Ifølge websitet insideevs.com har det sydkoreanske bilmærke SsangYong bekræftet, at de er på vej med deres første elektriske bil, og at planerne også indeholder en elektrificeret udgave af pickup-modellen Musso.
Bekræftelsen kommer fra Sungchin Park, der står i spidsen for mærkets produktplanlægning. Han kom med udtalelsen på en pressekonference i Sydkorea.
Rækkevidde på ca 300 km
Planerne går på i cirka 2020 at lancere mærkets første eldrevne personbil og i cirka 2023 at blive det første bilmærke i verden til at lancere en batteridrevet 1-tons pickup. Men det afhænger selvfølgelig af konkurrenternes gøren og laden.
På fem år kan der jo ske ting og sager hos f.eks. Tesla og Workhorse. Alle holder kortene tæt til kroppen, og alt vi ved fra SsangYong er, at pickup’en angiveligt vil få to motorer, firehjulstræk og en rækkevidde på cirka 300 km ifølge RDE.
I landsmændenes fodspor
SsangYong har siden 2011 hørt ind under det indiske multinationale selskab Mahindra & Mahindra. Under dette ejerskab ser SsangYong ud til at have ambitioner om at udvikle elektriske biler og dermed følge i fodsporene på landsmændene Hyundai og Kia.
På biludstillingen i Geneve i marts lancerede de konceptet bag deres første el-drevne personbil, nemlig e-SIV EV, som er en batteridrevet SUV. Den kunne ligne den næste generation af Korando.
Gjorde det godt i Danmark
I Danmark har vi stiftet bekendtskab med SsangYong ad to omgange. Første gang var i de tidlige nuller, hvor vi så den store firehjulstrækker Rexton og den opsigtsvækkende MPV Rodius.
Begge modeller gjorde det ganske godt på det danske marked. Rexton nød godt af den lave beskatning af firehjulstrækkere på gule plader, og Rodius kunne efter en ombygning til camper tilbyde oceaner af plads til en meget konkurrencedygtig pris.
Ud – og ind igen
Alt dette sluttede omkring 2007 med afgiftsomlægningen, og SsangYong forsvandt fra Danmark. Men i foråret 2016 kom der igen gang i importen anført af Nic. Christiansen Gruppen.
Mærket har i øjeblikket modellerne LUVi, XLV, Korando og Rexton, der alle er SUV-modeller i hver sin størrelsesklasse. Desuden er der Actyon Sports, som er en pickup i den lidt mindre klasse under 1 ton.