Super sjov Mazda3 | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 27 januar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Super sjov Mazda3

Mazda3 har fået en gevaldig opstrammer i den næste generation, som bliver Mazdas tredje med deres effektive SkyActiv teknologi

af Thomas André
23. september 2013
i Nyheder

 
(Altomvarebiler i Barcelona):

Ny Mazda3, der kommer til Danmark den 9. november, er resultatet af et gennemgribende renoveringsprojekt af de helt store.
Først og fremmest fordi den er Mazdas tredje bil på den verdensomfattende modulserie, de kalder  SkyActiv.
For mellemklassen 3 betyder det en markant opstramning af hele bilen og på alle fronter.
Helt nyt er den lille 1,5-liters benzinmotor med 100 hk, som afløser den gamle og efterhånden tungt prustende 1,6’er. Den har fået det samme høje kompressionsforhold på 14:1, som er nøglen til alle SkyActiv-modellernes lave forbrug.
Mazda har på det seneste forsøgt sig med alle mulige mere eller mindre fantasifulde design-temaer med flyvske temaer, der skulle illustrere havets bølger, vindens susen og bjergenes vandfald om foråret, når smeltevandet bruser ned langs siderne.
Uden held.

Gå hen til din bil

Det blev først rigtigt godt, da de begyndte at tænke bil igen med det overordnede SkyActiv modulprojekt, der startede med CX-5, 6 og nu 3.
Motorerne er blevet mere effektive, undervognene mere dynamiske, designet sporty og elegant, og så har føreren fået en rigtig kørebil.
Mazda fortæller om en rytter, der bliver ét med sin hest, og at manden bliver en del af maskinen. Det er nok lige at stramme den, men de har gjort en indsats, og det er et kæmpe skridt fremad.
En sjov køreoplevelse og budgetvenlige besøg på tankstationerne til glæde for enhver er resultatet.
Og så må man jo heller ikke glemme, at man skal blive glad af at gå hen til sin bil, fordi den ser godt ud, som fabrikkerne går mere og mere op i.
Skønhed er ikke længere en subjektiv vurdering. Den kan måles, og Mazda har vist målt helt rigtigt, da de slog stregerne til den nye 3’er.

Høj skærmsikkerhed

Indvendigt handler det efterhånden mere om, hvor mange apps, gadgets og Bluetooth-forlængelser af førerens smartphone, der kan fyldes i. Det kan ikke undgås at tage opmærksomhed fra trafikken, men gør man det ikke, mister man kunder. Det er det, de unge vil have. Og så må man gøre det så sikkert som muligt.
Ved at placere en stor touchscreen højt oppe på instrumentbordet undgår man at skulle flytte blikket alt for langt væk fra vejen foran. Mazda har desuden slukket for betjeningen af den under kørslen. I stedet overgår kontrollen til muse-knappen lige foran armlænet, som med lidt tilvænning kan styres blindt – altså med øjnene på vejen eller højst et øjeblik på skærmen.

Øko-muskler

For første gang præsenterer Mazda den lille udgave af SkyActiv benzinmotoren på 1,5 liter. Den har 100 hk og et konstrueret forbrug på over 20 km på literen.Vi prøvede den 120-hestes 2,0, som magter den halvtunge Mazda3 fint. Helt underholdende bliver det med 165 hk, mens firmabilister og pendlere med diesel-tvang får det rigtigt sjovt med den kraftige 2,2D med 150 hk og 380 Nm.
Mazda kan ikke længere præstere den 1,6D. De afviser ikke, at de vil bygge en på et senere tidspunkt, men indtil videre klarer 2,2’eren nu også opgaven fint med sine muskelsvulmende præstationer og et EU-snit på 25,6 km/l.
Priserne starter på 200.000 kroner på hvide plader. Vi gætter på en Van-pris lige omkring 110.000 plus moms – og opefter.

Tags: Mazda
Tidligere Artikel

Insignia Country Tourer

Næste Artikel

SX4 krydser grænser

Næste Artikel

SX4 krydser grænser

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Super sjov Mazda3

23. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering