Sløvt elbilsalg godt for gasbiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 22 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sløvt elbilsalg godt for gasbiler

Danskerne tøver med elbiler. Det har fået politikerne til at indse, at gasbiler også har gode miljøegenskaber, hvis klimamålsætningerne skal nås. Vi prøver teknikken, der er udbredt alle andre steder end i Danmark.

af Jens
18. januar 2013
i Baggrund, Nyheder

Danske politikere har i snart 10 år stirret sig blinde på elbilernes miljøegenskaber og det har skygget for andre teknologiske muligheder, der også er venlige i forhold til Co2-problematikken.
På det seneste har danske politikere dog indset, at de danske klimamålsætninger ikke alene kan nås ved ensidigt at satse på elbiler og nu kigges der seriøst på andre drivmidler. Sidste år blev der solgt under 700 elektriske person- og varebiler i Danmark.
Ikke mindst gasbiler (CNG) har frem til nu været en overset mulighed i jagten på Co2-venlige køretøjer, frem til den dag, hvor brintbilen står klar som en total forureningsfri bil.Forleden kørte vi en tur rundt i Sverige i en Opel Zafira gasbil, for at få en fornemmelse af teknikken, der rundt om i Europa er blevet et seriøst alternativ til en konventionel bil.
Tidligere var gasbiler ombyggede versioner af benzin-udgaven, men sådan er det ikke mere. Den Opel Zafira vi prøver er trillet af båndet sideløbende med en diesel-Zafira og opfylder derfor de samme krav til sikkerhed/brand som resten af Zafira-programmet.
Foruden Opel har VW, Ford og Fiat gasbiler i programmet. Ved siden af tanken med gas har Opel Zafira er benzintank på 14 liter, så man løber aldrig tør for brændstof, hvis man ikke lige kan finde en gas-tank. Den samlede rækkevidde er omkring 520 km.

Stort i Sverige

Alene i Sverige er der omkring 40.000 gasbiler på vejene og det samlede tal i Europa er over 1,2 mio. biler, men herhjemme rammes gasdrift unødigt hårdt af de danske afgiftsregler.
Da gasbilen er dyrere at producere, rammes den benhårdt af de danske værdibaserede afgifter og desuden opgives forbruget i kg og ikke i liter/km og dermed har bilerne ikke noget officielt forbrugstal, der kan bruges til at beregne afgiften.
Udenfor Danmark er merprisen for en gas-Zafira omkring 25.000 kr. sammenlignet med en konventionel Zafira, men herhjemme er merprisen omkring 60.000 kr. og dermed er teknikken reelt uinteressant for danske bilister, der gerne vil tænk på Co2’en uden af give køb på rækkevidde og komfort.
Hvor Co2—venlig en CNG bil er afhænger af den gas, der tankes men i gennemsnit er Co2-udledningen omkring 25 procent mindre, men tankes der biogas vil udledningen være langt mindre.
Herhjemme er det foreløbig kun Naturgas Syd, der benytter teknikken i større skala, idet 14 VW Passat på gas indgår i firmaets flåde af biler. Bilerne tankes på Naturgas Fyns eget anlæg, der foreløbig er eneste sted i Danmark hvor man kan tanke gas. Flere anlæg er dog på vej i blandt andet i Skive og København. Udgiften i forbindelse med etablering af en gastank i forbindelse med en allerede etableret tankstation er forholdsvis lille og beløber sig til omkring 1,5 mio. kr.

Tags: FiatFordOpelVW
Tidligere Artikel

Forester er blevet voksen

Næste Artikel

Nissan spænder buen

Næste Artikel

Nissan spænder buen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Sløvt elbilsalg godt for gasbiler

18. januar 2013
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering