Sprængfarlig kineser eller endnu en fuser | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
LDV T60 er en kinesisk bygget pickup i Hilux-klassen med firehjulstræk og en lastekapacitet på 1 tons.
Den australske mur skulle være lige så hård som den europæiske. Det ser i hvert fald sådan ud

Sprængfarlig kineser eller endnu en fuser

Den kinesiske pickup LDV T60 har scoret 5 australske NCAP-stjerner og mangler vel egentlig kun en Euro 6-motor for at kunne bryde gennem hegnet til Europa

af Jess Ulrik Verge
10. november 2017
i Kommentar

I årevis har kinesiske biler luret i kulissen til Europa. Men elendig kvalitet, lav sikkerhed og miljøfjendske motorer har holdt dem fra døren til EU.

Kineserne bliver stadig bedre til at bygge deres egne biler, og selvfølgelig er det bare et spørgsmål om tid, før de får fodfæste lige som det skete for japanske biler i 1970’erne og koreanske biler i 1990’erne.

LDV på kinesiske hænder

Inden for de kommercielle køretøjer er en af de fremstormende kinesere en firehjulstrukken 1-tons pickup – LDV T60 –  der fremstilles af bilgiganten SAIC (Shanghai Automotive and Industrial Corporation). SAIC har siden 2010 ejet det fallerede engelske bilmærke LDV.

PSA-kinesisk samarbejde om ny pickup

Efter ejerskiftet blev mærket omdøbt til Maxus, som er modelnavnet på en af LDV’s kassevogne. Men LDV-navnet lever dog videre, nemlig i Australien, der importerer modellerne fra SAIC under mærket LDV.

Lang tradition for vestligt samarbejde

T60 er udviklet under SAIC’s ejerskab og med bl.a. den knowhow, der følger med ejerskabet af LDV. Men engelsk teknologi er langt fra den eneste knowhow-indsprøjtning, som SAIC har modtaget gennem årene. Den statsejede koncern har en mangeårig tradition for at samarbejde med og indgå joint ventures med vestlige bilproducenter – f.eks. Volkswagen og General Motors.

Dette har naturligvis bidraget til deres teknologiske udvikling, som nu er så fremskreden, at T60 for nylig kunne høste de maksimale 5 crashteststjerner i ANCAP, der er den australske version af EuroNCAP.

ANCAP tæt på EuroNCAP

På verdensplan er der 9 NCAP-institutter, der udfører uafhængige crashtests med det formål at motivere bilindustrien til at højne sikkerheden. I 1999 blev ANCAP’s testprocedure harmoniseret med EuroNCAP’s.

Der er dog stadig forskelle, men i følge ANCAP er EuroNCAP’s testprogram det, der ligger ANCAP nærmest. Og dermed er det ikke usandsynligt, at T60 ville kunne klare sig ganske pænt i en eventuel EuroNCAP-test.

Pænt med sikkerhedsudstyr

Ifølge den australske motorpresse er LDV T60 den første kinesiske pickup-model, der opnår 5 stjerner i ANCAP. Udover at være strukturel sikker, er bilen pænt udstyret: Den har 6 airbags, bakkamera, blindvinkel-monitorer, parkeringssensorer, dæktrykovervågning, selealarmer, ISOFIX-beslag og adaptive forlygter, der drejer sammen med rattet.

Dertil kommer en pæn mængde komfortudstyr som f.eks. 10-tommers trykfølsom skærm, Apple Car Play/Android Auto og fartpilot.

Falder for miljøkravet

Under hjelmen ligger en 2,8 liters dieselmotor. Den er udviklet af italienske VM Motori, men fremstillet i Kina. Desværre lever den kun op til Euro 5-normen, og er dermed er den afskåret fra at komme til Europa.

Men motoren er måske det eneste, der skal opdateres på denne model, inden den kan bryde gennem hegnet til EU. Og hvis den her prissættes lige så aggressivt som ‘down under’, er der vel en god chance for, at den får sig en luns af markedet.

Verdens største bilmarked

Gennem årene er der blevet peget fingre ad den kinesiske bilindustri for dens skamløse kopiering af vestlige modeller og knock-down-produktion af forældede køretøjer. Men nu er der god grund til at stikke hænderne i lommen.

Hyundai pickup kommer i 2018

Sidste år blev der solgt over 25 millioner nye biler i Kina. I Europa var tallet lige under 15 millioner, og i USA blev der solgt omkring 17,5 millioner. Kineserne ejer som bekendt det svenske nationalklenodie Volvo, og alle S90-modeller fremstilles nu i Kina – angiveligt i traditionel Volvo-kvalitet.

Volkswagen er fortsat på tyske hænder, men har siden 1980’erne været dybt engageret i landet og hævder, at Kina i fremtiden vil blive afgørende for udviklingen for både VW selv og resten af bilindustrien.

Tags: EuroNcapLDVLDV T60MaxuspickupSAICVolkswagen
Tidligere Artikel

MAN TGE - let i en tung verden

Næste Artikel

Peugeot Expert trækker op

Næste Artikel
Expert er Årets Varebil i Danmark 2017 men så sandelig også hos Peugeot, hvor den sælger strygende

Peugeot Expert trækker op

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
LDV T60 er en kinesisk bygget pickup i Hilux-klassen med firehjulstræk og en lastekapacitet på 1 tons.

Sprængfarlig kineser eller endnu en fuser

10. november 2017
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering