• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 26 april 2018
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ved at finde og udpege gerningsmænd og stiltiende vidner, håber VW at kunne begrænse skaden

Klapjagt på VW-chefer

10-20 medarbejdere er involveret i software-skandalen i VW's dieselmotorer, men op til 40 har været vidende om svindlen

af Thomas André
31. oktober 2015
i Nyheder, Økonomi & afgifter

En anonym kilde med inside kendskab til software-skandalen fortalte i går til Reuters i Hamborg, at Volkswagen arbejder med en tese om, at op til 20 medarbejdere har været direkte involveret i emissions-skandalen.

Disse ‘op til 20 medarbejdere’ har aktivt medvirket til enten at bestille, udvikle eller installere softwaren, der skjulte udledning af de stærkt kræftfremkaldende NOx’er, som i virkeligheden var 30-40 gange det tilladte.

80 milliarder Euro dybt hul

På det tekniske plan omfatter skandalen lige nu 11 millioner motorer solgt over hele verden i biler fra Skoda, Audi, Seat og VW; herunder VW varebiler.

Konsekvenserne er stadig uoverskuelige for den tyske bilproducent, der lige nu står til at skulle tilbagekalde 8,5 millioner biler. Rent økonomisk glor de lige nu ned i et hul, der kan blive op til 80 milliarder Euro dybt. Klapjagten på ansvarlige er vigtig for VW, fordi man ved at sætte en begrænset flok i gabestok på landsbyens torv håber at stille blodtørsten blandt anklagemyndigheden i Braunschweig.

10 chefer suspenderet

– Antallet af ansvarlige medarbejdere kan ikke begrænses til ‘en håndfuld’, som det tidligere har forlydt, siger kilden.

– De arbejder nu med et tocifret tal mellem 10 og 20 medarbejdere.
Reuters fortalte tidligere på måneden om, at 10 chefer i VW’s topledelse er blevet suspenderet som følge af en intern undersøgelse i Volkswagen.

McCarthyistisk

Ifølge kilden arbejder de interne undersøgere nu med op til 40 navne på medarbejdere, som har været vidende om svindlen uden at gribe ind. Det er altså ikke længere nødvendigt at have deltaget aktivt.

– Dette inkluderer et antal personer, som kan frikendes som gerningsmænd, men som har er vidner, siger den anonyme kilde.
Dermed synes skandalen nu at antage McCarthyistisk karaktér.

Razzia i hovedkvarteret

For et par uger siden foretog anklagemyndigheden en razzia i VW’s hovedkvarter i Wolfsburg og andre kontorer, hvor de ledte efter dokumenter og servere.

VW havde flere forskellige snydeprogrammer

I forsvarets lejr har VW hyret konsulenter fra Deloitte, der skal støtte det amerikanske advokatfirma Jones Day, som leder klapjagten på den anden side af Atlanten.

Amerikansk offensiv

De leder efter dokumenter på papir og computere helt tilbage fra 2005, hvor VW indledte deres offensiv for at sælge deres dieselmotorer på det amerikanske marked, som den gang var verdens største.

Opel har også NOx-problemer

VW siger, de har sat 6,7 milliarder Euro af til at dække den første bølge af udgifter i kølvandet på skandalen men tilføjer, at de ikke har noget overblik over, hvor stor den endelige regning bliver.

Kundernes tillid

Visse analytikere vurderer, at de direkte omkostninger kan beløbe sig til omkring 35 milliarder Euro i bøder, sagsanlæg og reparationer af de omfattede biler.

På sigt vil tabet af kundetillid og anseelse formentlig koste dobbelt så meget som de rudekuverter, der dumper ind ad brevsprækken i Wolfsburg i løbet af det næste års tid.

Tags: software-skandaleVWVW dieselmotorer
Tidligere Artikel

VW satser på profit

Næste Artikel

Subarus krystalkugle

Næste Artikel
Viziv Future Concept er Subarus bud på en kommende SUV.

Subarus krystalkugle

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Forrige uges razzia var en del af en europæisk koordineret politiaktion

12.885 rotter i fælden

25. april 2018
Fra næste år må lastbilerne sætte farten op til motorvejsfart uden for bebygget område. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

22. marts 2018
Varebilssalget flader lidt ud for tiden efter flere år med høj fart

Varebilssalget med ja-hatten på skrå

11. marts 2018
Den nye front giver et mere sporty og dynamisk udtryk

Her er den nye Hyundai Santa Fe

8. februar 2018
Der er stadig gang i varebilssalget, selv om vinterfaldet er lidt kraftigere end normalt

Det sædvanlige styrt i varebilssalget

5. februar 2018

Mest læste

Fra næste år må lastbilerne sætte farten op til motorvejsfart uden for bebygget område. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

22. marts 2018
Ved at finde og udpege gerningsmænd og stiltiende vidner, håber VW at kunne begrænse skaden

Klapjagt på VW-chefer

31. oktober 2015
Så gik den ikke længere. Da tælleren i James Foleys Ford Connect nåede 999.999 km, skulle den nulstilles. Foto: Ford

1 million på tælleren

9. april 2018
VW Transporter fik firehjulstræk i 1984

VW Transporter årets firehjulstrækker

20. april 2018
Ford Transit Custom har været i pit hos rallyteamet MS-RT

Transit med street credit

26. marts 2018

Copyright © 2018 – Alt om varebiler

  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
  • BILMÆRKER

sponsored