Sjælden fugl under hammeren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Schnellasteren er ikke helt så hurtig som navnet antyder. Topfarten er 69 km/t
F89 var avanceret for sin tid med onebox-design og forhjulstræk
I dag ville det være nogle lange arbejdsdage bar rattet i sådan en fætter

Sjælden fugl under hammeren

62 år gammel Schnellaster skal sælges på engelsk auktion til sommer

af Jess Ulrik Verge
28. april 2018
i Nyheder

Navnet Schnellaster skal man lige tage med et gran salt. Motoren er på 900 kubikcentimeter, og tophastigheden er 69 km/t. Til gengæld ser den finurlig ud, og så er den sjælden.

Dens fulde navn er DKW Auto Union Schnellaster Kastenwagen F89. Den blev vippet ud af støbeskeen i 1956 som én af blot 3.727 varebiler og pickup’er fra tyske Auto Union, der blev grundlagt i 1932 og levede som selvstændigt mærke til 1969.

En pæn vurdering

Hvad sjældenheden er værd, vil vise sig den 2. juni, når der kommer under hammeren på den engelske auktion for klassiske biler – Classic Car Auctions (CCA)  – der holdes i WarWickshire.

1 million på tælleren

Det forventede hammerslag er sat til mellem 12.000 og 15.000 pund. Det svarer til mellem 100- og 127.000 danske kroner.

Begyndte i Afrika

Ikke nok med at bilen er sjælden; Det er også sjældent at se den slags biler på en offentlig auktion. – De sælges som regel i DKW-cirkler og mærkeklubber for DKW, siger bilspecialist Nigel Gough fra CCA.

Bilen blev importeret fra Sydafrika til England i 2017. Den begyndte sin tjeneste i det sydlige Rhodesia (i dag Zimbabwe) og nåede at køre godt 27.000 km, inden den blev afskibet til England.

En pionér for sin tid

I følge auktionsholderen har bilen kun været gennem en kosmetisk renovering for at blive gjort klar til salg. Mange af bilens originale dele skulle således være intakte. Det gælder dog ikke det originale gulv af fyrretræ, der er erstattet af vinyl.

VW Transporter årets firehjulstrækker

Med sit one-box-design, fladt varerum og forhjulstræk var bilen en pionér for sin tid. Til sammenligning kørte VW’s Transporter med hækmotor og baghjulstræk helt frem til 1990.

Forløberen for Audi

Modellen blev fremstillet i årene fra 1949 til 1962 sammen med en personvognsmodel af samme typenavn F89. Drivværket er en tre-cylindret to-takter på 0,9 liter og en effekt på 32 HK.

Auto Unions logo var fire vandretliggende ringe, og det er som bekendt Audis logo i dag. I 1969 blev Auto Union fusioneret med NSU og hed frem til 1985 Audi NSU Auto Union, hvorefter mærket blot kaldte sig Audi.

Tags: AudiauktionAuto UnionDKWF89klassisk
Tidligere Artikel

Pajero kobler ud

Næste Artikel

Politisk flertal i ny offensiv for regulering af varebiler

Næste Artikel
"Partierne bag beslutningsforslaget ønsker forsat et etablere en tilladelsesordning for godskørsel for fremmed regning for varebiler og fremsætter hermed lovforslaget," skriver Christian Rabjerg Madsen (S)

Politisk flertal i ny offensiv for regulering af varebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Schnellasteren er ikke helt så hurtig som navnet antyder. Topfarten er 69 km/t

Sjælden fugl under hammeren

28. april 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering