I tre år har Nissan haft deres e-NV200 kørende rundt til og med kunder for at lære kundernes behov og krav til den elektriske varebil. De har kørt og svaret på spørgsmål for at hjælpe Nissan med at løse flest mulige problemer og komme flest mulige fordomme i forkøbet.
’Meget positiv respons’ siger Nissan.
Ja-ja, siger vi andre. For hvad skulle de ellers sige? Der skal meget mere end en lille tur i en radiobil til at overbevise erhvervslivet om at skifte til elbil.
Og ja-ja, Nissan har kørt hele artilleriet i stilling for at sælge deres elektriske varebil, e-NV200.
Bjerget kom
Altomvarebiler.dk måtte i lighed med en række andre medier sidde den internationale præsentation i Barcelona tidligere på måneden over på grund af en flyvelederstrejke i Paris.
Men det skal ikke forhindre Nissan-koncernen i at fyre kanonerne af, og når Mohammed ikke kan komme til bjerget, så kommer Nissan e-NV200 til Danmark og giver en prøvetur.
Der er bestemt ingen smalle steder, når man skal fyre sådan en kanon af. Elbiler sælger ikke sig selv, og den succes, de trods alt er begyndt at smage med personbilen LEAF, skyldes udelukkende et enormt marketingsarbejde – og så selvfølgelig et spiseligt produkt til den skeptiske målgruppe.
Nye regler
En af kuglerne i PR-arsenalet er begrebet ’Game Changer’. På dansk vel bedst oversat til nye spilleregler. Selv Nissan egne marketingsfolk er ved at være trætte af at høre det komme ud af deres egen mund. Men det holder faktisk. E-NV200 er en helt ny måde at køre forretningen på i nærmiljøet.
Den lille elmotor fra Nissan LEAF klarer opgaven langt bedre, end man kunne frygte, når nu vægten er skudt i vejret med et par hundrede kilo.
Vægtproblemet er de kommet i forkøbet med en lidt højere slutudveksling (lavere gearing).
Brems med speederen
Køreoplevelsen ender med at blive nøjagtigt lige så overbevisende, som Nissan påstår, deres kunder har givet udtryk for.
’Meget positiv respons.’
I ’D’ genindvinder den lidt af den brugte energi, når du slipper speederen. Vip gearstangen en gang til højre til ’B’, og den opsamler meget mere strøm. I B kan du styre både acceleration og bremsning med speederen, fordi generatoren bremser så kraftigt, at du næsten ikke skal bruge bremserne.
Ligestilling for elbiler
Der er lidt kvindefrigørelse over e-NV200’s kamp for anerkendelse. Med et overflødighedshorn af elektriske komfortanordninger overkompenserer den som en kvindelig direktør i jakkesæt, der står op og pisser i en potteplante til bestyrelsesmødet.
I en verden, hvor alle snakker om rækkevidde og ladetid, virker det umiddelbart lidt fjollet at ødsle strøm på sædevarme, klimaanlæg, storskærm og elopvarmet ratkrans.
Men ved nærmere eftertanke er det jo lige præcis elbilernes fornemste opgave – at vippe stamspillerne af holdet på deres præmisser. Og jo mere varme du kan tilføre kroppen, des mindre tilbøjelig er du til at skrue op for varmen, som skal laves elektrisk, for der er som bekendt ingen motorvarme at høste i en elbil.
Fuldt opladet på et minut
Rækkevidden er opgivet til 170 km. Op til. Virkeligheden er lidt mere jordnær i nærheden af 100-120 afhængigt af temperatur og kørestil.
Opladningstiden er opgivet til en halv time til 80 procent med lynlader og otte timer med mormorlader hjemme i firmaet.
Tager man nej-hatten på, er det en kæmpe hæmsko, men iført ja-hatten tager en opladning kun et minut. Et halvt minut til at sætte stikket i ved fyraften og et halvt minut til at tage det ud igen om morgenen. Og så er der endda tid til overs.
Og så er det jo nogle minutter hurtigere end at fylde en dieseltank.
Alt er godt
Vi prøvekørte e-NV200 i 30 graders varme med klimaanlægget på Auto under hele turen. På en kold vinterdag ville varme i rat og sæder kombineret med et koldt batteri have nogenlunde samme effekt på strømforbruget.
Ved afhentning stod rækkevidden til 140 km på en fuld opladning. Den tilpasser sig kørselsmønstret for at danne så præcis en forudsigelse som muligt. Efter godt 100 km rundt på Amager med bykørsel, hovedveje og motorvej var der stadig 30 km tilbage, så mon ikke man kan påregne en realistisk rækkevidde ved helt normal afslappet kørsel på omkring 120 km.
Den demonstrerede på fornem vis elmotorens styrke. Det øjeblikkeligt tilgængelige drejningsmoment, den støjsvage kørsel og hurtige acceleration. Alt det er intakt i e-NV200 med læs på.
Godt elternativ
For en mellemstor varebil med 4,2 kubikmeter at gøre godt med bag væggen og en lasteevne på 770 kg må man sige, at e-NV200 har meget at skyde med. Overvejer du at gå opstrøms skal du bare kortlægge kørselsbehovet. De biler, der kører under 100 km om dagen, kan sagtens klare dagens dont på el. De andre skal stadig være dieseldrevne.
Til 199.900 kroner plus moms (49.975) er den forhjulstrukne, støjsvage – grænsende til det lydløse – varebil med automatgear et alternativ, der er svært at ignorere.