I løbet af de kommende dage vil Opel, Citroën og Peugeot hver for sig præsentere deres respektive udgaver af den nye generation PSA Trillinger – Combo, Berlingo og Partner.
Til forskel fra, hvad vi ellers er vant til, når fabrikkerne slår pjalterne sammen for at bygge varebiler, er de nye trillinger langt fra identiske. I hvert fald afslører de tre første billeder tre vidt forskellige fronte, så man i det mindste kan skelne dem fra hinanden forfra.
Den anden vej rundt
De små PSA trillinger bliver nu bygget på en ny platform, som er en videreudvikling af den EMP2-platform, som hele koncernens personbiler og mellemstore varebiler står på.
Der er altså udsigt til rigtigt fine køreegenskaber i den lille varebil, og fordi den i modsætning til sine kollegaer fra Nissan-Renault-alliancen, tager udgangspunkt i MPV-versionen, fortsætter den i den komfortable side af skalaen. Til gengæld kommer de i to længder i både van- og personbilsversionerne. Altså både en parkeringsvenlig kort og en rummelig lang.
Slipper for den sure
Med den tillempede EMP2-platform bliver der nu også plads til de nyeste små turbomotorer, så vi slipper for den sure gamle 1.6 VTi. Den får det meget bedre med sin pensionist-tilværelse, mens den nye 1.2 turbobenziner overtager.
På dieselsiden fortsætter den rutinerede 1.6 BlueHDi formentlig en her generation mere, mens vi venter på dieselmotorens endeligt i små varebiler.
Mere på vej
Men PSA har ikke frigivet billederud over de sparsomt informerende frontbilleder, ligesom de officielt overlader det til de tre enkelte mærker at fortælle om versioner, udstyr og specifikationer. Det vil følge i løbet af de kommende dage, hvilket vi naturligvis følger godt med i her på Altomvarebiler.dk.
Produktionen af den små trillinger begynder snart på de to fabrikker i Vigo i Spanien og Mangualde i Portugal. Combo blev tidligere bygget i samarbejde med Fiat på deres fabrik i den tyrkiske by, Bursa.
Nemo og Bipper
Det betyder samtidigt, at PSA forventer, at der går en vis del af salget af de helt små Bipper og Nemo, som for tiden lever i lidt af en mellemperiode, mens vi venter på den nye model – inklusiv en Opel-variant – som kommer i løbet af 2019.
Kunder kan bestille varebilerne fra maj måned, mens levering forventes at begynde i september. Peugeot Partner og Citroën Berlingo forventes at blive præsenteret på biludstillingen i Geneve i næste måned, hvor Opel ikke deltager.