Dacia Lodgy van kan rumme 2,6 kubikmeter pakker, køre op til. 23,8 km/l ifølge fabrikkens opgivelser og kommer til at koste mindre end nogen anden varebil i den størrelse.
De foreløbige priser er netop kommet fra importøren, og ikke uventet ligger de langt under, hvad konkurrenter i samme størrelse kan præstere. De starter på 83.700 kroner plus moms for den allermest basale variant med 82-hestes benzinmotor, mens den eneste relevante, nemlig 1,5 dCi med 90 hk og Ambience-udstyr, som er den eneste tilgængelige med dieselmotor, kommer til at koste 85.200 kroner plus 18-19.000 korner i moms.
Det er noget mere, end vi gættede på i sidste uge efter Geneve-udstillingen men stadig langt under kollegaerne.
Statistik kan vendes til hvad som helst. Dacia vender den hver gang til noget med at være billigst – alt taget i betragtning. Men når man skal helt ned i en Fiat Punto van for at blive underbudt, og ingen varebiler med en lastvolumen på over en kubikmeter kan komme bare i nærheden af priserne.
Store skærmkasser
Lodgy har premiere hos 33 udvalgte Renault-forhandlere den 13. april, som vi skrev tidligere på måneden i Dacia har fokus på det danske varebilmarked,.
Den billigste version hedder Base og er som navnet antyder mildest talt basal. Den har det, den skal have for at bevæge sig mellem to punkter med sine to forsæder og rummelige bagagerum – og intet mere. Fire airbags og ESP er standard i alle modeller, og Ambience har desuden fjernbetjent centrallås, tagrails, elruder og varme i sæderne og radio med Bluetooth.
Lodgy van kan trække 1400 kg. bremset anhængervægt. Det aflange varerum har en længde på 184 cm og 113 cm mellem skærmkasserne, som fylder mere, end vi har vænnet os til i moderne biler.
Renault, der ejer Dacia og står for importen, gør opmærksom på, at priserne er foreløbige. Skulle der ske markante forandringer i prissætningen, kan du selvfølgelig læse først om det her på www.altomvarebiler.dk.