Sprinter videre med fremtidens elektroniske sikkerhedssystemer | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 22 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sprinter videre med fremtidens elektroniske sikkerhedssystemer

Mercedes-Benz går endnu en gang forrest i udviklingen af aktiv sikkerhed med helt nye tekniske termer i varebilprogrammet

af Morten Dam
28. februar 2013
i Nyheder

Mercedes-Benz udvider det teknologiske spektrum i varebilprogrammet med yderligere fem systemer til forbedring af sikkerheden, heraf er de tre helt nye.
Du kan begynde at vænne dig til begreber som Crosswind Assist, Collision Prevention Assist og Blind Spot Assist. De tre nye systemer havde verdenspremiere ved et TecForum på fabrikkens Boxberg-testbane og ventes indført i produktionen af varebiler i løbet af de kommende måneder.
Crosswind Assist bidrager til at bevare bilens stabilitet ved at kompensere for pludselig, kraftig sidevind og vindstød – som f.eks. ved passage af Storebæltsbroens pyloner.
Collision Preventing Assist advarer varebilens fører, når denne kører for tæt på en forankørende eller nærmer sig en kødannelse.
Blind Spot Assist advarer mod vognbaneskift, når der er bagvedkørende eller overhalende biler i den blinde vinkel lige bag bilen.
Sikkerhedssystemer som de to sidstnævnte er også set hos andre bilproducenter, men en finesse decideret til at kompensere for sidevind og vindstød er noget nyt.

Sprinter med ABS siden 1995

Foruden de tre førnævnte systemer indføres også systemer som Lane Keeping Assist og Highbeam Assist, der dels bidrager til at holde varebilen på rette kurs i egen vognbane og dels bidrager til at minimererisikoen for blænding af modkørende trafik.
Mercedes-Benz har en lang tradition for at beskæftige sig med sikkerhedsmæssige aspekter, og har ikke ligget på den lade side i forskning og udvikling af elektronisk styrede systemer til forbedring af køresikkerheden.
I 1995 Mercedes-Benz Sprinter var således den første af sin art med ABS og i 2002 fulgte implementeringen af ESP, som fire år senere blev efterfulgt af det adaptive ESP-system, der også tager højde for bilens aktuelle vægtbelastning.
Begge disse systemer har bidraget til at reducere antallet af og minimere skaderne ved trafikulykker med varebiler.

Trækker på fælles udvikling

Ifølge chefen for Mercedes-Benz varebil-sektor, Volker Mornhinweg, giver det god mening at satse ligeså meget på elektronisk styrede sikkerhedssystemer i varebiler som i personbiler eftersom årsagerne til og følgerne af ulykker med varebiler stort set er de samme som for person biler. Han henviser i den forbindelse til en nylig officiel rapport om ulykker på det tyske autobahn-net.
Undersøgelsen omfattede tillige en analyse af ulykkesrisikoen for personbiler og varebiler i forhold til antallet af kørte kilometer, og risikoen er ifølge analysen markant lavere for varebiler end for personbiler.
Udviklingschefen for Mercedes-Benz’ varebil-sektor, Sascha Paasche, peger samtidigt på fordelene ved at kunne trække på den samlede forskning og udvikling i Daimler Group, som gør det muligt at overføre teknologiske fremskridt og sikkerhedssystemer som de fem nævnte fra personbil-sektoren til selskabets program af varebiler.

 

Tags: Mercedes-Benz
Tidligere Artikel

Satser på ny CR-V til professionelle brugere

Næste Artikel

Sådan får du 230V til din computer i varebilen

Næste Artikel

Sådan får du 230V til din computer i varebilen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Sprinter videre med fremtidens elektroniske sikkerhedssystemer

28. februar 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

22. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering