Strammere regler for bus-cabotage | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Strammere regler for bus-cabotage

af Thomas Schiermacher Jensen
11. oktober 2019
i Nyheder, Trafikpolitik

Regeringen er gået ind i kampen mod social dumping på landevejene. Det skal være slut med, at udenlandske busser opholder sig og kører på permanent basis i Danmark. Derfor strammer man nu den danske fortolkning af cabotage-reglerne for busser.

EU-reglerne fastsætter, hvor lang tid en udenlandsk bus må køre internt i Danmark. Reglerne er uklare og upræcise, og der findes ingen fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne. Det modvirker en effektiv håndhævelse og har i Danmark ført til en situation, hvor udenlandske busser kan køre tomme til Danmark og udføre systematisk cabotage på permanent basis.

Lille fald i varebilsalget

Derfor strammer regeringen nu fortolkningen, så udenlandske busser kan udføre lovlig cabotage i Danmark i syv sammenhængende dage pr. måned. Den nye fortolkning vil træde i kraft 1. november 2019.

– Vi står i dag i en alvorlig og uholdbar situation, hvor udenlandske busser opererer på permanent basis og aldrig forlader landet. Det er stik imod reglerne, og det er unfair konkurrence over for vores danske busvognmænd. Det kan vi ikke acceptere. Derfor strammer og præciserer vi nu vores fortolkning, skriver transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Den nye, strammere fortolkning af reglerne om bus-cabotage er endnu et initiativ i regeringens indsats mod social dumping i vejtransportsektoren.

Regeringen har allerede nedsat et lovforberedende udvalg, der skal sikre udenlandske bus- og lastbilchauffører danske lønvilkår, når de kører cabotage.

– Jeg havde selvfølgelig gerne set, at vi kunne løse problemet med de udenlandske busser med klarere fælles EU-regler, men det kan vi ikke vente på. Det er omfanget af den systematiske kørsel simpelthen for omfattende til. Jeg vil derfor tage det op på EU-niveau, når vi skal forhandle en revision af bus-forordningen, og det var også årsagen til, at vi fra dansk side rejste problemstillingen i Vejtransportalliancen på mødet her i København sidst på sommeren for at få opbakning til en restriktiv tilgang til spørgsmålet om bus-cabotage, forklarer ministeren.

HVAD ER BUS-CABOTAGE?

  • Bus-cabotage er national personbefordring med bus for fremmed regning, som en transportvirksomhed udfører i en begrænset periode i en værtsmedlemsstat. Reglerne er ikke defineret nærmere, og der findes ingen fælles retningslinjer for fortolkningen af reglerne. Cabotage-reglerne retter sig mod det udenlandske køretøj.
Se vinderen af Årets Brugtbil 2019 her
Se Volkswagens nye logo her
  • Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk
  • Hvad du skal vide om hjulnavet, og hvordan du udskifter det i din bil
  • Den nye Iveco eDAILY vinder pris
  • Toyota udvider garanti med 25.000 km
  • B2B platform til handel med brugte biler

Nyt helårsdæk til lette lastbiler og varebiler
Danske Mountain Top åbner fabrik i Thailand
Brug varebilen til arbejde og fritid
Amarok V6 – fordi 180 heste er for lidt
NY LOV: Nu kommer der mere fart på traileren

Tags: cabotageCabotagekørsel
Tidligere Artikel

Lille fald i varebilsalget

Næste Artikel

Pas på! Det er sæson for sammenstød med hjorte

Næste Artikel

Pas på! Det er sæson for sammenstød med hjorte

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Strammere regler for bus-cabotage

11. oktober 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering