Startbatteriet kan sikres med et 12v solcellepanel | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Startbatteriet kan sikres med et 12v solcellepanel

Elektronikken i moderne biler kan ved længere stilstand tappe batteriet for strøm

af Morten Dam
20. januar 2014
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Moderne biler er fulde af elektronik og der kommer stadigt mere til, og dét belaster bilernes batterier. Selv mens de står stille. Et svagt, men konstant forbrug, mens bilen er parkeret i længere perioder kan resultere i startbesvær. Især for dieselbiler. Og navnlig i vinterhalvåret. Udbredt tomgangskørsel eller megen kørsel over korte distancer kan også påvirke startbatteriet ladespænding. Har man ikke adgang til 230v er løsningen et solcellepanel.
Når der står batterivogne til rådighed ved lufthavnes parkeringspladser, er det ikke uden grund. Forretningsfolk og ferierejsende, som har bilen parkeret i dagevis, kan efter hjemkomsten opleve at stå med en bil, som ikke vil starte. Enten fordi batteriet er fladt eller har for lidt strøm til at trække startermotoren.
Ring Automotive, en engelsk producent af tilbehør til biler, har lanceret en løsning på problemer med afladede startbatterier. Det er et 12v solcellepanel, som ved tilslutning direkte til batteriet eller via et 12v-stik til bilens el-net kan vedligeholde batteriets ladestand.

Paneler på 1,5, 2,4 og 4,8 watt

Panelet er forsynet med to slags tilslutningskabler, så det skulle være muligt altid at få det placeret i en passende vinkel til at udnytte solen og dagslyset. Panelet oplader også i overskyet vejr og kan efterlades tilsluttet i nattetimerne.
Desuden er det vejrbestandigt og kan derfor bruges både inde og ude till bilen såvel som til 12v-batterier i ATV’er, haveredskaber, motorcykler, både etc.
Solcellerne sørger for en relativ beskeden, men til gengæld konstant ladestrøm, og nok til at fastholde ladestanden på et 12v batteri.
Med solcellepanelerne RSP 150, 240 og 480/600 har Ring Automotive dækket de fleste behov. Det største er RSP480/600-panelet, som vejer halvandet kilo. Maksimaleffekten er 4,8 watt/343 mA. Panelet er forsynet med skruehuller til eventuel fast montering.
RSP240-panelet vejer lige under 800 gram og maksimaleffekten er 2,4 watt/138 mA. Panelet er forsynet med med sugekop-fødder, så det kan placeres på et rudeareal.
Det mindste panel, RSP150, har ligesom det mellemstore sugekop-fødder. Det vejer godt 600 gram og maksimaleffekten er 1,5 watt/86 mA.
Alle tre paneler lader med 17,5 volt og leveres med tilslutningskabler til 12v-stik eller med krokodille-klemmer direkte på startbatteriets poltappe.

Fra 175 til 525 kr. 

Det mindste panel måler 252x125x14 mm og er anvendeligt til mindre biler, mens de to større paneler egner sig til større biler, mobilhomes og campingvogne. De to sidstnævnte paneler måler henholdsvis 350x214x14 mm og 413x350x14 mm.
Panelerne fra Ring Automotives er ikke de eneste, man der findes på markedet. Vi har eksempelvis set tilsvarende 1,5 watt solpaneler herhjemme til priser omkring 300-350 kr. I England vil prisen for Ring-panelerne være omkring 175 kr. og fra 250 til 525 kr. for de to store paneler, men eksklusiv forsendelse.

SIDSTE: Ring Automotives har efterfølgende oplyst, at det i Danmark repræsenteres gennem grossistfirmaet F. Bülow & Co. (www.bylow.dk). Solcellepanelerne indgår angiveligt ikke som standardvare i sortimentet, men kan bestilles særskilt gennem den danske distributør.

Tidligere Artikel

Bliv fluernes herre med Armor All-insektfjerner

Næste Artikel

Rugbrødet – Last Edition

Næste Artikel

Rugbrødet – Last Edition

Kommentarer 2

  1. Søren says:
    9 år siden

    Jeg overvejer at købe sådan en her http://www.safehagen.dk/til-bilen/batteriladere/soldrevet-batterioplader-rsp150.html. Nogen der kender opladningstiden? Bare sådan cirka.

    Svar
    • Morten Dam says:
      9 år siden

      Det pågældende solcellepanel er fra Ring Automotives, og er hverken en traditionel oplader eller en booster, så der er ingen angivelse af opladningstid, da der udelukkende er tale om ladning til vedligeholdelse af batteriets ladestand for at kompensere for strømforbruget i bilen ved stilstand.
      Batteriets ladestand vedligeholdes lige så længe solcellepanelet er tilsluttet, og tapper ikke strøm, selvom det er tilsluttet i nattetimerne.

      MD/red.

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Startbatteriet kan sikres med et 12v solcellepanel

20. januar 2014

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering