Stærkt hybrid-koncept med stor rækkevidde | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 15 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Stærkt hybrid-koncept med stor rækkevidde

VW CrossBlue Coupé rummer vide muligheder for variationer over temaet - også som van

af Morten Dam
24. april 2013
i Nyheder

Et nøgleord i bilernes verden i dag er SUV – Sports Utility Vehicle. En af de nyeste er Volkswagen-konceptet CrossBlue Coupé, der havde verdenspremiere ved det internationale motorshow i Shanghai.
Tidligere var der stor opmærksomhed omkring de forkætrede MPV-modeller, og selvom disse stadig er genstand for efterspørgsel, er der dog meget mere hype omkring SUV-biler. Med en længde, bredde og højde på henholdsvis 4889/2015/1679 mm kaldte CrossBlue Coupé-konceptet på opmærksomheden ved Shanghais bilshow.
Hvad er nu det? En SUV større end den 4795/1940/1732 lange, brede og højde VW Touareg, men meget lavere end denne – hvis det altså er en SUV. Imidlertid er den officielt lanceret som en sådan. VW-konceptet er et godt eksempel på, at de karakteristika som tidligere gjorde det let at skelne en SUV fra en coupé-model, bliver stadig mere udviskede.

Større end Touareg

Hvor VW Touareg har en akselafstand på 2893 mm stiller den 2.220 kg tunge CrossBlue Coupé med 2980 mm og sporvidde for og bag på henholdsvis 1709 og 1726 mm, og det hele er stablet op på 22 tommer store “valser“.
Og så var der lige én detalje mere, som adskiller den fra Touareg: den har to påfyldningssteder. I højre side til en 80 liter stor benzintank og i venstre side til otte lithium-ion batterier. Dette oplades enten under kørsel eller med 230v via en ekstern 16A-stikdåse.
Konceptets lave profil til trods er der bag dens elektrisk åbnende og lukkende bagklap blevet plads til en lasteevne på op til 1.101 liter – eller 537 liter når den anvendes som 5-sædet personbil.
CrossBlue Coupéen trækkes af en kombination af en turboladet V6 TSI-motor og to elektromotorer på henholdsvis 40 og 85 kW; den mindste med træk til forakslen, og den største med træk til bagakslen. Den samlede effekt er 415 hk/700 Nm, som distribueres via en 6-trins DSG-gearkasse og 4-hjulstræk, som driver den store SUV op i 100 km/t på omkring 5,6 sek. Topfarten er opgivet til 250 km/t.

Fra 14,4 til 33,3 km/l

Er der så tale om en ligegyldig showstopper, en Potemkinkulisse til at imponere de kinesiske showgængere og omverdenen? Det vil tiden vise. Der foreligger ikke p.t. nogen beslutning om at sætte den i produktion. Den kunne ellers blive et interessant alternativ i en tid med stadigt voksende miljøkrav og kørselsforbud for visse køretøjstyper i byzoner samt stigende afgifter og brændstofpriser.
Konceptet er efter det oplyste baseret på Volkswagens nye Modular Transverse Matrix, den såkaldte MQB-platform, der også giver mulighed for variationer over temaet med f.eks 4-cyl. motorer eller større til benzin, diesel eller naturgas og med de foreløbige forbrugstal, bør den blive en bil, som dækpiftende asfaltindianere lader i fred, selvom den henstilles i bycentre.
I det nævnte hybrid-regi kører Cross-Blue Coupé 33,3 km/l, når den er mest økonomisk og 14,4 km/l, når den bruger mest. Med batteridrift ved bykørsel er bilens rækkevidde opgivet til 33 km og ved fuld udnyttelse af den kombinerede drivlinie op til 1.190 km – i det mindste teoretisk.

Tags: VW
Tidligere Artikel

Chevrolet Trax blev udskudt til efteråret

Næste Artikel

Mænd om kvinder: De kan bare ikke køre bil!

Næste Artikel

Mænd om kvinder: De kan bare ikke køre bil!

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stærkt hybrid-koncept med stor rækkevidde

24. april 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering