Navnet Schnellaster skal man lige tage med et gran salt. Motoren er på 900 kubikcentimeter, og tophastigheden er 69 km/t. Til gengæld ser den finurlig ud, og så er den sjælden.
Dens fulde navn er DKW Auto Union Schnellaster Kastenwagen F89. Den blev vippet ud af støbeskeen i 1956 som én af blot 3.727 varebiler og pickup’er fra tyske Auto Union, der blev grundlagt i 1932 og levede som selvstændigt mærke til 1969.
En pæn vurdering
Hvad sjældenheden er værd, vil vise sig den 2. juni, når der kommer under hammeren på den engelske auktion for klassiske biler – Classic Car Auctions (CCA) – der holdes i WarWickshire.
Det forventede hammerslag er sat til mellem 12.000 og 15.000 pund. Det svarer til mellem 100- og 127.000 danske kroner.
Begyndte i Afrika
Ikke nok med at bilen er sjælden; Det er også sjældent at se den slags biler på en offentlig auktion. – De sælges som regel i DKW-cirkler og mærkeklubber for DKW, siger bilspecialist Nigel Gough fra CCA.
Bilen blev importeret fra Sydafrika til England i 2017. Den begyndte sin tjeneste i det sydlige Rhodesia (i dag Zimbabwe) og nåede at køre godt 27.000 km, inden den blev afskibet til England.
En pionér for sin tid
I følge auktionsholderen har bilen kun været gennem en kosmetisk renovering for at blive gjort klar til salg. Mange af bilens originale dele skulle således være intakte. Det gælder dog ikke det originale gulv af fyrretræ, der er erstattet af vinyl.
Med sit one-box-design, fladt varerum og forhjulstræk var bilen en pionér for sin tid. Til sammenligning kørte VW’s Transporter med hækmotor og baghjulstræk helt frem til 1990.
Forløberen for Audi
Modellen blev fremstillet i årene fra 1949 til 1962 sammen med en personvognsmodel af samme typenavn F89. Drivværket er en tre-cylindret to-takter på 0,9 liter og en effekt på 32 HK.
Auto Unions logo var fire vandretliggende ringe, og det er som bekendt Audis logo i dag. I 1969 blev Auto Union fusioneret med NSU og hed frem til 1985 Audi NSU Auto Union, hvorefter mærket blot kaldte sig Audi.