Statoil hælder en tur til Italien i tanken | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Miles nedsætter forbruget af produktet, så Statoil må satse på at vinde markedsandele og få flere kunder i kiosken
Omkring en spandfuld additiv hældes i hver tankvogn, men benzin og diesel får vidt forskellige miksturer
Dieselolien har knap så voldsom effekt på forbruget, men en procent løber hurtigere op, når man kører mange km
Med 2,7 procent flere km på literen svarer det til et prisfald på 32 øre per liter ved en literpris på 12 kroner

Statoil hælder en tur til Italien i tanken

Ikke en gang Statoil kender ingredienserne. Så hemmeligt er deres nye brændstof, som kan rense og smøre din motor, så du kører længere på literen

af Thomas André
8. maj 2014
i Nyheder

Statoil lancerer i dag deres nye ’Miles’-brændstof, som er tilsat et nyt additiv. Det har populært sagt nogenlunde samme effekt som en tur til Italien og tilbage igen.

De fleste bilister har prøvet eller hørt om, hvordan en god, lang tur kan få motoren til at gå bedre. Men kun de færreste kører jævnligt til Sydeuropa og retur, så for at holde en motor ren og effektiv, så vi kan få det bedste ud af den, må olieselskaberne tilføre brændstof-additiver, der renser og smører motoren.

Blanke ventiler, glatte cylindervægge og rene indsprøjtningsdyser er nøglen til lavt forbrug. Det er i hvert fald vigtigt for, at motoren kører optimalt. Statoil har investeret millioner i udvikling, test og nu markedsføring af en ny spand tilsætningsstoffer, som de selv siger vil gøre livet lettere og længere for din motor.

Hemmeligheden

De nye brændstoffer, som markedsføres under navnet Miles, flyder fra Statoils standere fra i dag. Men sjovt nok aner de ikke en gang selv, hvad der er i det.

De nye additiver, der forvandler almindelig benzin og diesel til Miles, kommer fra Lubrizol, som er ekstern leverandør.

Video: Sådan kører du længere på literen

Men Statoil har kun købt det færdige produkt med en række specifikke egenskaber. De enkelte ingredienser og doseringen holder leverandøren for sig selv.

– Vi har stillet en række krav til vores nye brændstof. Det skal have nogle særlige egenskaber, som vi listede op for tre forskellige additiv-producenter, som så sendte os hver deres forslag, forklarer fuel director i Statoil, Peter Rasmussen.
De tre produkter blev testet på et laboratorium i Polen, og på grundlag af disse prøver valgte Statoil altså Lubrizol.

Svært at dokumentere

Uden disse miksturer ville både diesel- og benzinmotorer sode til med større slid og tidlig død til følge. Alle olieselskaber bruger dem, men de blander først additiverne i brændstoffet, når de tanker nede på havnen, og i princippet ved de ikke, om der er forskel på deres eget og naboens additiver.

Trafikdøden på vejene

Nissan starter ny el-bil produktion

Men Statoil er ret sikre på, at de har en særlig trylledrik til deres brændstof. I hvert fald er det bedre end det, vi hældte i tanken fra deres standere indtil i dag.

– Det er svært at fremstå troværdige, når man kommer med sådan et produkt, fordi det er svært at dokumentere, indrømmer Peter Rasmussen.
– Vi er gået meget konservativt til værks for ikke at lyde som vaskepulversælgere; så 2,7 henholdsvis 1,0 procent længere på literen med Miles benzin og diesel er konservative tal. Det er den lavest målte gennemsnitlige forbedring.

30 øre billigere

Prisen er den samme, men hvis det virkelig kan få os til at køre så meget længere på literen, som Statoil siger, svarer det til et prisfald på mindst 30 øre for en liter benzin og 12 øre for en liter diesel.

Additivets effekt blev testet med hjælp fra blandt andre Arla, der fyldte det i 93 af deres lastbiler. Det gav ifølge Statoils egne målinger en gennemsnitlig besparelse på 2,3 procent. Mere for de biler, der henter mælk med mange stop og megen tomgangskørsel; og mindre – ned til 1,0 procent – på udbringningsbilerne med korte stop og hurtige aflæsninger.

Med andre ord: hvis du jævnligt kører til Italien, er der kun en procent at hente. Til gengæld løber det hurtigere op, når du kører mange kilometer.

Bedst udbytte får de bilister, der kører korte ture eller meget bykørsel med hyppige stop og igangsætninger.

 

 

Tidligere Artikel

Ford Transit som mobilt kontor

Næste Artikel

Ford sænker priser på Transit-dele

Næste Artikel
Lige nu er der penge at spare på en række sliddele til Ford Transit og Transit Connect.

Ford sænker priser på Transit-dele

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Miles nedsætter forbruget af produktet, så Statoil må satse på at vinde markedsandele og få flere kunder i kiosken

Statoil hælder en tur til Italien i tanken

8. maj 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering