Storbyer vil have hybrid varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 16 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Forsøget er baseret på, at deltagerne skal lade op fra eksisterende installationer og ikke - som her - fra lynladere
Kørslen bliver nøje overvåget, så PHEV'erne ikke kan køre på forbrændingsmotor i miljøzoner
PHEV'erne er næsten identisk med almindelige Transit Custom; dog med ekstra grafik til hybridsystemet

Storbyer vil have hybrid varebiler

Man skal bruge egne stikkontakter og underkaste sig streng kontrol for at være med i Fords hybridforsøg med varebiler. Nu er tre europæiske storbyer med i forsøget

af Thomas André
30. november 2018
i Nyheder

Ford udvider forsøgene med Plugin Hybrid-versionen af Transit. Til foråret sætter de en flåde på 10 Transit PHEV ( Plugin Hybrid Electrical Vehicle ) på gaden i Køln i Tyskland.

Bilerne skal køre for kommunale virksomheder i regionen for et finde ud af PHEV’ernes indvirkning på luftkvaliteten.

Breder sig

Men det er ikke kun for at promovere sig selv som grøn bilproducent, at Ford laver disse forsøg. Der ligger mere bag. For det første breder de forsøgene ud på flere forskellige typer virksomheder med forskelligt kørselsbehov og med forskelligt antal varebiler i flåden.

Samtidigt skal de bruge deres egne stikkontakter til at lade batteriet op forsøgsbilerne. Der er altså ikke noget med at installere lynladere langs hele ruten. Samtidigt bliver der ført striks kontrol med kørslen, så bilerne aldrig kommer til at køre med forbrændingsmotoren tændt i miljøzoner.

Flere byer

Køln bliver den tredje by, Ford kører forsøgene i. Ud over Køln kører Transit PHEV’er i London og i den spanske by Valencia. De kører i både små virksomheder og større flåder for at dække en så bred vifte af kørselsmønstre som muligt.

-Ford ser Køln som en by med strategisk relevans for fremtidens mobilitet. Sammen med bystyret vil vi udforske, hvordan vi i fremtiden kan skabe byer med bedre luftkvalitet, samtidigt med at vi gør dem mere produktive, siger Gunnar Herrmann, der er bestyrelsesformand i Ford i Tyskland.

Fremtidens byer

Aftalen med Kølns bystyre blev offentliggjort på en kongres med deltagere fra både den offentlige og den private sektor. Kølns borgmester, Henriette Reker, er meget begejstret for forsøget.

Batteri-panikken breder sig

-Emissionsfri mobilitet er afgørende for fremtiden i en hastigt voksende by som Køln. Ethvert forsøg, der arbejder frem mod dette mål vil gavne vores by. Derfor er jeg glad for, at en bilproducent som Ford med sit europæiske hovedkvarter her i Køln, påtager sig denne opgave, sagde hun.

Job i miljøzoner

Transit Custom PHEV har et avanceret hybridsystem, der giver den en emissionsfri rækkevidde – altså kørsel med elmotoren alene – på omkring 50 km.

Det skulle gøre den ideel til dagens små og mellemstore opgaver indenfor miljøzoner, som i disse år breder sig i specielt Tyskland.

500 km

Rækkeviddeforlængeren – som er den politisk korrekte betegnelse for en forbrændingsmotor i en grøn bil – er den lille trecylindrede 1.0 EcoBoost benzinmotor, som kan lade et vandkølet lithium-ion-batteri på 14 kWh under kørslen.

Det giver en samlet rækkevidde på op mod 500 km, når man har husket at lade batteriet op inden afgang.

Egne kontakter

I den forreste kofanger sidder et ladestik, der kan formidle en fuld opladning fra en 240 volts stikkontakt med 32 ampere på tre timer.

Hilux Gazoo

Det tyske forsøg er baseret på, at samtlige deltagende virksomheder bruger eksisterende strømforsyning. Altså firmaets egne stikkontakter.

Forbudt område

Bilerne er forsynet med telematik og geofencing, som sikrer, at de altid kører på ren el i miljøzoner. De kan altså ikke køre ind på ‘forbudt område’, hvis der ikke er strøm nok på batteriet til at komme ud uden at starte benzinmotoren.

Aftalen om forsøget i Køln er i første omgang sat til at vare i 12 måneder.

 

Tidligere Artikel

Norge vil ændre kørekortregler for el-varebiler

Næste Artikel

Operation Julebrandert er igang

Næste Artikel
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019
Forsøget er baseret på, at deltagerne skal lade op fra eksisterende installationer og ikke - som her - fra lynladere

Storbyer vil have hybrid varebiler

30. november 2018
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored