VW-gruppens tjekkiske afdeling i Mlada Boleslaw mangler bestemt ikke drive. Efter premieren på den nye mellemklassemodel Octavia i Genève for et par måneder siden har Skoda også løftet sløret for RS-versioner af den nye model. Og nu følger en 4-hjulstrukket version.
For brugere af biler med gule eller papegøjefarvede nummerplader er det Combi-udgaven, som har interesse, og med den seneste udvidelse af programmet bliver det muligt at vælge sin Skoda med endnu større præcision, når det gælder transmissionen – altså om bilen skal have forhjulstræk eller 4-hjulstræk.
Scout får comeback
Selvom Octavia Combi 4×4 frigives til salg allerede i juni, vil Skoda Danmark styre udenom den, eftersom forgængeren kun blev solgt i en halv snes eksemplarer til Grønland.
Skoda har tidligere haft den 4-hjulstrukne Octavia-variant Scout i det danske modelprogram, og når den nye Scout-version af Octavia Combi lanceres i 2014, bliver den sat på den danske prisliste.
Interessant CV
Generelt stiller den nye modelgeneration med et interessant CV. Den er rummeligere end før og 102 kilo lettere end forgængeren, brændstofforbruget er reduceret med op til 17 pct., komfort og udstyrsniveau er forbedret, og udvalget af motorvarianter er bedre end nogensinde.
Det hele er pakket ind i et velbygget chassis, der ved en EuroNCAP-crashtest leverede et 5-stjernet resultat.
Octavia Combi er baseret på en videreudvikling af 4×4 systemet kombineret med en ny generation af Haldex-koblingen; den femte i rækken.
I overensstemmelse med kørselsforholdene sørger Haldex-systemet for elektronisk regulering af kraftoverførslen mellem såvel for- og bagaksel som mellem hjulene.
Systemet er som standard koblet sammen med et elektronisk styret EDL-system, som automatisk låser akslerne sammen efter behov.
CO2-udslip med 87 g/km
VW-gruppen arbejder konstant med forbedring af motorteknologien, og i den nye Octavia-serie spilles der på motorer fra 1,2 TSI/85 hk til 1,8 TSI/180 hk, alle i GreenTec-varianter med start/stop system.
Programmet omfatter også den dieseldrevne 1,6 TDI/110 hk GreenLine-motor med normtal på 30,3 km/l og et CO2-udslip på 87 g/km ved blandet kørsel. Desuden er der en CNG-variant til kørsel på naturgas undervejs.