Skoda besluttede sidste år, at de ikke længere vil have varebilsudgaver af deres personbiler på programmet. Og nu kommer de til at lære lektien på den hårde måde. For den nye Rapid Spaceback er oplagt på gule eller papegøje-plader for sælgere og pendlere.
Skoda Rapid Spaceback er helt igennem et kompromis med en masse krumspring for ikke at ligne hverken ven eller fjende – og den lykkes med projektet.
Et kompromis helt på samme måde som når en privat bilkøber vælger at køre varebil for at spare på anskaffelsesprisen.
Men selv om den ikke står på Skodas officielle prisliste, kan du stadig gå ind til din Skoda-forhandler og slå i bordet og forlange en gulpladebil.
Som firmabil til lav beskatning, lille varebil til repræsentanter eller familien anden bil dækker den hele spektret.
I al ubemærkethed
Der er noget basalt over Skoda Rapid Spaceback. Sæderne minder meget om den oplevelse, man har i både Octavia og Fabia. Lidt hårde som om de er bygget billigt men til at holde i mange år. Alligevel ved vi fra mange timer i de to andre Skoda’er, at de giver gennemtænkt støtte til ryg, ben og bagdel, så selv mange timer bag rattet ikke giver det store ubehag.
Mange timer bag rattet i Rapid Spaceback vil sandsynligvis vise det samme, men det må vi vente med at få bekræftet, til vi får lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med Skodas mellemste.
Og resten af Rapid Spaceback opleves umiddelbart på samme måde – som noget basalt, der er bygget til at holde og præstere i mange år uden at gøre det store væsen af sig.
Som en fodbolddommer der er bedst, når man ikke rigtigt bemærker ham.
Både og, hverken eller
Rapid Spaceback er Skodas pendant til Audi A3 Sportback. Bare prøv at lægge en fingerspids over fronten på billedet, og ligheden er slående.
Skoda Rapid Spaceback er ikke rigtigt en stationcar og ikke rigtigt en hatchback. Og den er ikke rigtigt en lille bil og ikke rigtigt en stor bil; måske en rummelig hatchback. Det handler nok mest om at distancere Rapid fra Fabia og Octavia, som ifølge kritikken ikke efterlader plads nok til at retfærdiggøre en hel model som Rapid ind imellem.
Ikke desto mindre kan man på listeprisen trække 30.000 kroner fra den tilsvarende Octavia-model og få lidt mere albuerum end i Fabia.
Og på mange måder ligner den et pletskud. Argumenterne hober sig i hvert fald op, når man kigger nærmere på specifikationer og målgruppe.
Griber de fortabte
For fakta er, at mange Octavia-kunder kigger nedad, når de mest bagagekrævende år med barnevogne og pusletasker er overstået. Og mange ender et andet sted end hos Skoda, fordi de finder Fabia for lille. De skal samles op af Rapid.
Og nede i Fabia-størrelsen bliver det lille bagagerum for lille og Combi for usexet.
Løsningen hedder Rapid Spaceback med 415 liter bagagerum, syv centimeter mere skulderbredde og en pæn besparelse i forhold til Octavia.
Motorprogrammet er udpræget fornuftigt med benzinmotorer med 86-122 hk, den gammelkendte 105-hestes 1,6 TDI og den nye 90-hestes udgave af ditto med 90 hk. Kun 1,4 TSI med 122 hk opgives til mindre end 20 km/l, mens den 1,6 TDI 90 hk præsterer over 26 km/l med DSG-gearkasse.
Som det ser ud nu, kommer priserne til at ligge 10.000 kroner over de tilsvarende sedan-modeller, så startprisen bliver lige omkring 175.000 kroner – på hvide plader.
Gule og papegøjeplader plejer at ende omkring halv pris plus moms – og måske lige en håndfuld oveni.
Vi synes, Skoda skulle prøve at sælge Spceback til erhvervslivet. Den rummelige bagdel og fantastiske brændstoføkonomi er guf for sælgere og service-arbejdere med stort kilometerforbrug.