Ford udvider forsøgene med Plugin Hybrid-versionen af Transit. Til foråret sætter de en flåde på 10 Transit PHEV ( Plugin Hybrid Electrical Vehicle ) på gaden i Køln i Tyskland.
Bilerne skal køre for kommunale virksomheder i regionen for et finde ud af PHEV’ernes indvirkning på luftkvaliteten.
Breder sig
Men det er ikke kun for at promovere sig selv som grøn bilproducent, at Ford laver disse forsøg. Der ligger mere bag. For det første breder de forsøgene ud på flere forskellige typer virksomheder med forskelligt kørselsbehov og med forskelligt antal varebiler i flåden.
Samtidigt skal de bruge deres egne stikkontakter til at lade batteriet op forsøgsbilerne. Der er altså ikke noget med at installere lynladere langs hele ruten. Samtidigt bliver der ført striks kontrol med kørslen, så bilerne aldrig kommer til at køre med forbrændingsmotoren tændt i miljøzoner.
Flere byer
Køln bliver den tredje by, Ford kører forsøgene i. Ud over Køln kører Transit PHEV’er i London og i den spanske by Valencia. De kører i både små virksomheder og større flåder for at dække en så bred vifte af kørselsmønstre som muligt.
-Ford ser Køln som en by med strategisk relevans for fremtidens mobilitet. Sammen med bystyret vil vi udforske, hvordan vi i fremtiden kan skabe byer med bedre luftkvalitet, samtidigt med at vi gør dem mere produktive, siger Gunnar Herrmann, der er bestyrelsesformand i Ford i Tyskland.
Fremtidens byer
Aftalen med Kølns bystyre blev offentliggjort på en kongres med deltagere fra både den offentlige og den private sektor. Kølns borgmester, Henriette Reker, er meget begejstret for forsøget.
-Emissionsfri mobilitet er afgørende for fremtiden i en hastigt voksende by som Køln. Ethvert forsøg, der arbejder frem mod dette mål vil gavne vores by. Derfor er jeg glad for, at en bilproducent som Ford med sit europæiske hovedkvarter her i Køln, påtager sig denne opgave, sagde hun.
Job i miljøzoner
Transit Custom PHEV har et avanceret hybridsystem, der giver den en emissionsfri rækkevidde – altså kørsel med elmotoren alene – på omkring 50 km.
Det skulle gøre den ideel til dagens små og mellemstore opgaver indenfor miljøzoner, som i disse år breder sig i specielt Tyskland.
500 km
Rækkeviddeforlængeren – som er den politisk korrekte betegnelse for en forbrændingsmotor i en grøn bil – er den lille trecylindrede 1.0 EcoBoost benzinmotor, som kan lade et vandkølet lithium-ion-batteri på 14 kWh under kørslen.
Det giver en samlet rækkevidde på op mod 500 km, når man har husket at lade batteriet op inden afgang.
Egne kontakter
I den forreste kofanger sidder et ladestik, der kan formidle en fuld opladning fra en 240 volts stikkontakt med 32 ampere på tre timer.
Det tyske forsøg er baseret på, at samtlige deltagende virksomheder bruger eksisterende strømforsyning. Altså firmaets egne stikkontakter.
Forbudt område
Bilerne er forsynet med telematik og geofencing, som sikrer, at de altid kører på ren el i miljøzoner. De kan altså ikke køre ind på ‘forbudt område’, hvis der ikke er strøm nok på batteriet til at komme ud uden at starte benzinmotoren.
Aftalen om forsøget i Køln er i første omgang sat til at vare i 12 måneder.