Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
UPS har i øjeblikket 65 el-drevne pakkebiler i London, men hævder med den nye teknologi at kunne konvertere hele flåden til eldrift. Foto: UPS

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

UPS introducerer "smart grid-ladning" og peger på en løsning, der kan blive enden på den fossile varedistribution i byerne

af Jess Ulrik Verge
21. marts 2018
i Nyheder

Når en kurér-kæmpe som UPS har fossile biler i sin flåde i London, så skyldes det ikke manglende vilje til at tone rent flag for miljøet. Det skyldes simpelthen, at der ikke er strøm nok i storbyens stikkontakter.

UPS i London har 170 såkaldte pakkebiler, men kun de 65 er el-drevne. Hvis virksomheden over natten konverterede hele flåden til el-drift, ville el-nettet ikke kunne levere strøm nok til at oplade alle biler til næste dags dont.

UPS hævder at være først

Men i følge UPS er der opfundet en løsning, som skulle være den første af slagsen i verden. Den hedder “smart grid-ladning” – eller intelligent ladenetværk. Ideen er, at man hjemme i UPS-centralen forbinder hvert ladested og nogle energilagrings-batterier til en central server.

Varebiler viser vej mod elektrisk mobilitet

UPS hævder, at man ad denne vej kan udnytte hele el-nettets kapacitet. Ladestrømmen bliver ved hjælp af den nye teknologi fordelt jævnt ud over hele natten uden at der på noget tidspunkt kaldes på mere strøm, end der er til rådighed.

El-bilernes batterier skal genbruges til energilagring

Energilagrings-batterierne er angiveligt med til at udjævne strømmen. Disse batterier er nye, men tanken er, at el-bilernes batterier i fremtiden skal genbruges som energilagre.

  • Vi tager denne nye teknologi i anvendelse for at få udryddet nogle af de værste forhindringer for el-bilernes udbredelse i vores flåde. Vi står på tærsklen til en ny tid med bæredygtig bylogistik – både her i London og i en række andre store byer rundt omkring i verden, siger Peter Harris, der er leder af UPS Europe’s afdeling for bæredygtighed.

Teknologien kan accelerere udviklingen

UPS har i øjeblikket 300 el-drevne biler og næsten 700 hybridbiler i Europa og USA. Den nye ladeteknologi ses som en accelerator for den udvikling, der på et tidspunkt vil føre frem til det knækpunkt, hvor elbilerne er billigere i drift end dieselbilerne.

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

Teknologien er udviklet som en del af et projekt, der hedder SEUL, der står for Smart Electric Urban Logistics. UPS er leder af projektet, der også har deltagelse af Power Networks, der er et forsyningsselskab i London, og Cross River Partnership, der er et offentligt privat partnerskab (OPP).

Cross River Partnership har siden 1994 stået i spidsen for en række forskellige genopretningsprojekter i London og Europa.

Et af disse projekter er FREUVE, der peger på, hvordan man med innovative løsninger kan opnå emissionsfri distribution i otte europæiske storbyer. Cirka 16 kurérvirksomheder – herunder UPS – deltager i projektet med el-biler i forskellige vægtklasser fra 1,5 til 19 tons.

Tags: Cross River PartnershipLadestandereladestederPower NetworksSmart Electric Urban LogisticsUPS
Tidligere Artikel

Ny pakke-løsning

Næste Artikel

Selvkørende biler kørt i garage

Næste Artikel
En selvkørende Volvo XC90 fra Uber i Arizoa blev i søndags den første selvkørende bil involveret i en dødsulykke

Selvkørende biler kørt i garage

Kommentarer 3

  1. Bjarne Hegnsvad says:
    5 år siden

    De i artiklen nævnte “varebiler” er 7,5 tons biler. Der er stadig en voldsom mængde vans under 7,5 tons der kører med fossilt brændstof.

    Svar
    • Jess Ulrik Verge says:
      5 år siden

      Hej Bjarne. Tak for din kommentar. Det er rigtigt. UPS’s eldrevne biler er af mærket Modec og har alle en totalvægt på 7,5 tons. De medvirker i projektet FREUVE sammen med ca. 15 andre europæiske kurérvirksomheder. Bilerne i projektet har totalvægte fra 1,5 til 19 tons totalvægt. Så UPS’s innovative løsning har også interesse for og adresse til 3,5 tons klassen. Se venligst opdateret artikel.

      Svar
      • Bjarne Hegnsvad says:
        5 år siden

        Ja – det går i den rigtige retning og disse projekt viser jo også at der er nogle pæne store opgaver til forsyningsselskaber rundt om i verden som jo gerne skulle løses i takt med udvikling og salg af eldrevne biler generelt.

        Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
UPS har i øjeblikket 65 el-drevne pakkebiler i London, men hævder med den nye teknologi at kunne konvertere hele flåden til eldrift. Foto: UPS

Smart ladning kan kvæle de sidste fossile varebiler

21. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering