Stenslag bliver dyrere og dyrere | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Den avancerede teknik med kameraer, varmetråde og sensorer gør rudereparationer dyre. 90 procent af alle forrudereparationer er forsikringsskader
Kameraer og sensorer gør reparation og montering af nye forruder til en avanceret sag

Stenslag bliver dyrere og dyrere

Forsikringsselskaber og bilmærker vil have autoriserede værksteder til at reparere stenslag og udskifte forruder, der bliver mere og mere avancerede med de nyeste sikkerhedssystemer

af Thomas André
22. januar 2021
i Nyheder

Sådan en lang revne efter et stenslag, der bare bliver ved med at kravle hen over forruden, er en dyr reparation. Og moderne elopvarmede forruder med indbyggede varmetråde gør kun sagen værre. Meget værre.

Men de dårlige nyheder bliver ved med at komme væltende i takt med, at ADAS (engelsk forkortelse for avancerede førerassistent-systemer) vinder frem. Mange af dem kræver radarer, infrarøde sensorer og kameraer monteret i forruden, og de kræver mange timer og kostbar teknologi at rode med for mekanikeren.

Hver femte fejler

Hos Nissan forudser man en stor stigning i antallet af dårlige forrudereparationer på grund af det stigende antal avancerede førerassistentsystemer (ADAS) bag forruden.

Nissans eftermarkedseksperter mener, at mindst hver femte forrudereparation, de ser i dag, kræver efterfølgende arbejde for at udbedre fejl.

Mobile værksteder

Årsagen er dårligt udførte reparationer eller upræcis kalibrering af de sikkerhedssystemer, der er monteret på ruden. De fleste mobile værksteder kan ikke kalibrere forruden i vejkanten, når de så belejligt og nemt har fikset et stenslag eller skiftet hele ruden, mens du har passet dit arbejde.

Nissan tror, at et stigende antal forrudemonterede førerassistentsystemer vil få tallet til at stige yderligere – og det kommer til at ramme forsikringsselskaberne og ejerne økonomisk.

Vand på teknologien

Det er selvfølgelig vand på de autoriserede værksteders mølle, hver gang højteknologien gør det sværere for den gode gamle hammer- og topnøgle-mekaniker bliver kørt længere ud på det analoge sidespor.

Dels er teknologien avanceret og dyr, dels skal de kunne lave samtlige bilmærker, mens et autoriseret værksted typisk kun har et enkelt eller to mærker at beskæftige sig med.

Ulige krig

Og så når vi frem til forklaringen på, at Nissan vælger at offentliggøre deres betænkeligheder ved de frie værksteders arbejde. For det er selvfølgelig en større, sværere og langt dyrere mundfuld for de autoriserede værksteder at være på forkant med den nyeste teknologi. Og forruderne er bare endnu et slag, der skal udkæmpes i den ulige krig.

Renault bygger benzinmotor med van-power

‘Nissans paneuropæiske netværk af certificerede værksteder leverer hurtige og omkostningseffektive løsninger, der sikrer, at biler og varebiler leveres tilbage til kunderne i optimal stand. Og de er altid opdateret med seneste udstyr og træning, der sikrer den rette servicering’, skriver de i den tilhørende pressemeddelelse.

Kameraer og sensorer

Med de mange intelligente førerassistentsystemer, der fungerer ved hjælp af kameraer og sensorer integreret i forrudeområdet, er moderne forruder blevet stadigt mere vigtige for bilernes design og sikkerhed.

I Nissans biler omfatter disse førerassistentsystemer eksempelvis intelligent nødopbremsning, skiltegenkendelse og intelligent fartpilot samt termostyring, akustiksystemer og regn- og lysfunktioner.

Mere teknologi i 2018

ProPILOT er Nissans nyeste innovation inden for førerassistentteknologier og lanceres i den nye Nissan Leaf og Qashqai i løbet af foråret 2018. ProPILOT fungerer ved hjælp af kameraer og sensorer monteret på forruden.

Ny Sprinter får kopholder til 20.000

Over 40 procent af forrudeudskiftninger eller -reparationer kræver teknisk ekspertise med hensyn til kalibrering af kameraer og sensorer. Ni ud af 10 forrudeudskiftninger foretages som forsikringssager, og det er derfor afgørende både for kundernes sikkerhed og for bilens funktion, at reparationen og kalibreringen udføres præcist første gang.

Kontrolpunkt

Rudeområderne på biler er endnu større nu end tidligere, og det samlede rudeområde på en gennemsnitlig bil er steget med over 15 procent siden år 2000. Men samtidig er der mindre glas, fordi rudernes tykkelse er faldet helt ned til under 4 millimeter visse steder for at reducere den samlede vægt og dermed reducere CO2-emissionerne.

Forruden og de indbyggede systemers tilstand er afgørende for, om bilens assistentsystemer fungerer rigtigt. Derfor indgår den nu som et kontrolpunkt i alle obligatoriske sikkerhedskontroller i de europæiske lande. Fra forsikringsselskabernes synspunkt har reparationernes kvalitet, ensartethed og effektivitet indflydelse på kundetilfredsheden og forsikringspriserne.

Varebiler på hvide plader

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil
84 procent kører med overlæs

Tags: ADASFørerassistentNissan QashqaiPropilot
Tidligere Artikel

Grøn grimrian på mission i storbyen

Næste Artikel

Kantet terræn-bisse får et rundere interiør

Næste Artikel
Mercedes-Benz G-klasse ventes introduceret i fjerde generation til næste år. Kabinen bliver mere komfortabel som det fornemmes af de første offentliggjorte billeder

Kantet terræn-bisse får et rundere interiør

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Kameraer og sensorer gør reparation og montering af nye forruder til en avanceret sag

Stenslag bliver dyrere og dyrere

22. januar 2021
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering