’s CrossBlue, men Honda/Acura var ligeledes på banen med nye løsninger, henholdsvis Concept M og Concept SUV-X. Den førstnævnte primært med sigte på det kinesiske MPV-marked, der for størstedelens vedkommende domineres af kommercielle køretøjer, og den sidstnævnte skal ses som optakten til en SUV-model beregnet for det globale marked.
Det er første gang, at Honda-selskabet Acura, der ellers er mest aktiv på det Nordamerikanske marked, lancerer et koncept med henblik på lokal produkiton i Kina. Mens Honda regner med at gå på markedet med den nye MPV allerede næste år, ventes Acuras færdige SUV-model på gaden i løbet af to-tre år.
Med andre ord er der stor grøde i Kinas automotive kedel, så spørgsmålet er, hvornår den for alvor kommer i kog og begynder at oversvømme Europa med billige alternativer.
Det kan ikke undre, at de vestlige bilproducenter har travlt med at bore sig ind på det kinesiske marked. Det gælder ”The survival of the fittest“ og ”If you can’t beat them, then join them!“.

Tags: AcuraAudiBMWCadillacCitroënFordGeelyGreat WallHondaJeepMGVW
Tidligere Artikel

Nissan varebil som taxa i New York

Næste Artikel

Skodas nye sportscoupé som sprintglad van?

Næste Artikel

Skodas nye sportscoupé som sprintglad van?

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

SUV'erne er det nye sort i bilernes verden

5. maj 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering