Sprinter-klon med kinesiske batterier på vej til Europa | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
IONA Van er udviklet sammen med Daimler, og det ses. Foto: AVEVAI
Boksvarebilen IONA Truck har en ladetid på 2 timer og en rækkevidde på 300 km

Sprinter-klon med kinesiske batterier på vej til Europa

Kinesiske IONA Van er udviklet sammen med Daimler og har en angivet rækkevidde på 330 km

af Jess Ulrik Verge
17. november 2018
i Nyheder

Måske bliver det kineserne, der tager føring med de store el-drevne kassevogne. I hvert fald lyder det fra Riget i Midten, at der er en 4,25-tonner på vej med en rækkevidde på 330 km (NEDC). Den udstilles i disse dage på “Guangzhou International Electric Vehicles Show” i Kina.

Rækkevidden er dermed betragteligt større end den man finder hos f.eks. Renault Master Z.E., Mercedes-Benz eSprinter og VW eCrafter.  Til gengæld kan den kun køre maks. 100 km/t. Men det er ikke noget problem, da den kun skal køre inde i byerne.

Udviklet i Stuttgart

Nyheden hedder IONA Van, og bortset fra forlygterne ligner den en Sprinter-klon. I følge websitet logistra.de er den da også udviklet i Stuttgart sammen med Daimler. De asiatiske kræfter bag lanceringen udgøres af startup-virksomheden AVEVAI fra Singapore og den kinesiske bilproducent Foton fra Shangdong.

eVito og eSprinter cand. alt – undtagen rækkevidden

Bilen skal produceres i Shangdon og i første omgang sendes ud på det kinesiske marked. Men AVEVAI melder ud, at den også vil komme til USA og ikke mindst til Europa, hvor den planlægges at blive lanceret i maj 2019.

Fordel til Daimler

Hvad Daimler får ud af at hjælpe kineserne med at sende en elektrisk kassevogn ud på Europas gader i direkte konkurrence med deres egen Sprinter, melder historien intet om. Men vi har da et gæt.

Nemlig at kineserne er længere fremme med at udvikle batterier end europæerne. Via samarbejdet vil Daimler være koblet på den teknologiske udvikling og dermed høste en fordel.

Revolutionerende

Batterierne er udviklet af AVEVAI og dennes partnervirksomhed e-SYNERGY, der også er baseret i Singapore. Virksomhederne har udviklet hvad de kalder for “graphene-infused supercapacitor technology”. Det tilhørende – og patenterede – batteri-styringssystem hedder “Graphene Energy Management System” (GEMS).

AVEVAI kalder teknologien for intet mindre end revolutionerende og hævder, at den vil sikre IONA Van en rækkevidde, der er 40 procent længere end sammenlignelige konkurrenters. GEMS styres af en patenteret algoritme, der sammen med super-kapacitorer skulle sikre hurtigere afladnings- og opladningscyklusser.

Beskeden ladestrøm

IONA Van kan modtage en ladestrøm på 22 kW, hvilket i forhold til personbiler ikke er særligt imponerende.  Ladetiden er angivet til cirka fire timer. Batteriet er af litium-mangan-typen og har en kapacitet på 80 kWh.

Motoren udvikler 100 kW (134 hk) og leverer et moment på 360 nm. Bilen lanceres med to akselafstande, og varerummet indeholder op til 18 kubikmeter. Totalvægten er 4,25 tons.

Chassismodel med boks

Foruden IONA Van står AVEVAI også bag IONA Truck, der er en chassismodel med boks. Også denne model skal lanceres i Europa til næste år. Den benytter samme batteri-teknologi, men kan oplades til fuld kapacitet på to timer og har en angivet rækkevidde på 300 km.

Kinesiske batterier i Hannover

IONA Truck har en maks. hastighed på kun 90 km/t. Heller ikke dette anser AVEVAI for noget problem, da bilen er målrettet bydistribution. Begge bilers batterier er omfattet af en garanti på 5 år eller 200.000 km.

Tags: AVEVAIbatterierIONA TruckIONA Van
Tidligere Artikel

Her er Jeep Gladiator

Næste Artikel

Hilux Gazoo

Næste Artikel
Sådan ser den ud - gode gamle Hilux - når den har været i pit hos Toyota Gazoo Racing. Foto: Toyota

Hilux Gazoo

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
IONA Van er udviklet sammen med Daimler, og det ses. Foto: AVEVAI

Sprinter-klon med kinesiske batterier på vej til Europa

17. november 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering