Subaru Forester bliver større, vildere og billigere med ny, energisk turbo-boxer på to liter og et prisfald på knap 30.000 kroner på hvide plader fra 422.000 til 394.000 kroner. Det skulle umiddelbart betyde et fald på 15-20.000 kroner plus moms for en variant på gule plader, hvilket vil give et udgangspunkt på omkring eller lige over 200.000 kroner før moms for den billigste Forester van.
Men trods ihærdige forsøg er det ikke lykkedes altomvarebiler.dk at liste en van-pris ud af Subaru Danmark.
– Det lyder alt sammen meget logisk, men faktum er, at vi ikke har de danske varebil-priser på plads endnu, men I skal nok få besked så snart, vi har dem på plads, lover salgsdirektør Niels Thaning.
Alt er ellers klart til Danmarkspremieren i februar. Europa venter bare på, at de nye og mere dynamiske linjer på den nye Subaru Forester finder vej til fra Japan, hvor den bliver bygget og havde premiere i forrige uge.
Endeløse test
Subaru er kendt for sin uopslidelige og gennemtestede teknik med symmetrisk firehjulstræk og boxer-motorer som udgangs- og omdrejningspunkt for samtlige modeller. Udviklingen er formentlig branchens mest konservative med endeløse test, før produkterne endelig slippes løs. De påstår for eksempel hårdnakket, at både deres unikke boxer-diesel og det trinløse CVT-gear var syv år undervejs, før teknologierne blev frigivet til markedet.
Måske gælder det samme for deres design. Der er klare forbedringer at spore bedømt ud fra det tilgængelige billedmateriale, men besnærende linjer har nu altid måttet vige for praktisk anvendelighed og kvalitet på Subarus prioriteringsliste.
Det samme kan man sige om deres priser, som alle dage har ligget nogle – for salget fatale – procent over konkurrenternes. Men at sænke prisen for en ny og kraftigt fornyet generation af Forester, som er mærkets bedst sælgende, tyder på, at japanerne endelig er begyndt at forstå de udfordringer, et brand som Subaru står over for på det danske marked.
240 nye turboheste
Noget kunne dog tyde på, at den danske organisation omsider har sporet sig ind på problemet. Prisen. Kun de billigste biler har en chance under de danske afgifters tyngende åg, og så kan man råbe op om kvalitet, pålidelighed og tilfredse kunder i en uendelighed. Hvis ikke prisen er rigtig, sælger man ingen biler.
Så på trods af større pladsforhold, et nyudviklet offroad-program, der hjælper føreren med at komme sikkert over selv de vanskeligste forhindringer, et trailer-stabiliseringsprogram en anhængervægt på to ton, har Subaru sænket prisen på personbilen med 30.000 kroner, så Forester i næste generation lægger ud med en pris på 394.000 kroner.
Under hjelmen får den gamle benzinmotor på 150 hk og den efterhånden velkendte boxerdiesel selskab af en ny, energisk turbobenziner med 240 hk. Alle med to liters slagvolumen.
Klassens bedste brændstoføkonomi
’Den nye Forester er udviklet til at maksimere det praktiske udbytte af en SUV kombineret med personbilens sportslige køreegenskaber, Subarus suveræne kvalitetsfornemmelse, det højeste sikkerhedsniveau, klassens bedste brændstoføkonomi, mere plads, højere anhængervægt og et helt nyt og banebrydende offroad-system, der forbedrer Foresters fremkommelighed på besværligt underlag og i uvejsomt terræn.’
Det er Subarus egne ord om den fjerde generation af deres globale topsællert. Den unikke japaner, der vinder den ene biltest efter den anden med sit symmetriske firehjulstræk og verdens mest tilfredse kunder har stadig ikke slået endeligt igennem herhjemme.
Udstyrsniveau og yderligere detaljer tilgår, når vi hører mere fra importøren.