Solceller oplader dit værktøj på farten | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Et sæt solceller kan holde dit værktøj med strøm uden hjælp fra lysnettet
De nye solpaneler kan producere strøm, selv om udstyr på taget kasterskygger på dem
Du kan vælge mellem flere størrelser og sammensætninger afhængigt af dit behov og tagets udformning
Solcellerne kan tanke for eksempel en batteriboks fra Makita, der kan tages med og oplade batterier og forsyne værktøj med 220 volt
I den tunge ende kan man lade cellerne oplade en ekstern energiforsyning som en LPS fra Clayton, der har lidt større kapacitet og er knap så bærbar

Solceller oplader dit værktøj på farten

REHA Biler har fået et nyt produkt på programmet. Nu kan du blive grøn og selvforsynende med strøm fra solceller til dit elværktøj i varebilen

af Thomas André
31. januar 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Batteriværktøj løser mange problemer. Skruemaskinen var næppe blevet populær med fem meter ledning, og selv meget strømkrævende værktøj er blevet almindeligt i batteriversioner.

Det er ganske enkelt mere handy med batteridrevet værktøj, så man ikke er afhængig af et virvar af forlængerledninger og adgang til en stikkontakt hos hver eneste kunde.

Alt optaget på tavlen

For det kræver, at man enten har husket at lade sine batterier op hjemmefra eller har adgang til 220 volt dér, hvor man skal arbejde. Og somme tider er der bare for mange håndværkere i gang til, at der er en ledig plads på byggetavlen, og det er jo ikke altid, kunden er hjemme, når håndværkeren kommer..

Tidligere kunne man bare montere en inverter, der kunne lave 220 volt i varebilen, men med Euro6-normen for forbrændingsmotorer er det blevet svært at flå ekstra strøm til værktøj og andet grej ud af generatoren.

Under kniven

Bilproducenterne har presset citronen til det yderste, så selv batterierne må lide under sparekniven. Et bilbatteri i en ny bil bliver kun ladet op til en vis procentdel – typisk 80 procent – for at nedsætte generatorens belastning på motoren.

Så det kræver altså noget helt nyt at lade sine batterier op på farten, medmindre man har en ældre varebil eller ekstra kapacitet med hjemmefra.

Umuligt i nye varebiler

Det fik REHA Biler, der er kendt for dels deres handicap-opbygninger og dels indretninger af varebiler, til at gå i tænke-mode. Og de fandt på en plan, som kunne løse problemet.

El-varebiler får sønderlemmende kritik

– Det er blevet umuligt at lade sit værktøj op med en 220-volts inverter i nye varebiler; så vi tænkte, at det må kunne lade sig gøre at lave noget, der kan hjælpe håndværkere med at holde strøm på værktøjet, forklarer afdelingschef i REHA Biler, Jesper Sørensen.

Makita og Clayton

De fandt sammen med norske Green Energy, som kan en hel masse med solceller og invertere, og de gik har i fællesskab udviklet en opsætning af solceller med en ladecontroller, der er specielt egnet til brug i varebiler.

Systemet kan enten lade på bilens batteri, et ekstra brugsbatteri eller en ekstern akkumulator i form af for eksempel Makitas batteri-box eller en LPS fra Clayton Power.

Lader upåvirket videre

Et af de største problemer med traditionelle solceller er, at de er meget følsomme over for skygger. Selv en meget smal skygge fra for eksempel en mast eller en gren, nedsætter ladeeffekten markant. Men Green Energy har udviklet en serie solceller, som næsten upåvirket lader videre.

Fundet igen efter 63 år

– På den måde kan solcellerne fungere, selv om man har tagrails eller andet monteret på taget af sin varebil, forklarer Jesper Sørensen.

Og når det er overskyet

Samtidigt er de mere følsomme end normalt, hvilket betyder, at de også lader i overskyet vejr. Dog selvfølgelig med tilsvarende nedsat effekt.

Solcellerne er en type meget flade paneler, der kan klæbes til den plane tagoverflade; men på nogle varebiler er der beslag, render og false, som gør det umuligt at anvende dem direkte på taget. Til dette formål har REHA Biler udviklet en serie paneler, som solcellerne kan monteres på.

Tags: 220 volt inverterREHA BilerSolcellerSolceller på varebiler
Tidligere Artikel

Her er den nye Hyundai Santa Fe

Næste Artikel

Lettere udtræksramme klarer tungere last

Næste Artikel
Den forbedrede lastplatform fra Modul-System kan belastes med op til 250 kg

Lettere udtræksramme klarer tungere last

Kommentarer 2

  1. Helge Falkendal says:
    5 år siden

    Distribution i Norge?

    Svar
    • Thomas André says:
      5 år siden

      Hej Helge!

      Tak for dit spørgsmål. Jesper Sørensen fra Reha Biler oplyser, at de meget gerne leverer i Norge, og at de har et sæt, der er meget nemt at montere.

      Venlig hilsen

      Thomas André

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Et sæt solceller kan holde dit værktøj med strøm uden hjælp fra lysnettet

Solceller oplader dit værktøj på farten

31. januar 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering