Et nøgleord i bilernes verden i dag er SUV – Sports Utility Vehicle. En af de nyeste er Volkswagen-konceptet CrossBlue Coupé, der havde verdenspremiere ved det internationale motorshow i Shanghai.
Tidligere var der stor opmærksomhed omkring de forkætrede MPV-modeller, og selvom disse stadig er genstand for efterspørgsel, er der dog meget mere hype omkring SUV-biler. Med en længde, bredde og højde på henholdsvis 4889/2015/1679 mm kaldte CrossBlue Coupé-konceptet på opmærksomheden ved Shanghais bilshow.
Hvad er nu det? En SUV større end den 4795/1940/1732 lange, brede og højde VW Touareg, men meget lavere end denne – hvis det altså er en SUV. Imidlertid er den officielt lanceret som en sådan. VW-konceptet er et godt eksempel på, at de karakteristika som tidligere gjorde det let at skelne en SUV fra en coupé-model, bliver stadig mere udviskede.
Større end Touareg
Hvor VW Touareg har en akselafstand på 2893 mm stiller den 2.220 kg tunge CrossBlue Coupé med 2980 mm og sporvidde for og bag på henholdsvis 1709 og 1726 mm, og det hele er stablet op på 22 tommer store “valser“.
Og så var der lige én detalje mere, som adskiller den fra Touareg: den har to påfyldningssteder. I højre side til en 80 liter stor benzintank og i venstre side til otte lithium-ion batterier. Dette oplades enten under kørsel eller med 230v via en ekstern 16A-stikdåse.
Konceptets lave profil til trods er der bag dens elektrisk åbnende og lukkende bagklap blevet plads til en lasteevne på op til 1.101 liter – eller 537 liter når den anvendes som 5-sædet personbil.
CrossBlue Coupéen trækkes af en kombination af en turboladet V6 TSI-motor og to elektromotorer på henholdsvis 40 og 85 kW; den mindste med træk til forakslen, og den største med træk til bagakslen. Den samlede effekt er 415 hk/700 Nm, som distribueres via en 6-trins DSG-gearkasse og 4-hjulstræk, som driver den store SUV op i 100 km/t på omkring 5,6 sek. Topfarten er opgivet til 250 km/t.
Fra 14,4 til 33,3 km/l
Er der så tale om en ligegyldig showstopper, en Potemkinkulisse til at imponere de kinesiske showgængere og omverdenen? Det vil tiden vise. Der foreligger ikke p.t. nogen beslutning om at sætte den i produktion. Den kunne ellers blive et interessant alternativ i en tid med stadigt voksende miljøkrav og kørselsforbud for visse køretøjstyper i byzoner samt stigende afgifter og brændstofpriser.
Konceptet er efter det oplyste baseret på Volkswagens nye Modular Transverse Matrix, den såkaldte MQB-platform, der også giver mulighed for variationer over temaet med f.eks 4-cyl. motorer eller større til benzin, diesel eller naturgas og med de foreløbige forbrugstal, bør den blive en bil, som dækpiftende asfaltindianere lader i fred, selvom den henstilles i bycentre.
I det nævnte hybrid-regi kører Cross-Blue Coupé 33,3 km/l, når den er mest økonomisk og 14,4 km/l, når den bruger mest. Med batteridrift ved bykørsel er bilens rækkevidde opgivet til 33 km og ved fuld udnyttelse af den kombinerede drivlinie op til 1.190 km – i det mindste teoretisk.