(Altomvarebiler i Barcelona):
Ny Mazda3, der kommer til Danmark den 9. november, er resultatet af et gennemgribende renoveringsprojekt af de helt store.
Først og fremmest fordi den er Mazdas tredje bil på den verdensomfattende modulserie, de kalder SkyActiv.
For mellemklassen 3 betyder det en markant opstramning af hele bilen og på alle fronter.
Helt nyt er den lille 1,5-liters benzinmotor med 100 hk, som afløser den gamle og efterhånden tungt prustende 1,6’er. Den har fået det samme høje kompressionsforhold på 14:1, som er nøglen til alle SkyActiv-modellernes lave forbrug.
Mazda har på det seneste forsøgt sig med alle mulige mere eller mindre fantasifulde design-temaer med flyvske temaer, der skulle illustrere havets bølger, vindens susen og bjergenes vandfald om foråret, når smeltevandet bruser ned langs siderne.
Uden held.
Gå hen til din bil
Det blev først rigtigt godt, da de begyndte at tænke bil igen med det overordnede SkyActiv modulprojekt, der startede med CX-5, 6 og nu 3.
Motorerne er blevet mere effektive, undervognene mere dynamiske, designet sporty og elegant, og så har føreren fået en rigtig kørebil.
Mazda fortæller om en rytter, der bliver ét med sin hest, og at manden bliver en del af maskinen. Det er nok lige at stramme den, men de har gjort en indsats, og det er et kæmpe skridt fremad.
En sjov køreoplevelse og budgetvenlige besøg på tankstationerne til glæde for enhver er resultatet.
Og så må man jo heller ikke glemme, at man skal blive glad af at gå hen til sin bil, fordi den ser godt ud, som fabrikkerne går mere og mere op i.
Skønhed er ikke længere en subjektiv vurdering. Den kan måles, og Mazda har vist målt helt rigtigt, da de slog stregerne til den nye 3’er.
Høj skærmsikkerhed
Indvendigt handler det efterhånden mere om, hvor mange apps, gadgets og Bluetooth-forlængelser af førerens smartphone, der kan fyldes i. Det kan ikke undgås at tage opmærksomhed fra trafikken, men gør man det ikke, mister man kunder. Det er det, de unge vil have. Og så må man gøre det så sikkert som muligt.
Ved at placere en stor touchscreen højt oppe på instrumentbordet undgår man at skulle flytte blikket alt for langt væk fra vejen foran. Mazda har desuden slukket for betjeningen af den under kørslen. I stedet overgår kontrollen til muse-knappen lige foran armlænet, som med lidt tilvænning kan styres blindt – altså med øjnene på vejen eller højst et øjeblik på skærmen.
Øko-muskler
For første gang præsenterer Mazda den lille udgave af SkyActiv benzinmotoren på 1,5 liter. Den har 100 hk og et konstrueret forbrug på over 20 km på literen.Vi prøvede den 120-hestes 2,0, som magter den halvtunge Mazda3 fint. Helt underholdende bliver det med 165 hk, mens firmabilister og pendlere med diesel-tvang får det rigtigt sjovt med den kraftige 2,2D med 150 hk og 380 Nm.
Mazda kan ikke længere præstere den 1,6D. De afviser ikke, at de vil bygge en på et senere tidspunkt, men indtil videre klarer 2,2’eren nu også opgaven fint med sine muskelsvulmende præstationer og et EU-snit på 25,6 km/l.
Priserne starter på 200.000 kroner på hvide plader. Vi gætter på en Van-pris lige omkring 110.000 plus moms – og opefter.