Nu kommer den faceliftede Corolla Sportsvan til Danmark efter verdenspremieren på biludstillingen i Paris.
Den kan især kendes på det nye og mere skarpt designede frontparti, som er Toyotas nye ansigt udadtil på i første omgang europæiske bilmodeller. Sportsvan deler således design med den nye Auris modelserie.
På toppen siden 1997
Sportsvan har været Toyotas helt store succes på det danske varebilsmarked, siden den første udgave blev lanceret i 1997 som varebilsudgaven af Avensis Verso. Siden 2001 også som varebil på basis af Corolla Verso.
Den nye Sportsvan er som forgængeren udviklet af Toyotas designteam i Sydfrankrig, og den bygges også fortsat på Toyotas tyrkiske fabrik i Adapazari. 2013 udgaven er ændret på 470 punkter i forhold til den nuværende model fra 2009.
Større trailervægt
Vigtigt for danske forbrugere er forøgelse af trailervægten med 200 kg. til 1.500 kg.
Foruden den nye front er der mindre ændringer i bagpatiet og en ændring i den centrerede instrumentering, der nu omfatter en 6,1 tommer skærm i forbindelse med ”Touch & Go” udstyret. Nyt er også LED kørelys, læderrat og speedpilot i denne udgave. Panorama-glastag er også en option.
Motorerne er blevet overhalet og er mere grønne – således udleder den 2-liters dieselmodel 130 gram CO2 pr. km. mod hidtil 146 gram. Desuden kan den fortsat fås med 177 hk diesel samt benzinmotorer på 132 og 147 hk.
Stivere karosseri
Toyota har samtidig strammet undervognen op, så køredynamikken skulle blive mere sporty. Karosseriet er gjort stivere gennem flere svejsepunkter, og selve affjedringen er også ændret med ændret opsætning af McPherson forhjulsophænget og torsions-baghjulsophænget.
Der er også blevet gjort mere ud af støjniveauet, dels gennem mindre sidespejle (hvad så med udsynet bagud?), ekstra isolering af A-stolpen og overgangen mellem motor og kabine – samt en mindre støjende forbrændingsteknik i motoren.