Hvis ikke firmanavnet HBF Nordic OÜ siger dig noget, så gør måske navne som www.auto-pris.com, www.bil-vurdering.com, www.bil-pris.com, www.danskebilpriser.com og www.dinbilpris.com.
Fælles for disse er, at du bør holde dig langt væk fra dem, selvom det synes som en god mulighed for at få vurderet og solgt din brugte varebil.
Estisk selskab med dansk ejer
Selskabet bag siderne har lige fået et regulært snudeslag af Sø- og Handelsretten, som har givet forbrugerombudsmand Henrik Øe ret i en klage over selskabets forretningsmetoder.
De nævnte fem internetsider byder sig til med bilvurdering af brugte biler og har indrettet siderne således, at forbrugere uvidende præsenteres for et uigennemsigtigt system og efterfølgende afkræves betaling for bilvurdering, som brugerne intetanende har ”bestilt“.
Selskabet bag de fem bilsider er registreret i Estland, men har en dansk eneejer. Den pågældende blev stævnet ved Sø- og Handelsretten, da vedkommende ikke efterkom henstillinger fra Forbrugerombudsmanden om at ændre praksis.
Selskabets ejer udeblev i øvrigt fra retssagen, da han er af den opfattelse, at stævningen burde være adresseret til en anden part.
Forbrugerombudsmanden krævede dom
Ikke desto mindre fastholdt Forbrugerombudsmanden, at sagen skulle behandles og domfældes, da det er HBF Nordic OÜ, der har stået som afsender af regningerne til de cirka 1000 forbrugere, som siden foråret 2012 har klaget over den tvivlsomme forretningsmetode bag de fem websider.
Retten fulgte Forbrugerombudsmandens påstand om, at selskabet ikke har ret til at kræve betaling for deres ”bestilte“ ydelse, og at klagerne har krav på at få deres penge igen.
De mange klagesager er indløbet i perioden fra 24. november 2011 til 13. maj 2013. I oktober meddelte det estiske selskab, at opkrævningerne ville blive sat i bero fra og med den 24. oktober 2013, men efterfølgende modtog Forbrugerombudsmanden hundredvis af klager over inkassotrusler fra HBF Nordic OÜ, og så gik forbrugerombudsmanden for alvor ind i sagen.
– Jeg er meget tilfreds med, at jeg nu har rettens ord for, at forbrugerne har ret til at få deres penge tilbage. Mange forbrugere er desværre blevet snydt af de ulovlige markedsføringsmetoder på hjemmesiderne, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Vil overveje næste skridt
– Jeg vil råde de forbrugere, som har betalt for bilvurderingerne, til at kontakte selskabet og kræve deres penge retur. Og jeg vil overveje, om vi kan tage andre skridt for at sikre, at forbrugerne får deres penge igen. Et stort antal forbrugere er blevet truet med inkasso, fordi de ikke har betalt for bilvurdering, de ikke har bestilt. Jeg vil straks kontakte advokatfirmaet bag inkassobrevene og gøre det opmærksom på dommen.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har klagerne oplyst, at de ikke var opmærksomme på, at de ved at udfylde kontaktoplysninger, oplysninger om deres bil og ved at acceptere de generelle betingelser og klikke på ”start” foretog en bestilling og indgik en aftale om køb af en bilvurdering til 399 kroner – en pris som heller ikke fremgik tydeligt af de famøse websider.