Undersøgelser og beregninger viser, at 60-80 pct. af bilerne på vejene kører med forkert dæktryk, og dét har afgørende betydning for både trafiksikkerhed, dækslid, brændstofforbrug og miljøbelastning. Problemet er glemsomhed, besvær og uvidenhed. Men en bekvem og billig løsning kan blive en QuickFill ventil på hvert hjul.
Vi skriver udtrykkeligt ”kan blive“, fordi ventilen endnu ikke er på markedet, men det kommer den. Der er tale om en dansk udviklet ventil, som til foråret sættes i produktion i Maribo.
Ventil med fast trykværdi
– Vi vil gerne skabe nye danske arbejdspladser, forklarer en af iværksætterne bag opfindelsen, Jens Jochumsen, der sammen med Henrik Steen Nielsen og Fonden CAT Invest Zealand står bag projektet og QuickFill Products ApS.
Konceptet bag QuickFill-ventilen er en relativ simpel og let konstruktion; den vejer ikke mere end proppen på en sodavandsflaske, som passer til alle hjul uanset bilmærke eller model. Det er bilproducentens foreskrevne dæktryk, der bestemmer hvilken ventilvariant, der skal bruges og skrues på hjulets eksisterende ventil i stedet for den traditionelle støvhætte.
En 50’er pr. hjul
– QuickFill-ventilen kalibreres til en fast indstillet trykværdi, lukker automatisk, når det korrektelufttryk er opnået og fungerer samtidigt som støvhættem, fortsætter Jens Jochumsen, og tilføjer at den patenterede ventil efter en lang række forsøg med materialer og fjedre nu er færdigudviklet og klar til serieproduktion.
Når denne først startes til foråret, skyldes det et igangværende testprogram hos nogle store flådeejere. Når resultatet er evalueret ventes produktionen igangsat. QuickFill-ventilerne kommer næppe til at vælte budgettet for nogen bilejer, da den forventede udsalgspris bliver omkring 200 kr.
For en halvtredser pr. hjul vil man kunne slippe for at skrue støvhætter af og på, og nøjes med at pumpe direkte på ventiltoppen, indtil denne autmatisk lukker og dermed sikrer det ønskede lufttryk i dækket.
Men hvad så når bilen kører med maksimalbelastning, så passer en ventil med fast trykværdi jo ikke til det foreskrevne dæktryk?
Løsingen er to ventiler til forhjulene og fire til baghjulene, to med trykfværdi til kørsel med normal belastning og to til kørsel med fuld last. Længere er den ikke.
250.000 trafikulykker
Afvigelser fra det foreskrevne lufttryk resulterer ikke kun i øget dækslid og brændstofforbrug, men også ændringer i bilens dynamiske egenskaber, og kan i en kritisk situation få en bils ESP-system til at svigte.
Forkert dæktryk nedsætter dæks levetid med 10-25 pct. og så koster det dyrt i brændstof på grund af forøget rullemodstand på hjulene.
Ifølge en analyse og beregning lavet af dækproducenten Bridgestone medfører forkert dæktryk på bilparken, at der årligt går går omkring 2 mia. liter brændstof til spilde i EU, hvortil kommer et forøget CO2-udslip.
– Analysen er lavet på grundlag af undersøgelser i ni EU-lande, og Danmark adskiller sig ikke væsentligt fra disse. I USA forårager forkert dæktryk angiveligt 250.00 trafikulykker med 660 dræbte og 33.000 kvæstede, siger Jens Jochumsen, der ser QuickFill-konceptet som et alternativ til et latent behov for brugervenlige og bekvemme løsninger til overvågning af dæktryk.