Storbyer vil have hybrid varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Forsøget er baseret på, at deltagerne skal lade op fra eksisterende installationer og ikke - som her - fra lynladere
Kørslen bliver nøje overvåget, så PHEV'erne ikke kan køre på forbrændingsmotor i miljøzoner
PHEV'erne er næsten identisk med almindelige Transit Custom; dog med ekstra grafik til hybridsystemet

Storbyer vil have hybrid varebiler

Man skal bruge egne stikkontakter og underkaste sig streng kontrol for at være med i Fords hybridforsøg med varebiler. Nu er tre europæiske storbyer med i forsøget

af Thomas André
30. november 2018
i Nyheder

Ford udvider forsøgene med Plugin Hybrid-versionen af Transit. Til foråret sætter de en flåde på 10 Transit PHEV ( Plugin Hybrid Electrical Vehicle ) på gaden i Køln i Tyskland.

Bilerne skal køre for kommunale virksomheder i regionen for et finde ud af PHEV’ernes indvirkning på luftkvaliteten.

Breder sig

Men det er ikke kun for at promovere sig selv som grøn bilproducent, at Ford laver disse forsøg. Der ligger mere bag. For det første breder de forsøgene ud på flere forskellige typer virksomheder med forskelligt kørselsbehov og med forskelligt antal varebiler i flåden.

Samtidigt skal de bruge deres egne stikkontakter til at lade batteriet op forsøgsbilerne. Der er altså ikke noget med at installere lynladere langs hele ruten. Samtidigt bliver der ført striks kontrol med kørslen, så bilerne aldrig kommer til at køre med forbrændingsmotoren tændt i miljøzoner.

Flere byer

Køln bliver den tredje by, Ford kører forsøgene i. Ud over Køln kører Transit PHEV’er i London og i den spanske by Valencia. De kører i både små virksomheder og større flåder for at dække en så bred vifte af kørselsmønstre som muligt.

-Ford ser Køln som en by med strategisk relevans for fremtidens mobilitet. Sammen med bystyret vil vi udforske, hvordan vi i fremtiden kan skabe byer med bedre luftkvalitet, samtidigt med at vi gør dem mere produktive, siger Gunnar Herrmann, der er bestyrelsesformand i Ford i Tyskland.

Fremtidens byer

Aftalen med Kølns bystyre blev offentliggjort på en kongres med deltagere fra både den offentlige og den private sektor. Kølns borgmester, Henriette Reker, er meget begejstret for forsøget.

Batteri-panikken breder sig

-Emissionsfri mobilitet er afgørende for fremtiden i en hastigt voksende by som Køln. Ethvert forsøg, der arbejder frem mod dette mål vil gavne vores by. Derfor er jeg glad for, at en bilproducent som Ford med sit europæiske hovedkvarter her i Køln, påtager sig denne opgave, sagde hun.

Job i miljøzoner

Transit Custom PHEV har et avanceret hybridsystem, der giver den en emissionsfri rækkevidde – altså kørsel med elmotoren alene – på omkring 50 km.

Det skulle gøre den ideel til dagens små og mellemstore opgaver indenfor miljøzoner, som i disse år breder sig i specielt Tyskland.

500 km

Rækkeviddeforlængeren – som er den politisk korrekte betegnelse for en forbrændingsmotor i en grøn bil – er den lille trecylindrede 1.0 EcoBoost benzinmotor, som kan lade et vandkølet lithium-ion-batteri på 14 kWh under kørslen.

Det giver en samlet rækkevidde på op mod 500 km, når man har husket at lade batteriet op inden afgang.

Egne kontakter

I den forreste kofanger sidder et ladestik, der kan formidle en fuld opladning fra en 240 volts stikkontakt med 32 ampere på tre timer.

Hilux Gazoo

Det tyske forsøg er baseret på, at samtlige deltagende virksomheder bruger eksisterende strømforsyning. Altså firmaets egne stikkontakter.

Forbudt område

Bilerne er forsynet med telematik og geofencing, som sikrer, at de altid kører på ren el i miljøzoner. De kan altså ikke køre ind på ‘forbudt område’, hvis der ikke er strøm nok på batteriet til at komme ud uden at starte benzinmotoren.

Aftalen om forsøget i Køln er i første omgang sat til at vare i 12 måneder.

 

Tidligere Artikel

Norge vil ændre kørekortregler for el-varebiler

Næste Artikel

Operation Julebrandert er igang

Næste Artikel
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Forsøget er baseret på, at deltagerne skal lade op fra eksisterende installationer og ikke - som her - fra lynladere

Storbyer vil have hybrid varebiler

30. november 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering