NICE:
En kilometer længere på hver liter diesel, en justeret undervogn og Toyotas Sportsvan er klar til en omgang mere som varevogn.
Sidste år lå Sportsvan nummer 3-4 på markedet for MPV-vans, der domineres af VW Touran og Fords C-Max. I alt blev der solgt 339 stk. Sportsvan sidste år og det er langt fra de gyldne Toyota-tider, hvor Sportsvan var en klar nummer 1 med omkring 2500 solgte biler om året.
Den nuværende model kom på markedet i 2009 og afløseren bygger på samme teknik, men med et ændret design.
470 detaljeændringer
Nu ligner Sportsvan en Toyota Auris og de tekniske justeringer skulle omfatte 470 dele, der er udskiftet i forhold til den gamle. De 300 af ændringerne er synlige.
Den optimerede diesel på 2,0-liter yder stadig 124 heste og stiller op med 310 Nm, men nu skulle den ifølge papir-specifikationerne kunne rulle 20 km/l mod 18,9 km/l. Det betyder knap 800 kr. mindre i årlig afgift.
Ændringerne omfatter bl.a en ny lettere turbolader med mindre friktion og ændret design af cylinderhovedet og resultatet er, at selve motoren vejer omkring 10 kg mindre.
Til gavn for kørbarheden er maksimalmomentet momentet nu flyttet 200 omdrejninger ned, så motoren peaker ved 1600 o/m.
Uændret top-diesel
Sportsvan leveres også med 2,2-liters diesel med 150 hestekræfter og 6-trins automatgear og forbrugstallet for denne version er fremover 15,6 km/l mod tidligere 14,7 km/l. For denne motor gælder, at brændstofbesparelsen er hentet ved bedre aerodynamik. Rent teknisk er motoren uændret.
For chaufføren bag rattet mærkes optimeringen mest i undervognen. Nu styrer varebilen mere direkte og det generelle støjniveau er sænket. Vindstøjen omkring A-stolperne er dog stadig markant ved omkring 120 km/t.
Udstyrsniveuet er stort som den nuværende og den lille diesel-version ombygges herhjemme, mens den store 2,2’er med 150 hestekræfter og automatgear kommer uden sæder fra fabrikken i Tyrkiet og bygges om til danske skatteregler i Malmø.
Næppe prisstigninger
Toyota vil endnu ikke ud med priserne på Sportsvan, men der bliver næppe tale om prisstigninger, når bilen rammer Toyotas 67 udsalgssteder i marts.
– Vi ender på niveau som den nuværende Sportsvan, men de endelige priser er først på plads i midten af februar, siger pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark.
Generelt blev Sportsvan-programmet sat ned med i gennemsnit 15.000 kr. for et par måneder siden.Faceliftet af Sportsvan er udelukkende sket med udgangspunkt i Europa og det er første gang inden for Toyota, at det japanske hovedkvarter har holdt nallerne fra et facelift i Europa. I den forbindelse er det uforståeligt, at Verso stadig er uden den komfortblinker, som alle andre nye varebiler har.
Toyota Sportsvan:
2,0 D-4D DFP 6-trins manuelt gear
Ydelse: 124 hk
Moment: 310 Nm
Fås også med 2,2-liters diesel med 150 hk
Kan leveres til marts