Det bedste forsvar er som bekendt et angreb, og det er præcis, hvad Volkswagen sætter ind mod truslen fra Mercedes X-Klasse, der truer alt og alle i det europæiske pickup-segment.
Våbnet er VW-koncernens V6 TDI-motor, som i den aktuelle konfiguration yder 258 hestekræfter med en boost-effekt ved kick-down, der sender effekten op på 272 hk i korte sekvenser til for eksempel overhalinger og acceleration.
DSG med bred opbakning
Drejningsmomentet er op til 580 Nm over et bredt omdrejningsområde mellem 1.400 og 3.000 omdrejninger i minuttet, sautomat-gearkassen altid har opbakning til sit gearvalg.
Det er den 8-trins automatgear-gearkasse – ikke at forveksle med DSG-gearet, og den er standard i topmodellerne Highline og Aventura, som indtil videre bliver de eneste, der får den nye stærke motor.
Pickup-konge
Effekten topper mellem 3.250 og 4.000 omdrejninger, så det er en bredspektret motor, Tysklands hidtil ubestridte pickup-konge får under hjelmen.
At den overhovedet ligger dér, er en direkte konsekvens af, at den nye Mercedes X-Klasse gør den rangen stridig om tronen.
Næsten luksus
Mercedes har taget en Nissan Navara og bygget en pickup i en hidtil ukendt komfortklasse – tenderende luksus-klasse, når man tager det eksisterende niveau i segmentet i betragtning.
Det kan man naturligvis ikke have siddende på sig i Wolfsburg, som nu tager kampen op med mere power, udstyr og komfort.
Stærkere end X-Klasse
Den første V6 TDI leverer 224 hk og 550 Nm, men når man kan, så skal man, og VW kan. Det vidste vi i forvejen, for det er samme kræfter, V6’eren bedriver i de stærkeste versioner af både VW’s og Audis personbiler.
Pudsigt nok er det præcis samme effekt, der komme under hjelmen på X-Klasse, når den nye motorversion kommer på gaden senere på året. Med 550 Nm har den bare lidt lavere drejningsmoment. Faktisk det samme som den nuværende Amarok V6 TDI.
Forfølgelsesløb
Og det er formentlig sådan, vi vil se de to køre forfølgelsesløb i de næste år, indtil VW kommer med en ny generation af Amarok.
Må man i al ydmyghed gætte på, at den bliver en hel del mere komfort-fokuseret end hidtil planlagt?
De, der ikke vil nøjes
Meget tyder i hvert fald på, at Mercedes med X-Klasse har opdaget et nyt publikum blandt de mere velstillede, som ikke vil nøjes, når fiskerbåde og heste skal slæbes omkring i landskabet i weekenderne.
De risikerer jo at bliver slået i hartkorn med håndværkere og andre, der tjener til livets ophold ved manuelt arbejde.
Påfuglgrøn
Sammen med den højere effekt får man også nye 20 tommer alufælge model Talca i blank Dark Graphite.
Og for første gang kan Amarok nu fås i påfuglgrøn metallic, hvis nogen skulle få de lyster. Dog kun til den nye Aventura-udgave.
Midt i juni
Higline og Aventura med 258-hestes motor får bi-Xenon forlygter med LED kørelys som standard.
De nye topmodeller kommer på markedet i løbet af juni. Den kan bestilles allerede nu til priser fra 304.490 kroner plus moms.