Subaru Outback CVT: Den rå mærkevare | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Subaru Outback CVT: Den rå mærkevare

12 år tog det for grundige Subaru at lave en ordentlig bredtfavnende dieselbil med automatgear. Og det ser ud til, at det var ventetiden værd

af Thomas André
22. april 2013
i Ikke kategoriseret

Først skulle de bruge syv hele år på at udvikle en dieselboxer, for en Subaru skal jo død og pine have en Boxer-motor, som efterhånden er blevet synonym med uopslidelig pålidelighed.
Den har nu kørt i fem år med manuelle gearkasser, for lige så længe det tog at bygge Rom, lige så længe tager det at omvende en konservativ japansk udviklingschef.
’I Japan vil folk ikke have automatgear. Det vil de heller ikke i Australien, sagde han.
Dermed var to af Subarus største markeder uinteressante for konceptet.
Men det største og suverænt vigtigste marked for den lille japanske producent er USA.
’I USA vil de ikke have dieselmotorer’, sagde udviklingschefen.
Og så var den potte ude. Indtil videre i hvert fald.
For nu er det endelig lykkedes at få kombineret Boxer-dieselen med Lineartronic-gearkassen, så de europæiske kunder kan blive tilgodeset.

En enkelt overraskelse

Vi har prøvet den ganske kort ved den officielle presse-præsentation i det sydsvenske, og selvfølgelig bød turen på overhovedet ingen overraskelser af nogen som helst art.

Eneste forandring på den nu fem år gamle dieselmotor er, at drejningsmomentet på 350 Nm er fuldt til rådighed allerede ved 1600 omdrejninger mod før 1800.
For det er gennemprøvet teknologi, som har været tilgængelig i årevis, når man lige ser bort fra Subarus nyfundne kærlighed til avancerede elektroniske sikkerheds- og offroad-systemer. De har for enkeltes vedkommende kun været tilgængelige i et par år eller tre.
Outback er blevet opdateret med en ny kølergrill, kofangere, fælge og forlygter, og i kabinen er midterkonsollen blevet sort, der er lidt anderledes instrumenter at se på, der er kommet LCD infodisplay, og håndbremsen er flyttet ind i midten.

Ekstra støjsvag

Ellers er det den samme oplevelse, Outback giver. Solidt vejgreb fra det symmetriske firehjulstræk giver en ophøjet ro. Og netop her byder Outback og den lidt lavere tvillingebror, Legacy, på en mindre overraskelse.

For Subaru ræsonnerer lidt utraditionelt men meget logisk, at bilister gerne vil kunne høre motoren, når de skal skifte manuelt, mens automatgear ikke kræver motorlyd i kabinen. Derfor har de forsynet Outback Boxerdiesel Lineartronic, som den rettelig er døbt, med en ekstra isoleringsfilm i forrudens laminering, samtidigt med at alle modeller er blevet ekstra støjdæmpet omkring gulv, loft og fronten af kabinen.
Så effektivt er det, at ventilationsanlægget selv ved lav styrke optager hovedparten af lydbilledet.

Hård konkurrence

Nu er bilmarkedet – og i særdeleshed det danske – en uforudsigelig størrelse. At dømme ud fra den succes, som Subaru allerede har haft med den nye Forester til stærkt reducerede priser, så skyldes det nærmest fraværende danske marked ikke danskernes modvilje mod mærket.
Men selv om kvaliteten og de hyper-loyale Subaru-ejere er uomgængelige fakta, så er det stadig tvivlsomt, om danskerne vil betale over en halv million for en bil, der på trods af læder og overdådigt udstyr i topklasse rent designmæssigt halter langt efter sine europæiske modstykker.
Derfor skal det blive spændende at se, om valutakurs-følsomme Subaru får succes med at sælge Outback med dieselmotor og automatgear i konkurrence med Audi Allroad, BMW X-drive og Volvo Cross Country.
Oplysninger om priser er sparsomme, men en Legacy van med 2,0 benzinmotor starter på 269.900 kroner plus moms.

Tags: Subaru
Tidligere Artikel

Mercedes vil føre an med sikre varebiler

Næste Artikel

Nyt Citroën-koncept til en SUV i DS-serien

Næste Artikel

Nyt Citroën-koncept til en SUV i DS-serien

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Subaru Outback CVT: Den rå mærkevare

22. april 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering