Måske bliver det kineserne, der tager føring med de store el-drevne kassevogne. I hvert fald lyder det fra Riget i Midten, at der er en 4,25-tonner på vej med en rækkevidde på 330 km (NEDC). Den udstilles i disse dage på “Guangzhou International Electric Vehicles Show” i Kina.
Rækkevidden er dermed betragteligt større end den man finder hos f.eks. Renault Master Z.E., Mercedes-Benz eSprinter og VW eCrafter. Til gengæld kan den kun køre maks. 100 km/t. Men det er ikke noget problem, da den kun skal køre inde i byerne.
Udviklet i Stuttgart
Nyheden hedder IONA Van, og bortset fra forlygterne ligner den en Sprinter-klon. I følge websitet logistra.de er den da også udviklet i Stuttgart sammen med Daimler. De asiatiske kræfter bag lanceringen udgøres af startup-virksomheden AVEVAI fra Singapore og den kinesiske bilproducent Foton fra Shangdong.
Bilen skal produceres i Shangdon og i første omgang sendes ud på det kinesiske marked. Men AVEVAI melder ud, at den også vil komme til USA og ikke mindst til Europa, hvor den planlægges at blive lanceret i maj 2019.
Fordel til Daimler
Hvad Daimler får ud af at hjælpe kineserne med at sende en elektrisk kassevogn ud på Europas gader i direkte konkurrence med deres egen Sprinter, melder historien intet om. Men vi har da et gæt.
Nemlig at kineserne er længere fremme med at udvikle batterier end europæerne. Via samarbejdet vil Daimler være koblet på den teknologiske udvikling og dermed høste en fordel.
Revolutionerende
Batterierne er udviklet af AVEVAI og dennes partnervirksomhed e-SYNERGY, der også er baseret i Singapore. Virksomhederne har udviklet hvad de kalder for “graphene-infused supercapacitor technology”. Det tilhørende – og patenterede – batteri-styringssystem hedder “Graphene Energy Management System” (GEMS).
AVEVAI kalder teknologien for intet mindre end revolutionerende og hævder, at den vil sikre IONA Van en rækkevidde, der er 40 procent længere end sammenlignelige konkurrenters. GEMS styres af en patenteret algoritme, der sammen med super-kapacitorer skulle sikre hurtigere afladnings- og opladningscyklusser.
Beskeden ladestrøm
IONA Van kan modtage en ladestrøm på 22 kW, hvilket i forhold til personbiler ikke er særligt imponerende. Ladetiden er angivet til cirka fire timer. Batteriet er af litium-mangan-typen og har en kapacitet på 80 kWh.
Motoren udvikler 100 kW (134 hk) og leverer et moment på 360 nm. Bilen lanceres med to akselafstande, og varerummet indeholder op til 18 kubikmeter. Totalvægten er 4,25 tons.
Chassismodel med boks
Foruden IONA Van står AVEVAI også bag IONA Truck, der er en chassismodel med boks. Også denne model skal lanceres i Europa til næste år. Den benytter samme batteri-teknologi, men kan oplades til fuld kapacitet på to timer og har en angivet rækkevidde på 300 km.
IONA Truck har en maks. hastighed på kun 90 km/t. Heller ikke dette anser AVEVAI for noget problem, da bilen er målrettet bydistribution. Begge bilers batterier er omfattet af en garanti på 5 år eller 200.000 km.