SsangYong har varebiler, bare ikke i Danmark | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 2 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Korando CSX produceres både som personbil og regulær varebil.
Korando, som den ser ud i 2014-udgaven.
Rexton indrettes ligesom Korando CSX i en decideret varebiludgave.

SsangYong har varebiler, bare ikke i Danmark

Det koreanske selskab har specialiseret sig i MPV- og SUV-modeller

af Morten Dam
13. februar 2014
i Baggrund, Nyheder

Forbinder man det koreanske bilmærke SsangYong alene med personbilerne Korando, Rodius og Rexton, er det såre naturligt, for selskabets modelprogram er ret begrænset. Dog udbydes der også SUV-baserede varanter til professionelle brugere. Bare ikke i Danmark.
I England markedsføres eksempelvis den nye 2014-årgang af SUV-modellen Korando i en CSX-udgave til anvendelse som varebil. Tilsvarende findes der en CS-version af den større SUV-model Rexton, som for år tilbage tog udgangspunkt i teknologi fra Mercedes-Benz.

Slået ud af afgiftsændring

På samme måde er det med den mellemstore 5-dørs MPV-model Rodius. Sidstnævnte har tidligere været markedsført som varebil i Danmark ligesom MPV-modellen Actyon. Begge blev dog relativt hurtigt trukket ud af markedet igen.
Når Korando og Rexton heller ikke længere findes på det danske marked, må det bl.a. ses i forhold til det stadig ret begrænse salg af 4-hjulstrukne SUV-modeller efter den afgiftsmæssige øretæve, som den art biler blev ramt af i 2007. I
Europa markedsføres SsangYong foruden England i Holland, Belgien, Luxemborg, Tyskland, Schweiz og Polen samt Tyrkiet.

Flere CSX-varianter

Korando, som den ser ud i 2014-udgaven.
Korando, som den ser ud i 2014-udgaven.

Korando CSX er 4410 mm lang, 1830 mm bred og 1675 mm høj og står på en chaissisplatform med en akselafstand på 2600 mm.
Den produceres med 4-cyl. diesel og benzinmotorer på 2,0 liter og 6-trins gearkasser med manuelt eller automatisk skifte og træk på to eller fire hjul.
Dieselmotoren findes i to varianter. En 150 hk og 360 Nm ved 1500-2000 o/min og en gennemsnitlig brændstofnorm på 17,2-16,1 km/l og en 175 hk og 360 Nm ved 2000-3000 o/min og en normværdi på 16,4-13,3 km/l. Et fladt gulv gør det muligt at stuve godt 1,3 kubikmeter gods i varerummet.

Hvad der siges om CSX

Magasinet ”What van?“ har betegnet CSX-modellen som den mest velafstemte og letkørte af SsangYongs SUV’er både med hensyn til ydelse og raffinement. Køregenskaberne kan dog ikke matche de bedste af konkurrenterne. På udstyrssiden rangerer den i store træk på linie med markedets øvrige lavt pirssatte alternativer. Alt i alt bedømmes den som en positiv overraskelse med god ydelse og værdi for pengene på sit felt.
Websitet ”Business Van“ som et godt alternativ for den, som ikke skal bruge en pick-up eller noget med endnu større lasteevne. Dynamisk føles den ikke som en varevogn, men som en velbygget personbil og varerummets adgangforhold vurderes som gode.
Autotrader Vans lægger vægt på varebilens personbilpræg med hensyn til dynamik og indretning og lægger desuden vægt på den 5-årige fabriksgaranti uden kilometerbegrænsning. Dertil kommer den turboladede dieselmotors gode ydelse og bilens kapacitet til at trække to tons på krogen.

To alternativer

SsangYongs alternativ til Korando er SUV-modellerne Actyon og Kyron, begge med en akselafstand på 2740 mm, men den førstnævnte kun 4465 mm lang og den sidstnævnte 4660 mm lang. Begge modeller produceres med træk på to eller fire hjul og trukket af en 2,0-liter dieselmotore eller en benzinmotor på 2,3 eller 3,2 liter.

Se også: SsangYong afslører ny konceptbil

Rexton indrettes ligesom Korando CSX i en decideret varebiludgave.
Rexton indrettes ligesom Korando CSX i en decideret varebiludgave.

Foruden den kommercielle Rexton CS-udgave findes der yderligere fem varianter af den store SUV-model. Derudover poducerer SsangYong SUV-modellerne Actyon og Kyron samt MPV-modellen Rodius og en mere end fem meter lang limosusine-model kaldet Chariman.
Det koreanske selskabs modelpalette tæller derimod ingen volumensælgere til købere af superminier og lette mellemklassebiler. Med det eksisterende modelprogram har SsangYong nok mere at tilbyde professionelle købere og brugere end til private ditto.

Tags: Ssangyong
Tidligere Artikel

Opel Meriva med nyt maskineri

Næste Artikel

Ford Transit Jumbo flyver igen

Næste Artikel
Selv om Ford Transit har plads til op til 15,1 kubikmeter varer og kan veje op til 4,7 ton, vil kunderne helst have små motorer, mener Ford

Ford Transit Jumbo flyver igen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

SsangYong har varebiler, bare ikke i Danmark

13. februar 2014

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...