Altomvarebiler i Nice:
Dersom navnet Sportsvan siger dig noget, er det ikke Toyotas 5-dørs Avensis-baserede varebil, du skal tænke på, men på VW’s nye Golf-baserede Sportsvan, som fra juni måned erstatter den hidtidige Golf Plus.
Vi har været i Sydfrankrig og køre den nye modelvariant, der kommer med ikke færre end syv forskellige turboladede indsprøjtningsmotorer, fire til benzin og tre til diesel – og med slagvolumen fra 1,2 til 2,0 liter.
Større end Golf Plus
Sammenlignet med Golf Plus er Sportsvan 134 mm længere og 48 mm bredere. Og i forhold til den almindelige Golf, er Sportsvan-udgaven 83 mm længere og 126 mm højrere. Akselafstanden er forøget med 107 mm og samtidigt er Sportsvan 90 kilo lettere end Golf Plus.
Vi spurgte Alexander Gorsen fra VW-s marketingafdeling, om brugen af navnet Sportsvan er clearet med Toyota, hvilket han bekræftede. Ganske vist hedder den 5-dørs MPV-variant af Avensis i dag Verso, men som varebil kendes den herhjemme som Sportsvan.
Bred vifte af varebiludgaver
I Nice præsenterede VW det nye Sportsvan-program i form af personbiler, men ifølge Skandinavisk Motor Compagni kommer hele Sportsvan-serien også til registrering på gule og to-farvede nummerskilte. Så der bliver to forskellige slags Sportsvan at holde rede på.
Ved præsentationen i det sydfranske kørte vi dels en benzindrevet 125 hk TSI på 1,4 liter og dels en dieseldrevet 110 hk TDI på 2,0 liter – begge med 6-trins manuelt gear, men begge kunne alternativt have været udstyret med et 7-trins DSG-gear.
Også en BlueMotion-motor
Modelprogrammet tæller derudover en 110 hk TDI dieselmotor på 1,6 liter og BlueMotion-variant af samme foruden en 150 hk TDI-motor på 2,0 liter.
Raden af benzinmotorer begynder med en 85 hk TSI-motor på 1,2 liter med fem eller seks trin i den manuelle gearkasse – eller det førnævnte DSG-gear med syv trin. Er 1,2-liter motoren koblet til en af de to sidstnævnte gearkasser er ydelsen dog ikke 85, men 110 hk.
Alternativet til den lille TSI-maskine er den lidt større med et slagvolumen på 1,4 liter og en ydelse på enten 125 eller 150 hk. For begges vedkommende enten med 6-trins manuelt gear eller DSG-gear.
Hele motorprogrammet i Golf Sportsvan imødekommer miljøkravene i den kommende Euro 6-norm.
Forbedrede pladsforhold
Ganske vist har VW Sportsvan taget afsæt i Golf, men den er på sin vis alligevel sin egen. Ikke kun ved at være indrettet med et selvstændigt interiør eller ved at være en dygtigt afstemt MPV med køreegenskaber som en hatchback, men også på grund af pladsforholdene.
Den forlængede akselafstand er i særlig grad kommet pladsforholdene i kabinens bageste del til gode, hvilket baner vej for ombygning til en varebil med god rummelighed og lasteevne.
Den anden Sportsvan; den fra Toyota, har et varerum på 1.026 liter, laster 620 kilo og trækker 1.300/450 kilo på krogen med/uden bremser.
Den trækkes af enten en 1,6 D-4D dieselmotor på 112 hk eller en 2,0 D-4D på 124 eller 150 hk. Den lille dieselmotor kører med et gennemsnitligt normtal på 15,4 km/l og et CO2-udslip på 119 g/km. Den rykker til 100 km/t på 12,7 sek. og topper ved 186 km/t. Prisen er 156.937 ex.moms.
Oplæg til en tête-à-tête
Overfor dén står Golf Sportsvan med f.eks. en 110 hk 1,6 TDI der trækker til 100 km/t på 11,3 sek. og har en topfart på 192 km/t samt et gennemsnitligt normtal på 24,3-25,6 km/l og et CO2-udslip på 106-101 g/km.
Der forelå i skrivende stund ikke priser eller præcise data på varebiludgaver af den nye Golf-variant, men under alle omstændigheder er der lagt op til en tête-à-tête mellem de to Sportsvans.
Priserne for personbilmodellerne begynder ved 258.800 kr., så det tyder på gode muligheder for en konkurrencedygtig prissætning af varebiludgaverne. Ikke kun i forhold til Toyota Sportsvan, men også til andre konkurrenter i klassementet.
Har meget at byde på
Den ”lille“ 1,4-liter TSI Sportsvan efterlod i alle tilfælde et meget positivt indtryk ved smidig, vibrationsfri og støjsvag gangkultur uden at tabe pusten.
Med et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm ved 1.400 omdrejninger i minuttet har den mere at byde på end en 1,8-liter Golf GTI 16V fra slutningen af 80’erne.
Udstyrsmæssigt vil Sportsvan kunne leveres på samme måde som de øvrige Golf-varianter. Fra opvarmet rat og WLAN hotspot-forbindelse til Blind Spot Monitoring og ekstra fralægningsplads – men også med glimmerstads og pianolak, som en så vellykket bil burde være foruden.